Za veselou historku z natáčení bychom mohli pokládat konstatování, že kontroloři NKÚ upozornili, že dopravci vykazovali naprosto nereálné údaje, o kolik se díky dotacím zvýšil počet přepravených osob. Jeden z příjemců například použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i lidi, kteří jezdili autobusy. Leč historky spíše neveselé nalezneme dále.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) uvedlo, že zvýšení počtu spojů není hlavním cílem dotačního programu. „Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Dodal, že zvýšení počtu cestujících je jen jeden z vedlejších cílů programu. (1)
Jak korespondují tedy údajné evropské dotace a nákupy autobusů s programem MMR?
Za letošní rok vede v žebříčku nejprodávanějších autobusů SOR s 373 registrovanými autobusy, následován Iveco Bus s 293 kusy. Velká zakázka pro Ústecký kraj se projevila ve skoku Scanie, která je poprvé v první trojici nejprodávanějších autobusů s 98 vozidly. Na dalších místech je Setra (73), Mercedes-Benz (72) a 43 autobusů prodal Solaris (2).
Z Integrovaného regionálního operačního programu MMR bylo údajně podpořeno 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 miliardy korun. Dopravci díky dotacím pořídili 699 vozidel, z toho 417 autobusů na stlačený zemní plyn, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.
V roce 2019 se zaregistrovalo 1127 kusů autobusů. Kolik z nich je tedy těch ekologických? Ty z výše uvedených z čísel MMR? Takovou zprávu ale nikdo nevydal. Kdo získal dotace na trolejbusy? A jsou uváděné evropské dotace na nákup autobusů totožné s dotacemi z MMR? A mohou všichni komunální dopravci na tyto dotace dosáhnout a pokud nikoliv, jaká jsou kritéria, které čerpání omezují? Aby totiž tzv. „bohatá Praha“ a jí podobná města u dotací např. pro trolejbusy se zítra neukázala ve skutečnosti popelkou.
Souhrnem: Pokud někdo veřejnost informuje o obnově vozového parku sloužícího k přepravě veřejnosti, měla by ta čísla být jednoznačná nejen v počtu registrovaných vozidel, ale také v tom, za jaké dotace se co koupilo a kdo je získal a kdo na ně naopak nedosáhl. A zda to bylo nepřekonatelným omezením možnosti čerpání, nebo zda to bylo lajdáctvím těch, kteří to udělali špatně a nebo dokonce požádat mohli, ale neudělali vůbec.
Na seriózní zprávy a výsledky si opět musíme počkat. Pokud se jich vůbec dočkáme.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV