Zprávy o inflaci v poslední době zaznamenal snad každý Čech. Rostoucí ceny donutí k akci centrální banku, predikuje Štěpán Křeček. „Rychlé tempo zdražování bude nutit centrální bankéře, aby zvýšili úrokové sazby v ekonomice. Tím skončí éra uvolněné měnové politiky v České republice. V důsledku tohoto vývoje se zvýší úroky na hypotékách a kurz koruny bude posilovat vůči euru i dolaru,“ říká hlavní ekonom společnosti BHS.
Současná uvolněná měnová politika vede k rychlému zdražování. Očekávejme zvýšení úrokových sazeb, varuje Křeček. Lidé mají hlouběji do kapsy už nyní, kuřákům jejich radost zdražila v průměru o více než 15 procent, štamgastům se sice otevřely hospody, ale zlatavý mok je o více než 4 procenta dražší. Stejně tak si smutně povzdechnou motoristé. Při tankování zaplatí o 22 procent více než loni a pokud by chtěli nové vozidlo, musí z kapsy vytáhnout takřka o 7 procent více peněz, než loni. Takřka úplně každému pak zdražily potraviny. Vepřové maso je dražší o desetinu, vejce o necelých 9 procent. Z nižších cen se mohou radovat příznivci zdravého životního stylu. Ovoce zlevnilo o 4 a zelenina o více jak 7 procent.
Letos bude podle Štěpána Křečka inflace oscilovat kolem 3 procent. Zároveň mohou být do oběhu vypuštěny peníze, které lidé a firmy během pandemie našetřili. Úspory totiž vzrostly o půl bilionu korun na 4,3 bilionu. „Lze předpokládat, že naspořené prostředky začnou navyšovat poptávku. Ta však bude narážet na nedostatečnou nabídku některých produktů kvůli zhoršenému zásobování a snížené výrobě v době pandemie,“ zmiňuje Křeček problém, na který v těchto dnech narážejí třeba ti, kteří poptávají různý zahradní nábytek a náčiní.
Příčinou je do velké míry problém v dodavatelském řetězci. Narůstá doba doručení jednotlivých komodit, zvyšuje se poptávka po dopravních kapacitách. To je pro některé firmy doslova zlatým dolem. „Dánská přepravní společnost Maersk v prvním čtvrtletí roku 2021 ztřináctinásobila své zisky,“ dává Křeček jeden příklad za všechny. „Jsme v situaci, kdy pakliže jsou na trhu nějaké dílčí produkty, kterých je relativně málo a lidé o ně skokově projeví, ať už vlivem nějaké mánie, či sezónnosti, větší zájem, tak se nedostatek projeví klasickým tržním mechanismem a cena roste,“ vysvětluje Křeček a jako jeden z dalších produktů, kterého je nedostatek, uvádí jízdní kola. Výroba však podle Křečka na tyto tržní nedostatky zareaguje a poměrně rychle je vyrovná. „Podobně jako u vakcín, nejdříve se o ně lidé prali a za chvilku pomalu nebudeme vědět, co s nimi, krásným příkladem jsou i respirátory,“ doplňuje ekonom.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs