Starostové nečekali zázraky, ale naději měli, čekali účinnou pomoc a konstruktivní spolupráci. Naděje se však rázem rozplynula v pseudoradách a pseudostrategiích. Agentura měla být záchranným plánem. Jak to ale ve skutečnosti dopadlo?
Politická angažovanost Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách je dobře vidět na příkladu Chomutova. Ještě ve výroční zprávě na konci roku 2010 si ředitel Martin Šimáček pochvaloval, jak spolupráci prospěla výměna ve vedení města. Dnes, necelý rok poté, Agentura s městem (s novým vedením města) spolupráci ukončila. Šimáček svaloval vinu na údajné obstrukce ze strany města a začal vyhrožovat, že město nezíská dotace na významné projekty. Skutečným důvodem, který se snaží ředitel svým arogantním chováním zamaskovat, je však neschopnost Agentury. Nejviditelnějším počinem Agentury v Chomutově za poslední rok a půl byl Strategický plán, který bohužel nereflektoval skutečnou sociální situaci a navíc obsahoval řadu věcných chyb a nedostatků. Samozřejmě, že město nemohlo takový plán vzít ani na vědomí, natož jej schválit.
Zdá se tedy, že výměna ve vedení města spolupráci příliš nepomohla. Zkrátka, když nejsou výsledky, nemůže být logicky spokojenost na straně žádného vedení. Rozčarování z (ne)plodné spolupráce však není nic neobvyklého, nedávno Agentura ukončila svoji činnost i v nedalekém Duchcově.
Ředitel Šimáček se hrdě bije do prsou, neboť dostál svých výhružek. Negativní posudek na sociální centrum Kamínek přímo kypí lží a nenávistí. Zřízení centra jsme jako město iniciovali již za mého působení, vybudovali jsme nízkoprahové zařízení pro rodiny s dětmi přímo v problémové lokalitě, abychom usnadnili sociálně vyloučeným rodinám přístup k veškerým nejen sociálně-aktivizačním aktivitám. Ještě do konce minulého roku Agentura náš projekt podporovala (ne-li si ho ve snaze o pozitivní PR dokonce osvojovala), dnes s ním má problém a považuje ho za nepropracovaný. Pozoruhodné… Co na tom, že možná město peníze pro další rozvoj Kamínku nezíská? Sdělení Agentury městům a obcím je tedy jasné: „Pojďte s námi, nebo proti nám!“.
Když jsem si tedy minulý týden přečetla v médiích, že politicky vlivná skupina v ODS kolem exprimátorky Ivany Řápkové prý usiluje o zrušení Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách, nemohla jsem se ubránit krátkému komentáři. Vskutku zajímavá zpráva. Není žádným tajemstvím, že mé zkušenosti s prací Agentury jsou takříkajíc velmi nedobré. Dokazují to stohy nicneříkajících analýz, které zaplavily od nástupu politika nové doby a odborníka na slovo vzatého Michaela Kocába sociálně problémové lokality po celé republice.
Copak se vlastně skrývá pod slupkou té všeobjímající Agentury, která prostřednictvím „nastrčeného“ ředitele Martina Šimáčka prosazuje jakousi nefunkční a nekoncepční politiku sociálního začleňování? Říká se tomu dobře placené reklama pro dobře zmírající politickou stranu. Když se o Agentuře občas dozvíme něco v médiích, o konkrétních výsledcích v regionech není slyšet, kritiku postupu měst v lokalitách, konání různých seminářů a budovatelské komentáře posloucháme neustále.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ODS