ODS: Hejtman Rath špatně hospodaří

25.03.2010 19:11 | Zprávy

Katastrofální stav středočeských silnic ohrožuje bezpečnost dopravy.

ODS: Hejtman Rath  špatně hospodaří

Celkem o 558 milionů korun méně než vloni vyčlenil letos Středočeský kraj na opravy a údržbu silnic. Už první dva měsíce roku ukázaly krátkozrakost takového rozhodnutí, protože během nich cestáři v jednotlivých Správách a údržbách silnic (SÚS) kraje vyčerpali 40 - 50 procent prostředků. Rada kraje proto již nyní převedla peníze z posledního čtvrtletí na jarní a letní měsíce a zatím vůbec neví, kde vezme peníze na podzimní a zimní údržbu krajské silniční sítě.

"Hejtman David Rath a celé vedení kraje by mělo okamžitě místo populistických kroků věnovat pozornost a prostředky rozvoji a opravám silnic. Pokud nejsou schopni stav zlepšit, měli by jej udržet alespoň na úrovni, jakou měla v roce 2008," uvedl místopředseda ODS a krajský zastupitel Petr Bendl.

Dále čtěteODS Stř. Čechy: Politická agitka Davida Ratha

Kraj prostřednictvím čtyř SÚS (v Kladně, Benešově, Kutné Hoře a Mnichově Hradišti) spravuje 2369 kilometrů silnic II. třídy a 6251 kilometrů silnic III. třídy. Zatímco dříve na údržbu a opravy silnic poskytoval 1,5 - 1,8 miliardy ročně, letos jde jen o 1,09 miliardy, což samozřejmě nemůže stačit. V roce 2006 činily běžné náklady na zimní údržbu, vyspravení vozovky, posekání trávy a nezbytnou obnovu značení 155 tisíc korun na jeden kilometr ročně. Pro celý kraj se jednalo o 1,3 miliardy. "Optimální částka na zajištění údržby tak, aby se zastavilo další chátrání a postupně se zlepšoval stav silnic, vychází na tři sta sedmnáct tisíc na jeden kilometr. Pro celý kraj jde o dvě a tři čtvrtě miliardy korun. Pro výrazné a okamžité zlepšení stavu krajských silnic by však bylo třeba minimálně pět, a pokud do toho započítáme i mosty, tak spíše deset až dvanáct miliard korun," upozornil Petr Bendl.

Odkládáním oprav dochází jen k dalšímu prohlubování vnitřního dluhu silniční sítě. Přitom již v loňském roce zachránil před kolapsem na středočeských komunikacích vládnoucí sociální demokraty a komunisty úvěr sjednaný ještě předchozím vedením, který dnes hejtman Rath kritizuje jako zadlužení kraje. "My jsme tento úvěr ve výši čtyř miliard sjednávali v roce 2008 z velké části jako účelový právě na opravy a rekonstrukce komunikací v kraji, protože jsme si byli vědomi akutní potřeby navýšení prostředků pro tyto účely. Současné vedení ho změnilo na neúčelový a financuje z něho své populistické kroky," zdůraznil Bendl.

Čtěte takéODS Stř. Čechy: Rath si platí kampaň z veřejných peněz

Nepravdivé je i tvrzení Davida Ratha, že kraj v roce 2009 do opravy silnic investoval 3,5 miliardy korun. "Uvedená suma zahrnuje veškeré náklady, ne jen investice. Jsou v ní například provozní náklady jednotlivých podniků Správy a údržby silnic, které jen od ledna do listopadu loňského roku činily více než jednu a půl miliardy korun. Současný hejtman zřejmě vůbec nerozlišuje pojmy údržba, oprava, rekonstrukce, výstavba a tak dále," vysvětlil krajský zastupitel a benešovský místostarosta Roman Tichovský (ODS).

Údržba silnic je nutností, a pokud nebude dostatečná, škody budou stále narůstat. Nedostatek financí na údržbu a opravy silnic chce nynější vedení kraje řešit mimo jiné i tím, že přestane v zimě solit. Na tento nesmyslný krok opět doplatí obyvatelé Středočeského kraje. V lepším případě jen ztrátou času nebo rozbitým autem, v horším svým zdravím nebo životem.

K posledním pokusům Davida Ratha setřást ze sebe odpovědnost za současný stav středočeských silnic patří jeho kritika cestářských firem a stížnosti na kvalitu provedených oprav. "Kraj si přitom za desítky tisíc korun najímá stavební dozor na jednotlivé stavby. Pokud se jedná o údržbu, kontrolují stavbu technici ze Správy a údržby silnic, která je příspěvkovou organizací Středočeského kraje. Jestliže nejsou tito lidé schopni kontrolovat kvalitu prováděných prací, proč je kraj platí? Na stavební práce má navíc kraj záruku. Proč ji neuplatní? Zajímavou kapitolu představuje i systém oprav. Pouhá záplata na silnici v místě, kde byla nutná celoplošná oprava, nikdy dlouho nevydrží. Kraj v případě komunikací někdy zkrátka šetří na nepravém místě, když provádí jen lokální opravy," řekl Bendl.

ČtěteODS Stř. Čechy: Milovičtí jsou proti solární elektrárně

Samostatnou kapitolu představují investice do dopravních staveb v kraji. V loňském roce kraj neprostavěl kvůli neuzavřeným smlouvám, nedokončeným výběrovým řízením a dalším administrativním pochybením ani peníze plánované v rozpočtu. Pro letošek je vzhledem k neprůhlednosti rozpočtu a neexistenci investičního plánu vše zahaleno tajemstvím a pro nezúčastněného naprosto nepřehledné.

Klub zastupitelů Středočeského kraje

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ods.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

10:21 Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prohlášení premiéra Fialy o vyrovnání českých a něm…