Které strany se během předvolební kampaně, zasažené koronavirem, nejvíce praly o přízeň voličů? Podle politologa Jana Kubáčka se celková situace a kampaň může nejvíce vyplatit sociálním demokratům.
“Podíváme-li se do minulosti na kampaně před sněmovními a komunálními volbami, teď je přístup sociální demokracie mnohem profesionálnější. Vnesli tam moderní prvky ať v podobě videí s americkým střihem, ať v podobě grafické řeči, která je mnohem čistší,” míní politolog.
Naopak třeba u hnutí ANO můžeme podle jeho slov proti minulým krajským volbám pozorovat zásadní změnu, minimální účast Andreje Babiše v kampani. “ANO jede na půl plynu,” řekl PL Kubáček. O svou budoucnost dle jeho slov hraje TOP 09, komunisté prý zaspali a Trikolóře se může vyplatit očekávaná nízká volební účast.
Teď už přinášíme kompletní přehled Jana Kubáčka, který pro ParlamentníListy.cz předvolební kampaň zhodnotil postupně dle jednotlivých stran a hnutí:
Hnutí ANO
Letos pro mě velké překvapení, přijde mi, že jedou jen na půl plynu. Přemýšlím, zda nemají nějaké detailní průzkumy, které jim říkají, že ať udělají cokoliv, stejně část jejich voličů zůstane doma, protože nekandiduje Andrej Babiš a ti lidé by šli volit jen ve sněmovních volbách. Nebo je tu varianta, že Andrej Babiš má indicie spojené s ním, že část svých voličů nepřesvědčí, protože tyto volby nepovažují za své a část jich je zklamaných z nezvládnutí ostrého nástupu podzimní volby koronaviru. Hnutí ANO nejede v tak maximální míře, jak to bylo u minulých krajských volbách. Sice teď vidíme oblepenou zemi, plakáty, billboardy a sázku na číselné údaje a bilanci výsledků, chybí tomu ale doťuky, osobní vzkazy Andreje Babiše a jeho konkrétní zapojení do kampaně. Víc je to o kandidatuře jednotlivých hejtmanů a vyfoceného papírového Babiše. Když vezmete, jak objížděl zemi minule, vybíral si nejsilnější témata a bilancoval s kandidáty a dával za ně záruky či to stvrzoval pověstnými telefonáty. Nelze říct, že jejich kandidáti teď nejsou vidět, jde o jiný typ kampaně, ale postrádám tam Andreje Babiše jako volební tahák a mobilizační prvek. Přijde mně, že nevyužili tolik prvků v kampani, jako měli v minulosti. Sám jsem zvědav, jak to sami budou vyhodnocovat. Nepřekvapilo by mě, kdyby pak Andrej Babiš řekl: tentokrát je to dámy a pánové vaše soutěž a výsledků budou hodně o vás a já se do toho neangažuji. Působí to trochu tak, že má Andrej Babiš jistotu nějakého výsledků v těchto volbách, že buď dostane trošku záhlavec a výsledek nebude tak zářný jako před čtyřmi lety a zároveň se mi zda, že má zjištěno, že část vlastních stoupenců nepřijdou k volbám.
Piráti
U Pirátů je vidět jasná dynamika, svou kampaň mnohem více centralizovali. Vidíme Ivana Bartoše, prvek autobusu, trošku opakují sněmovní kampaň, taktiku a přidali důraz na hejtmanské a senátní kandidáty. Musí se nechat, že se Pirátům podařilo vyprofilovat jako nejsilnější nebo nejautentičtější opoziční strana. Jediným jejich velkým problémem, a podle mě si to uvědomují, bude přesvědčit vlastní voliče, aby šli k volbám. Oproti situaci před čtyřmi lety se může změnit to, že část voličů je opravdu naštvaná na vládu za situaci ohledně koronaviru a nezvládnutí podzimního nástupu. Může se to projevit, že část pirátských voličů, co by jinak zůstali doma, nakonec volit půjdou. Speciálně zde sázím na skupinu angažovaných a naštvaných matek, což podle mě bude dominantní voličská skupina Pirátů, která jim může pomoci k lepším výsledkům. Značná část pirátských voličů v sobě má hlavně vztek vůči Andreji Babišovi, takže to může být stimul, který tyto lidi zvedne k volbám.
ODS
Občanští demokratů za sebou mají solidní kampaň, která ale nestrhne ani neurazí. Za mě je to solidní průměr. Kampaň je logická, odpracovaná, ale připadá mi to jako kampaň KDU-ČSL, taková klidná síla. Překvapilo mě to o to víc, když celostátního lídra se slovními premiérskými ambicemi Petra Fialu, který je klidný, doplňuje i velmi klidná kampaň. Čekal jsem, že bude postavena na některých výraznějších tématech. Mám pocit, že to daleko víc odpracují sami voliči, protože část jich je kvůli naštvanosti na Andreje Babiše připravena k volbám jít a to navzdory marketingu ODS. Neodmaká to kampaň a kandidáti, ale navztekanost na Andreje Babiše. Může jim také pomoct snížená voličská účast a stane se papírově silnější, než kdyby přišlo volit tolik lidí jako posledně. Kampaň ODS ale prostě není ničím nová, nijak strhující, není tam žádný výrazný regionální klíč jako spojování místních témat s konkrétními kandidáty a osobnostmi.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka