Problémem je, že Bührle mnoho z nich získal během války a 13 děl bylo identifikováno jako uloupené umění, které musel vrátit, ale později jich devět znovu koupil. Hlavní obvinění však přetrvává dodnes: Ve sbírce je i takzvané uprchlické zboží – díla, která jejich židovští majitelé byli donuceni situací v nouzi prodat. V Europamagazinu ARD 22. října letošního roku byla tato skutečnost odhalena, ale návštěvníci Kunsthausu se to ale přesně nedozvědí o jaké práce jde, protože Dokumentační centrum, které se má zabývat je oddělené od umění.
Důraz je kladen na historii samotného sběratele a známý historik Erich Keller přístup kritizuje, že historie a osudy židovských rodin za uměleckými díly zůstaly neviditelné. Spolu s dalšími historiky by měl proto zpracovat historii Bührleho a zkoumat původ děl a město a kanton Curych pro tento účel zřídily komisi historiků. Na zprávě však pracovala i samotná Bührleho nadace pro níž od začátku existovala omezení a proto je třeba řešit od nuly: nezávisle, transparentně, vše v jeden mezinárodní projekt.
Spor o to, jak naložit s uměním ukradeným za nacistické éry, se dostal až ke švýcarské vládě a nyní svolává komisi historiků. Hlavní umělecké domy v zemi se již dávno vydaly různými cestami. Švýcarská média téměř každý den informují o novém vývoji ve sporu o nacisty uloupené umění. Především spor o Bührleho sbírku, jednu z nejvýznamnějších soukromých uměleckých sbírek, nabývá podle listu „Neue Zürcher Zeitung“ „bizarních podob“. Dodnes nebyl objasněn původ mnoha z desítek obrazů ve sbírce Emila Bührleho, které jsou tam vystaveny.
Během druhé světové války švýcarský obchodník se zbraněmi německého původu využil svých nacistických kontaktů k získání ukradených děl z židovského majetku. I po roce 1945 ve velkém nakupoval drancovaný a uprchlický majetek. Bührleho nadace byla obviněna z nedostatečné transparentnosti vůči veřejnosti a dědicové židovského obchodníka Maxe Emdena nedávno požadovali navrácení Monetova obrazu "Pole vlčích máků", který musel prodat v "politické finanční nouzi". Bührleho nadace tomu také i v tomto případě odporuje.
Na senzační tiskové konferenci, jak ji charakterizovalo ženevské studio ARD v polovině letošního prosince, odcházející ředitel Bührleho nadace Lukas Gloor prohlásil, že ve Švýcarsku nelze obecně předpokládat, že kulturní statky byly „staženy v důsledku pronásledování“, protože za druhé světové války také existoval „úplně normální obchod s uměním“ a každopádně ve Švýcarsku Židé nikdy nebyli pronásledováni státem. Ministr kultury sociální demokrat Alain Berset ale požaduje vytvoření nezávislé komise historiků, která by urovnala případné spory s dědici, protože švýcarská vládní čtyřkoalice v Bernu zatím nechtěla mít nic společného s arbitrážním senátem podle vzoru německé Limbachské komise.
Dědicové židovských sběratelů umění se mohou zatím obrátit na „Poradní komisi v souvislosti s navracením kulturních statků zabavených v důsledku nacistické perzekuce, zejména z židovského majetku“, kterou založila bývalá ústavní soudkyně Jutta Limbachová, pokud se domnívají, že jejich umělecké předměty jsou v německých sbírkách. Komise poté prozkoumá historická fakta a předloží návrh oběma stranám a dosud se téměř vždy podařilo dosáhnout smírné dohody. Obrazy byly rodinám buď vráceny, nebo byla uhrazena jejich současná tržní hodnota.
Gurlittova sbírka putovala do Bernu a Kunstmuseum Bern již z vlastní iniciativy postupovalo úplně stejně: Téměř deset let po velkolepém nálezu umění v soukromém bytě Cornelia Gurlitta v Mnichově chce některá umělecká díla vrátit právoplatným dědicům. Gurlittův otec Hildebrand Gurlitt byl nákupčím plánovaného „Führermusea“ v Linci z roku 1943 – a tajně založil vlastní sbírku. Celkem svému synovi zanechal kolem 1600 uměleckých děl. Než Cornelius Gurlitt v roce 2014 zemřel, odkázal svou sbírku Kunstmuseum Bern.
V letech od té doby se pátralo po původu děl z Gurlittovy sbírky. Nyní chtějí vrátit dvě díla Otto Dixe, „Dompteuse“ a „Dame in der Loge“, komunitě dědiců Ismara Littmanna a Paula Schäfera. Toto je jen začátek: dalších 36 děl má být rovněž restituováno. Vzhledem k velkému počtu děl, které se do Švýcarska dostaly jednoznačně z různých důvodů převážně z nacistického Německa jde o spor, který se může táhnout desetiletí. Vzniká tak otázka mají být v helvetské konfederaci do doby vyřešení nadále tato díla vystavována, nebo je vhodné je deponovat a pro širokou veřejnost je skrýt? Jak prohlásil jeden odborník je to hamletovská otázka.
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV