Vladimír Pelc: Útok katolicismu na svobodný veřejný prostor

12.11.2020 7:38 | Zprávy

Ještě ke vztyčení repliky mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

Vladimír Pelc: Útok katolicismu na svobodný veřejný prostor
Foto: narsoc.cz
Popisek: Vladimír Pelc

Původně byl mariánský sloup oslavou politického propojení trůnu (státní moci) a oltáře (katolické hierarchie), symbolem tehdejší jednoty státu, národa a katolické církve, a z toho plynoucího povinného stejného náboženského vyznání všech a jejich stejné politické orientace; byl tedy symbolem dobového totalitarismu. Oslavoval vítězství nad českou reformací a nad českým státem. Byl symbolem tehdejší habsburské nadvlády.

Katolická církev aktuálně přichází o možnost ideového užívání svých neveřejných prostor, církevní prostor je stále více občany opouštěn (do kostelů k modlitbám se moc nechodí). Občané nejvíce nedůvěřují právě církvím; na otázku komu rozhodně nedůvěřujete tak odpovědělo 36 % respondentů (ZDE, 21. 10. 2020).

Totalitní jednání mj. spočívá v politické a ideologické usurpaci veřejného prostoru, který tak přestává být svobodný, tedy přístupný všem k obecnému užívání bez omezení; jde o přivlastnění si ho skrze jeho užívání, a tím vytlačení ostatních, znemožnění svobodného, tedy nepodmíněného užívání prostoru (podmíněného jen dodržováním obecně pro každého platných zákonů). Fyzický, hmotný a relativně trvalý průnik do veřejného prostoru je zpravidla průnikem ideovým (vzpomeňme na jeden z nejvýraznějších takových průniků na našem území – na gigantický pomník J. V. Stalina v Praze na Letenské pláni).

Užívání veřejného prostoru, by mělo být řízeno a vedeno veřejným zájmem; ten by měl být jeho účelem. Účelem veřejného prostoru může být i jeho užití partikulární z hlediska sociálního a politického – v takovém případě jde o naplnění účelu v časově, popř. i prostorově limitovaném rozvrhu (demonstrace, prodejní trhy), jež jsou sociálně a politicky zčásti anonymní. Průnik soukromého zájmu, partikulárního, dílčího sociálního a politického zájmu, průnik časově neomezený, relativně trvalý, neanonymní, navíc v zájmu minority, čili postavení mariánského sloupu, je akt totalitní. Jde o projev politické moci katolické církve v naší společnosti – podle sociologický výzkumů si většina obyvatel státu uvedený pomník na Staroměstském náměstí nepřála; církve legitimní názor většiny stejně přetlačila.

Katolická církev vede boj o veřejný prostor, protože tak vstupuje do vědomí občanů; její prostory soukromé jsou poloprázdné. Co instalace mariánského sloupu sděluje? Je to symbol, jehož nelegitimní postavení ve veřejném prostoru vypovídá o politické, tedy mocenské situaci ve třetí dekádě 21. století – katolická církev má moc. Nelegitimní. Cílem katolické militantní usurpace veřejného prostoru je svou moc prokázat.

Mariánský sloup není veřejným účelem, je soukromým dílčím účelem pro minoritu společnosti – katolickou církev a její přívržence; byl a opět je symbolem intolerance a antidemokracie, rozrušujícím národní vědomí.

Převzato z Profilu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jan Volný byl položen dotaz

Naše životní úroveň a mzdy

Fialově tvrzení, že budeme mít v dohledné době mzdy jako v Německu snad nevěří nikdo, maximálně tak on sám, i když i o tom pochybuju. Můj na vás ale zní, proč tomu tak je? Proč je u nás životní úroveň nižší a stejně tak i platy? Přitom co se týká cen, tak ty jsou u nás mnohdy vyšší nebo srovnatelné ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Mimořádně neklidný adventní čas

15:49 Jiří Weigl: Mimořádně neklidný adventní čas

Pondělní glosa Jiřího Weigla