Není první etapa návratu dětí do škol, tedy v pondělí, předčasná? Přeci jen Česko ještě není v takových číslech nakažených, aby se mohlo začít rozvolňovat...
Předčasná ne, ale je nedostatečně připravená a promyšlená. Čeká nás ve školách velká improvizace. Vše je především ze strany ministerstva školství nesystémově uspěchané, v důležitých jednotlivostech neujasněné. Ředitelé měli velmi málo času se na otevření připravit. Komunikace se zaměstnanci a rodiči probíhá v časové tísni. Některé školy obdržely metodické pokyny až osmého dubna, tedy dva pracovní dny před plánovaným otevřením škol.
Prostor na přípravu je nedostatečný, odpovědnost leží na ředitelích a učitelích. Přitom vše mohlo být v předstihu vyjasněno, kdyby ministr Plaga komunikoval a reagoval. Měl velký prostor a možnost hlavně v rámci školské tripartity. Sto sedmdesát dní mu trvalo, než ji svolal. Místo důležitých poznatků od lidí z praxe konzultoval věci s úzkou skupinou, ve které nebyli zahrnuti zástupci speciálních škol, mateřských a dalších. Prostor k řešení měl od 22. února velký!
Začíná se hovořit o nedostatku a nižší kvalitě respirátorů do škol, testech a učitelích, kteří na to možná budou muset dohlížet. Přitom to bude v rozporu se zákoníkem práce. Jak se tohle bude řešit?
Zásadní obavy pedagogů vyvolává testování žáků. Není jasné, jak budou zaměstnanci škol právně ochráněni, pokud by při testování došlo ke zdravotní újmě žáka. Už se proslýchá, že mohou padat ze strany rodičů žaloby. Protože ČMOS PŠ nemá jednoznačnou právní odpověď k odpovědnosti pedagogů, přiklání se k řešení, aby testování žáků probíhalo v domácím prostředí! Našim členům budeme poskytovat v případě sporu právní ochranu, ale chceme především tomuto problému předejít.
Předáci lidí pracujících ve školství vyčítají ministrovi Robertu Plagovi to, že s nimi nekomunikuje. Školská tripartita, jak jste říkal, už nebyla svolána několik měsíců. Dá se na něj vůbec spoléhat?
Sto sedmdesát dní trvalo, než se s námi na tripartitním jednání sešel a to podotýkám, že kdybychom neapelovali, možná by si vystačil jen se svými poradci. Známá osvědčená pravda, říká, že problémy většinou vznikají z nedostatečné komunikace, a to je přesně problém ministra Plagy. Je to paradox, když jednou z hlavních dovedností pedagoga má být právě umění komunikovat, vysvětlovat a objasňovat! Už jednou se mu to stalo osudným.
Formální projednání a následné nedodržení závazného slibu, pokud jde o platy učitelů, byly příčinou velké stávky v roce 2019. Nepoučil se, naopak od té doby komunikuje hlavně s těmi, kteří mu přikyvují. Oponenty a sociální partnery moc neuznává. Zbytek pedagogické veřejnosti má oprávněný pocit, že jim není ze strany ministerstva školství moc nasloucháno.
Proč již nebyl odvolán, když si na něj od Hradu přes spolustraníky v ANO 2011 až po školy v podhradí skoro každý stěžuje?
Je to věc pana premiéra. Odbory nejsou od toho, aby odvolávaly ministry. Robert Plaga je v pořadí již jedenadvacátým ministrem školství a počty ukazují, že žádný - až na Petru Buzkovou - nedokončil svůj volební mandát. Země Komenského paradoxně nemá štěstí na osobnost, která je pro budoucí vývoj vzdělanostní ekonomiky důležitá víc, než jsme si schopni připustit.
Při zmíněné stávce v roce 2019 se stávkovalo hlavně za zvýšení platů. To už bylo také za jeho ministrování. Jaká je vlastně v tomto ohledu současná situace?
Ještě k té stávce. Nemusela se uskutečnit, dalo se jí předejít, chyběla jen strategická komunikace ministra Plagy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský