ČSSD: Koalice znovu porušuje demokratická pravidla parlamentarismu

04.11.2011 18:24 | Zprávy

Poslanci stran vládní koalice se při projednávání návrhů tzv. reformních zákonů opět uchýlili k nedemokratickým praktikám, porušujícím zákon o jednacím řádu v Poslanecké sněmovně i Ústavu České republiky.

ČSSD: Koalice znovu porušuje demokratická pravidla parlamentarismu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bohuslav Sobotka

Poslanci stran vládní koalice se při projednávání návrhů tzv. reformních zákonů opět uchýlili k nedemokratickým praktikám, porušujícím zákon o jednacím řádu v Poslanecké sněmovně i Ústavu České republiky. Tyto vládní předlohy, které Senát zamítl nebo je vrátil s pozměňovacími návrhy, byly nejprve v rozporu s jednacím řádem Sněmovny zařazeny na probíhající řádnou plenární schůzi, aniž by se o doplnění pořadu této schůze hlasovalo a aniž by byla připuštěna námitka opozičních poslanců proti takovému postupu.

Koaliční poslanci se ale s tímto „válcováním" opozice zdaleka nespokojili. Nejenže následně omezili délku a počet vystoupení jednotlivých poslanců tak, aby každý poslanec mohl vystoupit nejvýše dvakrát po deseti minutách, ale navíc sloučili rozpravu k celkem čtrnácti vládním návrhům zákonů, aby docílili toho, že se - podle jejich výkladu - toto omezení vystupování poslanců vztahuje na celou sloučenou rozpravu. Poslanec by tak ke každému návrhu zákona mohl mluvit v průměru necelou minutu a půl.

Je zjevné, že se vládní koalice svým nedávným dvojitým debaklem u Ústavního soudu nepoučila. Opět svým postupem popírá základní principy demokratického zákonodárného procesu, zejména právo opoziční menšiny vyjádřit v otevřené rozpravě svůj názor a projevit legitimní odpor proti záměrům většiny.

ČSSD proto připomíná závěry vyslovené v letošním nálezu Ústavního soudu, jímž byl zrušen zákon o úsporných opatřeních v působnosti MPSV (viz body 72 až 75 nálezu):

„Ačkoliv zmíněný princip většinového rozhodování (čl. 6 Ústavy ČR) patří mezi základní definiční znaky demokracie a demokratického rozhodování a většina vlád parlamentních demokracií je odkázána právě na podporu (důvěru) parlamentní většiny, složené ze zástupců jedné či více politických stran zastoupených v Parlamentu, není Parlament orgánem této většiny, nýbrž je založen na svobodném výkonu mandátu všech svých členů, na jejich rovnosti, neboť všichni jsou reprezentanty lidu, dále na svobodě projevu všech a na svobodě parlamentní rozpravy (čl. 15, čl. 23 odst. 3, čl. 26 a čl. 27 odst. 2 Ústavy ČR), a to bez ohledu na to, k jaké politické frakci či k názorovému proudu jednotliví členové Parlamentu náleží. Zástupcům parlamentní opozice, která bývá složena ze zástupců politických stran zastoupených v Parlamentu, na výkonu vládní moci se však přímo nepodílejících a co do počtu zpravidla se ocitajících v početní menšině, musí být s ohledem na ústavně garantovaný princip ochrany menšin (viz shora) umožněn v rámci legislativních procedur nerušený výkon jejich ústavně garantovaných práv a nesmí jim být libovolně znemožňováno plnit výše zmíněné, pro demokracii nezastupitelné funkce parlamentní opozice.

Mezi nejzákladnější práva parlamentní opozice anebo jejích jednotlivých členů, která by měla být v demokratickém právním státě ústavně garantovaná, lze zařadit zejména práva zaručující parlamentní menšině účast na parlamentních procedurách; práva umožňující parlamentní opozici výkon dozoru a kontrolu vládnoucí většiny i vlády samotné. Dále se jedná o práva umožňující parlamentní opozici blokovat či oddalovat rozhodnutí přijímaná většinou, jakož i o práva umožňující opozici domáhat se ústavního přezkumu většinou přijatých rozhodnutí (zákonů), a konečně jde v neposlední řadě i o práva chránící parlamentní opozici i její jednotlivé členy před pronásledováním a zvůlí ze strany většiny. Míra (hloubka) a úroveň úpravy zmíněných práv parlamentní opozice v daném systému, jakož i šíře prostoru, v němž je parlamentní opozici umožněno plnit její nezastupitelné funkce, jsou nejen známkou úrovně politické a parlamentní kultury dané společnosti, nýbrž vyjadřují i stupeň demokratičnosti daného politického systému. Jednou z nezbytných podmínek dostatečné právní úpravy zmíněných práv a oprávnění parlamentní opozice či menšin by měl být v každém případě požadavek, aby tato práva byla upravena tak, že vládnoucí většině znemožní rušit je či je zásadním způsobem měnit pouze na základě vlastního uvážení anebo jí alespoň zabrání v tom, aby tak činila bez dostatečného časového odstupu od nástupu k moci.

Za pomoci ústavně konformní interpretace jednotlivých ustanovení jednacích řádů ve světle výše zmíněných požadavků vyvěrajících z aplikace principů, které musí ovládat řádný legislativní proces, lze i z aktuální podoby jednacích řádů obou komor seznat, že jejich účelem je tato práva garantovat. Formálně tak poskytují dostatečnou právní oporu pro jejich výkon, a tak umožňují i naplňování funkcí opozice jako takové.

 Jak již bylo výše konstatováno, za náležitý lze považovat jen takový legislativní proces, který umožňuje racionální diskurs, slyšení stran a otevřenou diskusi mezi zastánci konkurenčních názorů, včetně názorů menšinových, podpořených možností aktivní participace účastníků v jeho průběhu (...). Proto je třeba vymezit a konkretizovat výše předestřená práva parlamentní opozice, která garantují parlamentní menšině aktivní i pasivní účast v parlamentních procedurách. To proto, že jejich garance a realizace jsou jednou z nezbytných podmínek naplnění požadavků kladených na řádný a férový demokratický legislativní proces. Citovaná rezoluce Parlamentního shromáždění Rady Evropy zahrnuje do okruhu těch práv parlamentní opozice, která se pojí s její účastí na legislativních procedurách, kromě garance její prosté účasti v parlamentním projednání spojené s možností hlasovat i právo aktivně vystoupit v rozpravě a vyjádřit se k projednávanému bodu či interpelovat zúčastěného člena vlády, dále i garanci možnosti ovlivnit samotnou projednávanou agendu (pořad) následující parlamentní schůze, která by tak neměla být pouze v rukou vládnoucí většiny, včetně možnosti vyvolat mimořádné schůze, docílit zařazení nového bodu na pořad jednání, či naopak možnosti její blokace nebo oddálení projednávání určitého bodu programu cestou tzv. obstrukcí. (...) V neposlední řadě je nutné do tohoto okruhu zařadit i právo opozice aktivně participovat na zásadních politických a organizačních rozhodnutích dané parlamentní komory."
 Z výše uvedených ústavních norem a principů vyplývá požadavek ústavně konformní interpretace zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, tedy takového výkladu, který umožní a ochrání svobodnou soutěž politických sil a práva menšiny, resp. práva opozice.

Účelem ustanovení § 54 odst. 8 jednacího řádu Sněmovny, které umožňuje sloučení rozpravy k více bodům pořadu schůze, nepochybně není omezení práv parlamentní opozice, ale efektivita při projednávání jednotlivých bodů, které spolu věcně úzce souvisejí. Vládní koalice však sloučila rozpravu ke zcela nesouvisejícím návrhům zákonů, které se týkají oblastí zdravotnictví, daní, sociálních dávek, zaměstnanosti a bezpečnosti. Proto usnesla-li se Sněmovna na omezení řečnické doby a na maximálním počtu vystoupení poslance a současně na takovémto sloučení rozpravy, pak podle ČSSD nemůže předsedající postupovat tak, aby nepřipustil více než dvě desetiminutová vystoupení téhož poslance v rámci „sloučené" rozpravy, pokud se tato vystoupení týkají různých (původně samostatných) a věcně nesouvisejících bodů, resp. různých věcí (materií) obsažených v jednotlivých předlohách. Tomu odpovídá i jazykový výklad ustanovení § 59 odst. 1 a 2 jednacího řádu, z něhož vyplývá, že časové omezení řečnické doby se vztahuje „k projednávanému bodu", a nikoli ke sloučené rozpravě a že omezení počtu vystoupení se týká „téže věci", a nikoli sloučené rozpravy.

Pokud vládní koalice ani tentokrát nepřipustí svobodnou a otevřenou parlamentní rozpravu o jejích uskutečňovaných zásadních opatřeních, majících dopady na všechny naše občany, nezbude poslancům ČSSD, než způsob přijetí všech takto schválených zákonů podrobit opět testu ústavnosti před Ústavním soudem.

Bohuslav Sobotka, předseda ČSSD

##PROFIL 252##

Dále čtěte:
Hubu nám nezacpete, hřímal Zaorálek. Šikanujete sněmovnu, vrátil Nečas
Oranžový poslanec otevřeně: Rozdělily nás prachy a za Standu se stydím

Bárta je jednička. Vztyčil prostředník. Jako opilec, nechápe Dolejš

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Naši vojáci v Keni jsou problém

10:02 Vích (SPD): Naši vojáci v Keni jsou problém

Incident českých vojáků v Keni stále vyvolává otázky informovanosti mezi Armádou ČR, Ministerstvem o…