Prezident Miloš Zeman a také celý Pražský hrad chce podle Hospodářských novin (HN) bojovat s klesající Zemanovou popularitou. Na Hradě proto prý začíná vznikat koncepce, která má navrátit prezidentovi jeho oblibu. Má stát především na otevřenějším vysvětlování prezidentských kroků.
Šéf zahraničního odboru prezidentské kanceláře Hynek Kmoníček k tomu uvedl, že základ změny bude v lepší komunikaci prezidenta a jeho týmu navenek. „Budeme se muset zamyslet nad komunikační strategií, aby prezident opravdu dokonale a přesně vysvětloval, proč co dělá,“ uvedl k tomu pro HN Kmoníček.
„Průzkumy nepřeceňujeme, ale panu prezidentovi není lhostejné, že podle nich ztrácí důvěru české veřejnosti,“ vysvětlil také HN Kmoníček.
Má pomoci slovenský odborník
Hrad podle HN kvůli tomu dokonce prý oprášil i spolupráci s Romanem Liptákem, uznávaným expertem ze Slovenska, který Zemanovi radil již v předvolební kampani.
Pomůže ale vůbec něco Zemanovi po řadě jeho přešlápnutí, když mu navíc podle nejnovějšího průzkumu CVVM důvěřuje už jen 37 procent respondentů, což v porovnání s říjnovým šetřením představuje dramatický pokles důvěry o 21 procentních bodů?
„Myslím si, že v případě Miloše Zemana to může pomoci jen nepatrně, neboť on je natolik neřízená střela, že se podle mne žádným doporučením řídit nebude. A smyslem nové komunikační strategie nebo následných opatření může být jen to, že se budou korigovat následky prohlášení nebo vystoupení, či činů Miloše Zemana, případně, že se bude kolem něj vytvářet nějaká atmosféra, která bude jeho vystoupení zlidšťovat nebo podsouvat důvěru jeho někdejších voličů. Totiž došlo k úbytku i těch voličů, co volili právě Zemana v přímé prezidentské volbě,“ je přesvědčen politolog Lukáš Jelínek.
Manželka Ivana by měla být víc vidět
Podle Jelínka by Zemanovi spíše více prospělo, kdyby jeho manželka byla více vidět mezi lidmi, aby bylo všem zřejmé, že není na Hradě jenom nějaký vulgární „Indián“, ale že je tam i křehká žena, která má nejrůznější charitativní zájmy.
„Podle mne je ale spíše důležitější to, aby se vytáhla nahoru komunikační strategie celého Pražského hradu, nejen Miloše Zemana. Spousty jeho kontroverzních výroků totiž zasel do médií jeho mluvčí Jiří Ovčáček na pravidelných brífincích, ať už z pověření Miloše Zemana samého anebo možná i bez jeho vědomí,“ uvedl dále pro ParlamentníListy.cz Jelínek.
Zamyslel se nad tím, zda nemůže náhodou Pražský hrad vytáhnout na veřejnost tu mediální kartu, která již vytažená kdysi byla, a to v souvislosti s Václavem Havlem.
Jako u Havla?
„Je totiž otázkou, jestli se nezačne Miloš Zeman méně vyjadřovat k tématům domácí nebo zahraniční politiky a jestli nezvolí taktiku, která pomáhala v popularitě Václavu Havlovi: Tedy, že se bude naopak vyjadřovat přednostně k otázkám, které jsou nadčasové, k čemuž Miloš Zeman jako prognostik a jako intelektuál dokonce předpoklady má velké,“ zmínil Jelínek.
Podle něj ale je cest, které by vedly k nějaké „nové mediální strategii Hradu“ celá řada, ovšem předpoklad u toho je ten, aby se začal ukázňovat především sám Miloš Zeman.
„Je to prostě celé o tom, aby se dokázal on ukáznit, i když mám právě o tom dost velké pochyby, protože takového zkušeného politika a rutinéra v jeho věku už předěláte jen velmi těžko. Prostě starého psa novým kouskům nenaučíš,“ doplnil ke své úvaze Jelínek.
Žantovský: Tady nic nepomůže, on má vlastní hlavu!
Mediální odborník Petr Žantovský ParlamentnímListům.cz na rovinu řekl, že Zemanovi žádné koncepce nepomůžou. On je totiž solitér a pokud mu v tomto ohledu, tedy v prezentaci pro veřejnost, někdo na Pražském hradě radí, tak prý pochybuje nad tím, že to Zeman akceptuje.
„On si vždy dělá a myslí, k čemu dospěje sám vlastním uvažováním a vlastní hlavou,“ vysvětlil Žantovský.
„Vzpomeňte si, že když byl Zeman předsedou vlády, tak si jen těžko vybavíte, kdo mu vlastně dělal nějakého tiskového mluvčího. Že tam byl nějaký pan Rouček, tak to jsou najednou takové nezajímavé figury. Nakonec i pan Ovčáček navzdory tomu, že se snaží zviditelnit, jak to jde, tak vlastně také není důležitý. Důležitý je opravdu jen pan prezident sám, protože jeho vyjadřování je do té míry specifické, že se prostě nezmění a to ani po nějaké koncepci. To si může myslet jen naivní člověk,“ zdůraznil Žantovský.
„Pokud ale nyní na Hradě lidé kolem Zemana vypouští jen takové balónky ve smyslu, že se budou zabývat a zamýšlet více nad komunikačními strategiemi, a vylepšovat mediální obraz prezidenta, tak to je samozřejmě hloupá reakce na hloupou akci,“ uvedl dále Žantovský, který ale ParlamentnímListům.cz v minulých týdnech již nesčetněkrát řekl, že zorganizované populistické aktivity proti prezidentovi, jako jsou pouliční červená mávátka a praporky, mají své zákulisní důvody. Jenže právě kvůli nim není prý vůbec nutné předělávat nějakou mediální strategii.
I kdyby se rozkrájeli...
„Pokud má někdo zájem na prezidenta útočit, nebo jej nějakým způsobem dehonestovat, tak v tom zcela určitě nepřestane, i kdyby se na Hradě rozkrájeli,“ řekl mediální expert a připomněl k tomu i dobu prezidentování Václava Klause.
„Když si připomeneme u Václava Klause období 2004 a 2005, tak tehdy byl právě on v očích médií, a potažmo i celé veřejnosti ‚největším nepřítelem lidstva‘. Jenže v té době u něj také nikdo neseděl a nevylepšoval mu mediální obraz. Prostě se počkalo, až se média uondají a ona se časem opravdu uondala. Jenže je otázkou, zda tehdy nevznikla mediální objednávka odstranit Klause v podobných kruzích, jako se to nyní děje u Zemana. Je to ale jen spekulace.“
Žantovský Hradu nadto připomněl, že průzkumy veřejného mínění přece mohou být zavádějící!
„Všechny průzkumy médií jsou interpretovatelné a vykonavatelné tak, jak se zadají, jaké je zadání. Jaký je prostě zájem zadavatele, tak takový je výsledek průzkumu. Já bych na ty průzkumy nedal a nepřeceňoval je,“ pronesl k tomu Žantovský.
Zda ale právě mediální expert ze Slovenska Roman Lipták je tím pravým, kdo vytáhne Zemanovi trn z paty, tak nad tím pokrčil rameny.
Lepší dress code u něj také nezabere
„Já toho pána osobně neznám, ale že se pohybuje na téhle parketě, tak to jsem již slyšel. Mám dokonce za to, že se pohyboval i kolem Roberta Fica, ovšem nejsem si tím jistý. Ano, někdo může Zemanovi poradit, aby se i nějak jinak oblékal, protože jeho dress code není vždy úplně vybraný. Ovšem právě toto je jeho celoživotní slabina, neboť na to nikdy nedbal. To jsou ale drobnosti, neboť to, jak osobnost působí na veřejnost, nezáleží jenom na tom, jak je oblečený, ale také na tom, jaké názory reprezentuje. A to nikdo u Zemana nezmění,“ dodal ke svému zamyšlení Petr Žantovský.
Na možnou změnu mediální prezentace u Miloše Zemana jsme se také otázali hrstky politiků. Zde jsou jejich názory:
„Řešením podle mne není lepší vysvětlování prezidentových kroků a výroků, ale jejich pečlivější plánování tak, aby se téměř pravidelně nestávaly rozbuškou veřejného mínění,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz místopředseda Poslanecké sněmovny Petr Gazdík (TOP 09/STAN).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová