Ano i ne. Do jaké míry je systém poskytování slevy opravdu splněním volebního závazku, Brňané po 1. lednu příštího roku nejlépe posoudí sami. Už teď je ale víceméně jasné, že tak levně, jak laciné byly zelené sliby, se v Brně tramvají jezdit hned tak nebude.
Roční jízdenka vás od Nového roku nebude stát dva a půl tisíce, ale 3 325 korun. Sleva se tedy smrskla zhruba na polovic a výsledná „laciná šalinkarta“ je cenově zcela srovnatelná s roční předplatní jízdenkou v Praze, kde bez všech cirátů i s metrem stojí 3 650 korun.
K levnější jízdence se navíc budete muset poměrně složitě propracovat. Budete si muset koupit jízdenku přes internet, na stránkách dopravního podniku, a to za původní plnou cenu. K tomu je zapotřebí se registrovat, zřídit si virtuální účet a uvést číslo své platební karty. Poté co zaplatíte, dalším úkonem odešlete elektronicky žádost o slevu na magistrát.
Nárok na slevu z jízdného nevyplývá, jak bylo původně Zelenými ohlašováno, z toho, že máte v Brně trvalé bydliště. Magistrát vám na jízdném sleví jen tehdy, když ověří, že máte řádně zaplacený poplatek za svoz odpadů a ani jinak městu nic nedlužíte. Pak vám teprve část zaplacených peněz bude vrácena.
Zelení se budou jistě vymlouvat
Původní návrh Zelených operoval s myšlenkou, že sleva na jízdném vázaná na trvalé bydliště přiměje řadu lidí, kteří v Brně fakticky bydlí, ale nejsou zde přihlášeni k pobytu, aby se občany města stali. Zaváděný systém tuto myšlenku od začátku popírá. Tím, že psychologicky přímo propojuje platbu za odpad se slevou, donutí každého, aby si ihned spočítal, že se mu změna trvalého bydliště jen sotva vyplatí. Snad by to někdo udělal kvůli více než dvěma tisícům ročně. Ale kvůli pár stovkám?
Zelení se budou jistě vymlouvat, že jinak to kvůli legislativě nelze udělat. Stejně tak je jisté, že přitom ani neceknou o tom, že na legislativní bariéry byli upozorňováni už v roce 2014. Vůbec otevřenou otázkou zůstává, zda celý systém bude zaveden nebo se zhroutí pod prvním náporem právních námitek; v podstatě totiž nejde o nic jiného, než o chabý pokus maskovat zákonem zakázané dvojí ceny.
Ostatně brzy uvidíme. První šalinkarty se slevou si budete moci koupit už za dva měsíce. Čísla o tom, kolik Brňanů systém využilo, jak velkou díru v rozpočtu města to způsobilo a kolik lidí si změnilo trvalé bydliště, budou k dispozici nedlouho poté.
Podrobnosti o parametrech levnějšího jízdného najdete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV