„Čeká nás Havana efekt. Nejekologičtější auto přeci je to, které se vůbec nevyrobí,“ varuje Dočekal

29.07.2022 13:44 | Rozhovor

Místopředseda Svobodných Jan Dočekal patří k těm zkušeným řidičům, kteří ročně najdou přibližně šedesát tisíc kilometrů. Díky svým zkušenostem si v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz posvítil na novelu silničního zákona, kterou předložil ministr dopravy Martin Kupka. A hned upozornil na několik přehlížených nesrovnalostí. „Zatímco vybodování v ČR může pro spoustu lidí znamenat existenční ohrožení, Němec si prostě vezme na 2 měsíce dovolenou,“ komentuje až příliš markantní rozdíly mezi ministerskými návrhy a praxí u našich západních sousedů. Navíc principiálním problémem je podle Dočekala to, že se peníze vybrané na pokutách stávají standardní položkou příjmové části měst a obcí. „Čili už nejde o bezpečnost provozu, ale o naplnění rozpočtu,“ říká místopředseda Svobodných, který se mimo to ostře obul do protagonistů Green Dealu v souvislosti s dopady na celý automobilový průmysl.

„Čeká nás Havana efekt. Nejekologičtější auto přeci je to, které se vůbec nevyrobí,“ varuje Dočekal
Foto: Archiv J. Dočekala
Popisek: Jan Dočekal, místopředseda Svobodných

Ministr dopravy Martin Kupka představil novelu silničního zákona, která by mimo jiné měla zavést možnost řízení aut od 17 let. Je to podle vás správná cesta?
 
Se snížením této hranice v zásadě problém nemám. V tomto bodě, jako v jednom z mála, se mi navrhovaná úprava líbí a podpořil bych ji tak, jak je navrhována. 
 
 
Možnost řídit auto již od 17 let má být však podmíněna přítomností zkušeného řidiče, například rodiče. Ten by se však měl předem registrovat a bude muset splňovat některé podmínky, jako například alespoň desetiletou řidičskou zkušenost. Co si o tom myslíte?
 
Ano, podobné znění zákona v několika zemích existuje a zkušenosti jsou dobré. I podmínka desetileté praxe a čistého bodového konta dozorujícího řidiče má své opodstatnění. Pochopitelně nemůžeme vyloučit situace, že si za volant sedne vnouček pod dozorem šedesátileté babičky, která sice řidičák má, ale 40 let sama neřídila. Na druhou stranu nelze zaplevelit jakýkoliv zákon milionem podmínek. Vždy jde o jakousi zlatou střední cestu. Osobně si myslím, že výrazně lepší řidič vyroste z někoho, kdo udělá autoškolu a poté se rok ještě učí jezdit pod dozorem rodičů, kteří se navíc zpravidla obávají o osud rodinného vozu, než z někoho, kdo proleze pár jízdami v autoškole a rovnou je bez dalšího dozoru vypuštěn do jámy lvové. 
 
Ministerstvo dopravy chce také změnit pravidla trestných bodů s tím, že od jejich zavedení nedošlo k nijaké zásadní aktualizaci. Zaslouží si podle vás bodový systém tak zásadní revizi?
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Trumpova cla a české patolízalství. Švihlíková o světě, do kterého se možná zítra probudíme

20:01 Trumpova cla a české patolízalství. Švihlíková o světě, do kterého se možná zítra probudíme

Z říjnové studie Konfederace dánského průmyslu plyne, že ze zemí EU by zavedení cel, o nichž v přípa…