Podle srpnového volebního modelu, který vypracovala agentura Kantar TNS pro Českou televizi, vede stále v preferencích hnutí ANO. Jeho zisk významně roste s věkem. Zatímco mezi mladší skupinou 18 až 29 let má podporu 11,5 procenta, u starších šedesáti let už činí 42 procent. Čím si to vysvětlujete?
Je to zejména tím, že Andrej Babiš se posunul k tématům, která oslovují primárně starší voliče. Ať je to péče o sociální kvalitu života, otázka minimální mzdy, důchodů. Souvisí to i s tím, že Andrej Babiš neopečovává témata, která jsou nejdůležitější pro nejmladší generaci. Přenechává to konkurenci, primárně Pirátům. Ať je to otázka internetu, či šance dosáhnout na první práci nebo dosažitelnost bydlení. To jsou témata, která dosud tolik neřešil. Asi se postupně objeví, ale zatím je to ponecháno konkurenci. Řeší se témata, která jsou pro Andreje Babiše zajímavější, protože se dotýkají starší generace. Ta je u voleb disciplinovanější, chodí v mnohem větším počtu a pravidelně. Z pohledu jeho politického marketingu sází zatím na jistotu.
Přesně naopak je tomu u Pirátů. Ti nejčastěji získávají podporu mezi mladými lidmi do třiceti let (skoro jedna třetina, 31 procent), zatímco u nejstarší generace se řadí se šesti procenty mezi minoritní varianty...
Loví témata, která jsou jinými opuštěna, neobhospodařována. Hodně se prezentují jako generační volba, což je hodně důležité pro mladší voliče. Neb mají dojem, že mohou volit své vrstevníky. Kromě toho své dělá i to, že Piráti vytahují témata, která mladší generaci zajímají. A jsou také samozřejmě takoví protestní, provokatérští, což se mladší generaci také líbí. Mluví jejich slovníkem, jejich optikou. Jenže je tam svízel, což vidíme i na těch číslech. Podle nich na první pohled si řekneme, že Piráti musí mít dvacet procent. Ale to je právě to – je tam deklarativní podpora. Účast u voleb už je horší oproti jejich rodičům a prarodičům. Takže Piráti si sice investují na budoucnost, ale v současnosti mají problém, jak tu mladou generaci dostat k volbám. Kdyby ji k nim dostali v reprezentativním počtu, můžou být téměř stejně silní konkurenti hnutí ANO v celostátní politice.
Teď odběhnu ke komunistům. Ti mají osm procent celkově jako SPD a dělí se s nimi o čtvrté místo (druzí Piráti – 15 procent, třetí ODS – 13). V té nejstarší kategorii voličů má KSČM podporu 15 procent. Což ale asi příliš překvapení není.
Není. Spíše jsou překvapením jejich tak nízká čísla. V minulosti měli víc. A v té nejstarší skupině se jim dařilo oslovovat mnohem více voličů. Proto to ukazuje, proč mají teď komunisté hubenější výsledky a proč je dokáže předběhnout SPD Tomia Okamury. Protože jednak jim bere část jejich voličů a ještě dokáže oslovit část mladších voličů a protestně naladěných voličů. Pro komunisty je to varující. Ukazuje to, že se budou potřebovat rozkročit. Budou potřebovat nacházet nové tváře, nová témata. Budou potřebovat se dostat do nižších věkových skupin.
Ještě k hnutí ANO. To vyhrává téměř ve všech jiných sledovaných kategoriích, tedy podle věku, pohlaví, vzdělání i podle místa bydliště. Jeho podpora je stabilní a trvá již řadu let...
To je pravda. Začínali jako protestní hnutí, posléze se z toho liberálního posunuli do konzervativního levého středu. Andreji Babišovi se zatím daří udržovat aktivitu, nemá konkurenta, vyzyvatele. Často je úspěch či neúspěch dané politické strany či subjektu nejen o přitažlivosti, charismatu daného politického představitele, ale i o šedosti a neatraktivitě jejich konkurentů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban