ČR je jednou z mála zemí, která se může pochlubit velmi dlouhou tradicí leteckého průmyslu. Co bylo podle vás tím největším impulsem, že se v naší zemi začalo toto průmyslové odvětví rozvíjet?
To je trochu složitější otázka. Určitě tomu napomohla souhra náhod a vývoj tehdejší politické situace. V dobách Rakouska-Uherska patřily české země z leteckého pohledu k poměrně zaostalým. Snahy českých průkopníků před první světovou válkou stály a padaly s jejich umem a nadšením. Letecká výroba i letiště ještě v dobách první světové války v českých zemích téměř neexistovaly. Byli však Češi, kteří sloužili u rakousko-uherského letectva, ať již jako piloti, či pozemní personál. Právě ti vytvořili již na konci října 1918 základ letectva samostatného státu. Uvědomovali si sílu letectva pro nově vzniklý stát a na tom mělo zájem i vedení republiky. Zpočátku byly tlaky na vytvoření závislosti na Francii i v oblasti letectví. Současně vznikali i letečtí výrobci. Ti začínali velmi skromně a jejich první výrobky vznikaly z vlastní iniciativy. Naštěstí se vedení republiky velmi rychle rozhodlo jít cestou samostatnosti v otázce letecké techniky a výzbroje. To mimo jiné znamenalo i zadávání zakázek na vyzbrojení vojenského letectva. Je třeba přiznat, že to nebylo tak jednoduché, jak jsem to teď nastínil. Jednak bylo složité získat povolení k letecké výrobě a obdobné to bylo i se získáním zakázky od eráru. Z historie víme, že některé objednávky byly spojeny i s různými formami lobbování. Musíme si však uvědomit, že v té době mimo stát si nikdo jiný letadlo nekupoval, a tak státní zakázka od ministerstva obrany nebo ministerstva veřejných prací byla nutná pro další chod firmy. Postupem času se výrobci většinou vždy nějak dohodli a rozdělili si sféry zájmu. Velmi neradi pak viděli novou konkurenci, která přišla ve třicátých létech, a to i přesto, že počet nových firem velmi striktně reguloval stát. Z dnešního pohledu je důležité, že firmy se stále rozvíjely a vytvořily základ československého leteckého průmyslu.
Kdybyste měl vzpomenout tři největší historické milníky ve vývoji leteckého průmyslu v naší zemi, které byste vyzvedl především?
Dovolil bych si zmínit čtyři. Jednak to byl již zmiňovaný počátek, kdy byla podpora výrobců formou zakázek a snaha o to zabezpečit si výzbroj, ale i dopravní letadla od domácích výrobců.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný