Zbyněk Fiala: Horko bez ledu

30.07.2013 21:19 | Zprávy

Globální oteplování, které už teď nečekaně zrychlují, nás usmaží i hospodářsky. Pokud se přidají erupce metanu uloženého pod tajícím sibiřským permafrostem, bude to katastrofa srovnatelná s tím, jako kdyby nám naložili další porci největších dluhů světa. Dlouhé období extrémního horka – předtím zase extrémního chladu – signalizuje, že motor počasí je rozhozen. Připomíná auto, které si cuclo u nepoctivé pumpy nízkoenergetickou břečku, a teď přešlo do pohybu přískoky.

Zbyněk Fiala: Horko bez ledu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pivo

Motorem počasí je teplotní rozdíl mezi polárními oblastmi a rovníkem, a tento rozdíl se snižuje, jak ukazuje rekordní tání arktického ledu. Velký rozdíl teplot udržoval v chodu tryskové vzdušené proudy v horních vrstvách atmosféry, které spolehlivě rozváděly po planetě příděl energie ze Slunce. V posledních letech se rozdíl teplot mezi horkými a chladnými oblastmi zmenšil, v důsledku toho tryskové proudy zpomalily a začaly opouštět pravidelný tvar. Proto je stále častější nehybný vývoj povětrnosti. Nesnesitelně dlouhé suché vedro navázalo na nesnesitelně dlouhé, povodňové deště. Součástí změn jsou i častější přesuny vzduchu z jiného klimatického pásma.

Padá tak dobromyslná iluze, že Češi se klimatických změn nemusejí bát, protože mají rádi teplo. Jistě, zvýšení průměrných teplot globálního povrchu je nepatrné, o necelý stupeň Celsia, ale to se skládá ze stále divočejších extrémů na obě strany a začíná dostávat katastrofický průběh.

Efekty mohou být nečekané. Tak třeba nedávný sesuv půdy u Prackovic na stavbě dálnice D8 v Chráněné krajinné oblasti České středohoří, byl způsoben extrémním deštěm, který na horských svazích oživil pravěké sesuvné plochy. Svah nad dálnicí klouzá po vodě, které uvolnil cestu zářez stavby do stráně. Vznikly tak nové podzemní potoky. Napouštějí podzemní vanu a tečou z ní dál, takže podloží narušeného kopce Kubačka se chová, jako by bylo namydlené.

Pokud nás čeká klimatická změna, kdy budou extrémní deště častější, přestává být dálnice zaříznutá do horského svahu realizovatelná. Nakonec možná dojde na tunel, prosazovaný ekologickými aktivisty („ekoteroristy“) a zuřivě odmítaný stavbaři. A politiky, kteří považovali klimatické změny (a ochranu přírody) za nesmysl.

Vedro teď stavbařům trochu pomůže, ale jak dlouho může vydržet vegetace mírného pásma léto dovezené z Maroka či Tunisu? Jak dlouho to vydrží naše systémy, budované spíše na obranu před zimním chladem? Jak dlouho by africké sucho vydržely obří jaderné elektrárny, kdyby jim začala docházet chladicí voda? A jak dlouho to vydrží lidé?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

Kde je podle vás příčina toho, že je EU opět na druhé koleji, jak píšete?

Jak to změnit nebo je to podle vás důvod, proč by měla být EU rozpuštěna? Protože co kdy politici v EU dokázali vyřešit?! A není na čase, aby lidé měli možnost volit i EK, které podle mě rozhoduje o všem, ale jako voliči ji nemáme šanci ovlivnit její složení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Ýbr ales? Vas hajst? Aláhuagbar? Co se děje?

14:17 Pavel Foltán: Ýbr ales? Vas hajst? Aláhuagbar? Co se děje?

Was heißt über alles? Kdo se podíval na povolební mapu Německa, nemohl nevidět, že se něco děje. A ř…