„Správná cesta k výsledku? Trpělivost a vytrvalý boj navzdory překážkám,“ říká emeritní hejtman Libor Lukáš

24.05.2022 13:32 | Rozhovor

„Vadí mi, že některé věci trvají nekonečně dlouho, ale vytrvalý tlak se vyplácí. Bez něj by například nikdy nedošlo k pokroku v oblasti budování kvalitního dopravního propojení Zlínského kraje s dalšími regiony v ČR i zahraničí. S trpělivostí se dají vyhrát i mnohé zdánlivě prohrané bitvy.“ I to jsou slova emeritního hejtmana Zlínského kraje Libora Lukáše, který nám poskytl rozhovor. V něm se ohlíží za mnohými projekty, u jejichž zrodu stál – mezi nimi jde o turistickou atrakci Baťův kanál, průmyslovou zónu v Holešově, Baťův institut 14/15 a mnoho dalších.

„Správná cesta k výsledku? Trpělivost a vytrvalý boj navzdory překážkám,“ říká emeritní hejtman Libor Lukáš
Foto: arch. Libor Lukáš
Popisek: Libor Lukáš

Tradičně 1. května byla zahájena další plavební sezóna na Baťově kanále. Jak s odstupem času vzpomínáte na přerod této prvorepublikové stavby v dnes významnou turistickou atrakci, u kterého jste stál coby hejtman Zlínského kraje? Přinesla tato investice kýžená očekávání?

Samozřejmě, že vzpomínám velmi rád, vždyť šlo o výborný koncepční záměr. K rozvoji Baťova kanálu jsme od začátku přistupovali velmi sofistikovaně. Nejdříve jsme se spojili se starosty obcí a měst podél břehu Moravy, nechali jsme si zpracovat profesionální analýzu možného potenciálu této rekreační vodní cesty (od spol. Berman Group), a následně vznikala rozvojová studie, která obsahovala i soubor konkrétních opaření. Podle ní pak byly postupně realizovány jednotlivé projekty (přístaviště, odpočívadla, cyklostezky, oprava a modernizace zdymadel, odstranění sedimentů ze dna kanálu, zpevňování břehů, nadzvednutí nízkých mostů, výroba a zakoupení výletní lodi MORAVA, dovybavení Spytihněvské Rejdy atd.).

Museli jsme také přesvědčit Povodí Moravy o tom, že cyklostezka může vést po koruně břehu řeky Moravy, což se jim z vodohospodářského hlediska nejprve příliš nezdálo. Dnes už je to naprostá samozřejmost.

Klíčová však byla souhra skvělých starostů a hejtmanství. U projektu se sešla výborná parta těch, kteří věřili úspěchu projektu a táhli za jeden provaz. Dokázali jsme společně vyčlenit dostatek veřejných prostředků a současně i nastartovat investice soukromých subjektů. Bylo to hodně práce, ale výsledek stojí zato. Upřímně si přeji, aby budoucí funkcionáři dokázali v takové společné tvůrčí cestě pokračovat.

Existovaly podle vás ještě nějaké jiné, obdobně významné projekty, impulsy, u jejichž startu jste v minulosti stál?

Za nejvýraznější projekt považuji záchranu a obnovu Baťova mrakodrapu, tzv. zlínské 21, vrcholného předválečného díla architekta Vladimíra Karfíka. Na tomto projektu jsem spolupracoval s vynikajícími odborníky, např. profesorem Miroslavem Masákem, dále s šéfem Národního technického muzea Karlem Ksandrem či Petrem Všetečkou, který se specializuje na zlínskou předválečnou architekturu, ale také s domácími architekty Ivanem Bergmanem a Ladislavem Pastrnkem. Této spolupráce si velmi vážím, byli jsme mimořádně tvůrčím týmem. Vzájemně jsme se respektovali a doplňovali.

Málokdo také ví, že jsme na hejtmanství realizovali obchod století v souvislosti s převodem slavné zlínské 21 „za jednu českou korunu“ z majetkového portfolia České konsolidační agentury. Bylo to s požehnáním tehdejšího ministerského předsedy Miloše Zemana i s velkým porozuměním tehdejšího náměstka ministra financí, pozdějšího ministra financí, Edy Janoty. To je však na samostatný příběh.

Dalším významným počinem byla „bitva“ o co nejrychlejší připojení Zlínského kraje na páteřní dálniční síť. Když jsme před mnoha lety s premiérem Milošem Zemanem poklepávali u Vyškova základní kámen D1, který předznamenával vybočení dálnice od Brna směrem ke Zlínu, radoval jsem se jako malé dítě. Dnes mohutně stavíme dálnici na jih až k Bzenci a východním směrem až po Fryšták. Vadí mi, že to všechno trvá nekonečně dlouho, ale vytrvalý tlak na státní reprezentaci i klíčové investiční manažery se vyplácí. Bez něj by k pokroku v oblasti budování dopravního připojení Zlínského kraje nedošlo.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nemravné.“ Vláda chce další peníze lidí pro ČT, varuje Hrnčíř

4:44 „Nemravné.“ Vláda chce další peníze lidí pro ČT, varuje Hrnčíř

Co všechno může za vysoké ceny potravin? I o tom mluví v rozhovoru poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Zmiňuj…