V bezpečnostním systému ČR je zařazen i Integrovaný záchranný systém (IZS), který je v gesci Ministerstva vnitra a je rovněž řízen HZS ČR. Jeho jednotlivé složky se však potýkají s nedostatkem finančních prostředků, a s legislativními nedostatky, které se dotýkají nejen hasičů, záchranné služby a policie, ale i ostatních složek IZS. Zásadním nedostatkem pak bylo zrušení záchranných praporů Armády ČR a postupné převádění jejich úkolů na HZS ČR. Převedení jednoho záchranného praporu Armády ČR (Hlučín) pod hasičský záchranný sbor nemůže nahradit vybavování jednotek HZS technikou, která byla dříve u záchranných praporů, protože s tím není spojeno i navýšení početních stavů zásahových jednotek. Přitom ještě v listopadu 2009 hodnotil generální ředitel HZS ČR, že na tom není hasičský záchranný sbor tak špatně, aby se musely uzavírat požární stanice. Ale již v roce 2010 připravoval rozsáhlé úspory provozních a mzdových prostředků včetně možnosti rušení některých těchto stanic.
Snížení prostředků pro složky IZS a existenční nejistota příslušníků a členů těchto složek vede k předčasnému odchodu zkušených příslušníků ze zásahových jednotek požární ochrany a obecně z výkonu služby. Česká republika je jednou z posledních zemí EU, která nemá vybudován polygon pro praktický výcvik složek IZS.
Situací v této oblasti se zabývalo i odborné zázemí ÚV KSČM - sekce IZS. Po vyhodnocení současného neuspokojivého stavu v oblasti civilní ochrany sekce doporučila následující cíle:
Zachovat plošné rozmístění sil a prostředků požární ochrany jako základní podmínku pro poskytnutí pomoci občanům v nouzi a garantovat tuto pomoc v optimální době, tj. maximálně do 15 až 25 min. v závislosti na stupni nebezpečí a na území.
Podporovat obnovu mobilní požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a vybavení jednotek ochrannými prostředky podle druhu potenciálního nebezpečí v místě jejich působnosti a podle úkolů jednotek PO. Současně podporovat převod mobilní požární techniky pro dobrovolné jednotky požární ochrany obcí.
Zapojit systém pojišťovnictví do pořizování a zlepšení vybavenosti jednotek požární ochrany i dalších zásahových jednotek základních složek IZS.
Vytvořit zákonné podmínky pro uvolňování zaměstnanců pro práci v dobrovolných jednotkách záchranných složek IZS.
Podporovat přerozdělení prostředků určených na zahraniční mise Armády ČR ve prospěch ochrany obyvatelstva před následky mimořádných událostí a krizových situací a na vybavení základních záchranných složek IZS.
Podporovat rozvoj a rozšíření stávajícího školství na úseku požární ochrany tak, aby plnilo i úkoly na úseku ochrany obyvatelstva. Podporovat rozšíření možností odborné přípravy nových příslušníků a členů záchranných složek IZS výstavbou výcvikového polygonu u jedné ze současných odborných škol.
Zvýšit početní stavy zásahových jednotek PO na úkor řídících složek HZS. V tomto směru budeme podporovat optimalizaci řídícího aparátu HZS.
Vytvořit obcím podmínky pro poskytování odměny hasičům za dobu strávenou při výcviku nebo zásahu a zvýšit tak motivaci pro službu v dobrovolných jednotkách PO obcí.
Podporovat zachování sociálních jistot příslušníků HZS vyplývajících ze zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a rozšířit je i na členy zdravotnické záchranné služby jako základní záchranné složky IZS.
Zvýšit účinnost kontrolního systému státního požárního dozoru jeho nasměrováním i do praktických prohlídek objektů, pracovišť a technologií.
Zdeněk Maršíček, stínový ministr KSČM pro resort vnitra
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM