Bývalý rektor Pána: Zapálený Petříček dělal jen ostudu. Státem prorostl plevel. Protičeské živly a past na voliče

23.04.2021 20:22 | Rozhovor

„Vláda nepochopila strategický význam školství, sportu a vzdělávání a odsunula je na okraj svého zájmu. Dopady na mladou generaci jsou katastrofické,“ zamýšlí se nad současnou situací ve školství zakladatel vysoké školy a bývalý rektor Lubomír Pána. Na adresu Tomáše Petříčka pak v rozhovoru podotýká: „Svou diplomatickou neurvalostí a politickou zaslepeností, zejména vůči Ruské federaci a Číně, nám dělal mezinárodní ostudu.“ Covid pas označuje za „šílenství“.

Bývalý rektor Pána: Zapálený Petříček dělal jen ostudu. Státem prorostl plevel. Protičeské živly a past na voliče
Foto: archiv L. Pána
Popisek: Lubomír Pána, zakladatel vysoké školy a bývalý rektor

Pane docente, jako bývalý rektor a člověk, který se pedagogické práci věnuje dlouhá léta, jak hodnotíte to, jakým způsobem stát zvládl pandemii právě z hlediska školství? Co říci na to, že patříme mezi státy, kde jsou školy zavřené nejdéle?

Programové prohlášení současné vlády uvádí 6 priorit. Mezi prioritami školství nenajdete. Tak se nedivme, že školy jsou „popelkou“, a že jsou zavřené nejdéle. Vládu to nic nestojí a vytváří iluzi, že se o nás stará. Ale dopady na mladou generaci jsou katastrofické. Vláda nepochopila strategický význam školství, sportu a vzdělávání a odsunula je na okraj svého zájmu.

Stále se mluví o tom, jak nedozírné následky bude tento rok pro děti právě kvůli zavřeným školám mít. Souhlasíte? A v čem vidíte největší problém?

Největší problém je samotné distanční vzdělávání. Mezi školami jsou patrné značné rozdíly v přístupu k distančnímu vzdělávání, a to jak v metodice, intenzitě i jeho kvalitě. A navíc se téměř žádná škola nevěnovala zapojení doma sedících žáků alespoň do individuálních sportovních aktivit.

Bohužel důsledkem je nejen ztráta základních pohybových návyků, ale zejména se projevují rozdíly v dosažené úrovni vzdělání žáků a studentů stejných ročníků i stejných typů škol napříč republikou.

Navíc, stát nevzal na zřetel rozdílnou sociální úroveň rodin a jejich vybavení výpočetní technikou. To některým dětem znemožnilo výuku.

Školy už pro některé žáky otevřely. Vymyslel stát v tomto případě podle vás dobrou „strategii“?

Nevím jestli dobrou, ale alespoň nějakou. Domnívám se, že rotace tříd mohla být realizována již na podzim, popřípadě celý školní rok. Neomezily by se tak sociální kontakty mezi žáky (studenty) a pedagogy (většina žáků i studentů se nescházela ve škole, ale scházela se mimo školu). Formu rotace tříd podporuji, protože je to kompromis mezi prezenčním a distančním vzděláváním.

Odborně jej nazýváme kombinovanou výukou. Ale to by musela mít vláda vzdělání, školství a volnočasové aktivity žáků a studentů jako prioritu. Když si vzpomeneme, co vláda a média nejvíce řešily, tak to bylo otevření lyžařských areálů, zavírání či otevírání obchodů, zisky nadnárodních korporací a jejich montoven. Popřípadě obchody se zdravotnickým materiálem, nejlépe bez výběrového řízení (což umožňoval vyhlášený nouzový stav).

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: David Hora

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Normální lidská existence je v ohrožení. Fiala mě zklamal, říká Rudolf Červenka

4:44 Normální lidská existence je v ohrožení. Fiala mě zklamal, říká Rudolf Červenka

„Přejme si jako naprostý základ vládu, která má rozum, aby byla schopná vnímat skutečnost, a srdce, …