Shodlo se tak s ostatními školskými asociacemi. Podobné připomínky bohužel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy neakceptovalo, ačkoliv praxe i výsledky státních maturit jejich oprávněnost záhy potvrdily. „Cena“ za tuto zkušenost byla vysoká.
Soukromé školy podporují jednotnou maturitní zkoušku. Vítají iniciativu ministra školství Petra Fialy a pracovní skupiny odborníků z praxe, kteří chtějí prosadit změny v kritizovaných oblastech novelou školského zákona. Novela má přinést jednu úroveň maturit, hodnocení písemné práce z českého jazyka přímo učiteli daných škol a obdržení maturitního vysvědčení ihned po úspěšném složení poslední zkoušky. Zůstává model povinné části z českého jazyka a výběru mezi cizím jazykem a matematikou. Tato podoba by měla být fixována v letech 2013 a 2014, než bude rozšířena společná část maturity o další předměty.
Problém v případě jednotné úrovně maturit nicméně může nastat u odborných učilišť. Sdružení soukromých škol zjišťovalo, proč téměř 20 procent žáků odborných škol a zejména středních odborných učilišť u státních maturit neuspělo. Jednalo se přitom nejen o maturanty soukromých zařízení, ale i veřejných. Příčinou je rozdílná hodinová dotace v maturitních předmětech dle studijních oborů. Rámcové vzdělávací programy umožňují středním odborným školám v učebních plánech podstatně nižší hodinové dotace na všeobecně vzdělávací předměty (to jsou předměty ze společné části maturitní zkoušky).
Aby žáci ve svém oboru získali požadované kompetence, nelze využít hodinové dotace k přípravě na společnou povinnou část z všeobecně vzdělávacích předmětů, protože by to bylo právě na úkor odborné přípravy.
V současnosti jsou ke státní maturitě stanoveny pouze požadavky ze všeobecně vzdělávacích předmětů a zcela chybí katalogy požadavků z odborných předmětů. Volbou ve třetím povinném předmětu mezi cizím jazykem, matematikou a dalšími všeobecně vzdělávacími předměty (biologie, dějepis, dějiny umění, fyzika, chemie, zeměpis, informatiky) nejsou vytvořeny přijatelné a rovné podmínky pro přípravu žáka střední odborné školy k maturitní zkoušce.
Například žák L-oborů musí ke zvládnutí studia vedle stejných kompetencí pro všechny obory (včetně gymnázií) získat také kompetence odborné. V technických oborech směřují do oblastí: zhotovení součástí strojních výrobků, sestavení, seřízení a opravy strojních výrobků, servisní činnosti, problematiky bezpečnosti práce a ochrany zdraví a co nejvyšší kvality odvedené práce. Hodinové dotace v učebních plánech těchto oborů tomu dle rámcových vzdělávacích programů neodpovídají.
S návrhem změny maturitní zkoušky Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska souhlasí. Pro zavedení jedné úrovně obtížnosti doporučuje využít ověřený model maturit z Polska, kde existuje základní a vyšší – volitelná úroveň. Pokud žák nezvládne vyšší úroveň, ale je úspěšný v základní úrovni, u maturitní zkoušky nepropadne. Zároveň doufáme, že bude dořešena revize rámcových vzdělávacích plánů tak, aby státní maturitní zkouška získala svoji důvěryhodnost, přispěla ke kvalitě vzdělávání a za její formu se již nikdo nemusel naší mladé generaci omlouvat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz