Není první etapa návratu dětí do škol, tedy v pondělí, předčasná? Přeci jen Česko ještě není v takových číslech nakažených, aby se mohlo začít rozvolňovat...
Předčasná ne, ale je nedostatečně připravená a promyšlená. Čeká nás ve školách velká improvizace. Vše je především ze strany ministerstva školství nesystémově uspěchané, v důležitých jednotlivostech neujasněné. Ředitelé měli velmi málo času se na otevření připravit. Komunikace se zaměstnanci a rodiči probíhá v časové tísni. Některé školy obdržely metodické pokyny až osmého dubna, tedy dva pracovní dny před plánovaným otevřením škol.
Prostor na přípravu je nedostatečný, odpovědnost leží na ředitelích a učitelích. Přitom vše mohlo být v předstihu vyjasněno, kdyby ministr Plaga komunikoval a reagoval. Měl velký prostor a možnost hlavně v rámci školské tripartity. Sto sedmdesát dní mu trvalo, než ji svolal. Místo důležitých poznatků od lidí z praxe konzultoval věci s úzkou skupinou, ve které nebyli zahrnuti zástupci speciálních škol, mateřských a dalších. Prostor k řešení měl od 22. února velký!
Začíná se hovořit o nedostatku a nižší kvalitě respirátorů do škol, testech a učitelích, kteří na to možná budou muset dohlížet. Přitom to bude v rozporu se zákoníkem práce. Jak se tohle bude řešit?
Zásadní obavy pedagogů vyvolává testování žáků. Není jasné, jak budou zaměstnanci škol právně ochráněni, pokud by při testování došlo ke zdravotní újmě žáka. Už se proslýchá, že mohou padat ze strany rodičů žaloby. Protože ČMOS PŠ nemá jednoznačnou právní odpověď k odpovědnosti pedagogů, přiklání se k řešení, aby testování žáků probíhalo v domácím prostředí! Našim členům budeme poskytovat v případě sporu právní ochranu, ale chceme především tomuto problému předejít.
Předáci lidí pracujících ve školství vyčítají ministrovi Robertu Plagovi to, že s nimi nekomunikuje. Školská tripartita, jak jste říkal, už nebyla svolána několik měsíců. Dá se na něj vůbec spoléhat?
Sto sedmdesát dní trvalo, než se s námi na tripartitním jednání sešel a to podotýkám, že kdybychom neapelovali, možná by si vystačil jen se svými poradci. Známá osvědčená pravda, říká, že problémy většinou vznikají z nedostatečné komunikace, a to je přesně problém ministra Plagy. Je to paradox, když jednou z hlavních dovedností pedagoga má být právě umění komunikovat, vysvětlovat a objasňovat! Už jednou se mu to stalo osudným.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský