Nová forma globalizace a rozvoje se skrývá za ambiciózním čínským projektem „jednoho pásma, jedné stezky“, který Peking začal v roce 2013. Hlavním nosníkem čínských plánů je nová kvalita hospodářského propojení mezi Asií, Evropou a Afrikou pod vedením Číny. V hlavní roli jsou dopravní a jiné infrastruktury. A Čína, velmoc na vzestupu.
Čína 21. století je nepřehlédnutelnou hospodářskou silou, která skoro po čtyři desetiletí profitovala ze západní globalizace. Stala se průmyslovým centrem světové ekonomiky a světovým hráčem, který sice ve vojenské síle či v technologických inovacích nemůže konkurovat USA, ale ekonomicky se řadí už mezi globální velmoci s obrovským trhem a potenciálem. Nyní hledá svoje místo v globálním uspořádání a nový model domácího rozvoje.
Rozvoj a čínské ambice nejen v Eurasii
Iniciativa Hedvábné stezky či „jednoho pásma, jedné stezky“ zatím zahrnuje zhruba 68 zemí světa, které jsou primárně situovány na třech kontinentech, a využívá jejich relativní zeměpisnou blízkost.
Projekt má pozemní i námořní rozměry. Obecně jde o různorodý soubor nejrůznějších projektů, jež nejsou zatím nijak politicky zastřešeny, ale které sledují především ekonomické cíle a nestojí na „sdílených hodnotách“, což by ostatně v kontextu Asie jako kontinentu nebylo možné. Účast v projektu tak zatím není podmíněna sdílením hodnot, ale pragmatismem, účelností a výhodností. Samozřejmě že na prvním místě pro Čínu jako hlavního investora.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Veronika Sušová-Salminen