Jak to momentálně vypadá na bruselském letišti měsíc po tamějších teroristických útocích?
V Bruselu na letišti Zaventem se dějí drobné opravy. Zatímco vnitřní prostor letiště je naprosto netknutý a funguje to tam nadále jako velký obchodní dům, kde je spousta obchodů na stejných místech a stejní lidé tam prodávají, tak ty opravy se týkají příjezdové haly, kde při tom výbuchu opadaly podhledy a plechy. Tato hala je proto kvůli opravám zavřená, takže do těch vnitřních prostor se teď chodí přes několik stanů, které vedou od parkoviště. Celá ta věc je ale blokovaná dlouhými kontrolami od prohlídek kufrů po vstup do samotného letadla, kdy vás napřed každý velmi důrazně upozorní na to, že musíte mít palubní lístek. Pokud ho nemáte, tak máte problém – jsou tam ale na to dvě unimobuňky, kde vám ten palubní lístek vyhotoví.
Když ale máte letenku, kterou jste se vytiskli předem anebo ji máte elektronicky v mobilu, tak pak není žádný problém. Prostě ji ukážete a policisté vás pustí dál. Musíte mít samozřejmě k tomu nějaký doklad, tedy pas nebo občanku. A po kontrole pak musíte odevzdat kufr, stejně tak jako tomu bylo vždy, ovšem s tím rozdílem, že ta fronta je delší, než normálně byla. Ovšem to nejhorší vás teprve čeká, neboť pak čekáte zhruba tři čtvrtě hodiny, někdy i hodinu na to, až vám provedou osobní prohlídku.
A je jedno, zda jste ve zrychleném odbavování, vždy totiž dlouho čekáte, neboť tato fronta se prakticky nepohybuje. Není totiž dostatek lidí, kteří by pracovali u skenerů, tedy u skenování příručních zavazadel a ani u osobní prohlídky. Je to prostě kapacitně poddimenzováno a jsou tam otevřená jenom tři pracoviště. Je známo, že když něco poddimenzujete, že to pak nefunguje. Přitom vedle sebe těch linek na kontrolu je asi deset, takže je to znakem nějaké špatné vůle, ničeho jiného.
A vídáváte tam více vojáků a policistů?
Ano, policejní kontrola včetně aut s vojáky je přímo na přechodu z parkoviště do stanů, kam jezdí autobusy, ovšem vlak tam z momentálně neznámých důvodů nejezdí. A ten špalír policistů vám kontroluje právě ty pasy a palubní lístky, jak jsem před chvílí popsal. Ostatní kontroly provádějí už běžní pracovníci letiště. Policisté jsou schopni okamžitě zakročit při sebemenším problému.
Kolik těch policistů tam je?
Tak deset. U nich to ale nedrhne. Jen jsem chtěl zdůraznit, že je tam kontrola natřikrát.
A je z cestujících cítit, že se bojí? Je jich na letišti méně než kdysi?
Ne, nevypadá to, že by se lidé báli. Ten vstup u kontroly jak tak nacpaný a kvůli tomu to pak naopak vypadá, že tam je snad cestujících více než kdysi. Ovšem to je jen optický klam.
Jak se kontroluje sídlo EU?
Sídla EU i státních institucí tady v Bruselu – včetně garáží – hlídají vojáci se samopaly a s neprůstřelnými vestami. Tam, kde je ale na budově americká vlajka – Američané samozřejmě vědí, proč se bát – tak tam je náklaďák s vojáky a stanoviště. Vojáci tam mají svou kukaň podobnou té, kterou známe ze starých filmů. Vojáci jsou také před americkým velvyslanectvím, je to tam posíleno i o kontroly. Pokud jde o europarlament, tak před jeho vchodem také stojí dva vojáci v neprůstřelných vestách se samopaly.
Dá se nějak vysledovat, jestli se europoslanci více bojí?
Ne, mám dojem, že je to spíše výjimka. Sice někteří europoslanci tvrdí, že se bojí, ale podle mne není čeho se bát. Tady dokonce už otevřeli i stanici Malbec, kde se také stal teroristický čin a která je přímo u budovy Evropské komise.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová