Docent Kroh: Vláda se drží jen své pravdy. Média prezentují její stanoviska, jiné názory jsou dezinformace. A mladí...

23.04.2023 10:22 | Rozhovor

„Některé poznatky ohledně úrovně studentů jsou otřesné,“ nebojí se vyjít s kritikou mladých docent Michael Kroh. „Násilný tlak na virtualizaci všeho, který se dnes děje v naivním očekávání zvýšení efektivnosti a finančních úspor, je kontraproduktivní,“ dodává. V současné době máme podle elitního ekonoma klasickou stagflaci, což je ta nejhorší kombinace inflace a oslabení růstu. Za vzor dává Norsko, kde se podařilo vytvořit rámcový kompromis mezi vládou, opozicí a občanskou společností už před sto lety.

Docent Kroh: Vláda se drží jen své pravdy. Média prezentují její stanoviska, jiné názory jsou dezinformace. A mladí...
Foto: archiv M.Kroh
Popisek: Doc. Ing. Michael Kroh, CSc.

Pane docente, aktuální zpráva z ODS hovoří o reformě školství. Podle poslankyně Renáty Zajíčkové je důležitá „změna myšlení české společnosti“. Málo si uvědomujeme, jak důležité je vzdělávání. Každopádně reforma školství, o které se hovoří, má znamenat zároveň s prodloužením povinného vzdělávání o dva roky na střední škole také zkrácení základní školy na 8 let. Na změny ve středním školství pak koncepčně navazuje vytvoření systému dalšího profesního vzdělávání v rámci celoživotního učení. Vy se věnujete vzdělávání na akademické půdě, setkáváte se studenty ze středních škol, co říkáte na tyto teze?

Je důležité, co kdo tou „změnou myšlení české společnosti“ myslí. Pokud je to zvýšení prestiže vzdělání, pak je to v pořádku. Ta byla snížena v období transformace, kdy převládly „měkké dovednosti“ začínajících podnikatelů, rozbíjely a likvidovaly se podniky založené na znalostech. Strana paní Zajíčkové (ODS) na tom měla lví podíl. Podnikatelé si stěžují i na pokles řemeslných dovedností.

Zkrácení základní školy není nic nového, už to tady v minulosti bylo. Zažil jsem, že se to několikrát zavedlo a zase zrušilo. Už to potvrzuje, že je to složitý problém. Určitě myšlenka více provázat základní a střední školství je správná, ale nevím, jak si s tím poradí MŠMT za podmínek existence spousty soukromých škol, které si učební látku upravují po svém.

Jaké jsou vaše zkušenosti z poslední doby se studenty? Psal jste na sociální síti, že u nich pozorujete, že „někteří jsou totálně závislí na IT, ale neznají souvislosti a jejich rozhled určují pologramotní youtubeři“. Nejsou to silná slova? Popravdě, nevím, nakolik obecně ještě vůbec existuje v praxi právo být off-line…

Některé poznatky ohledně úrovně studentů jsou otřesné. Nechci paušalizovat, ale studenti neznají často ani základní milníky českých či světových dějin, nezajímá je historie, kultura atd., tj. to, co by mělo být standardní vědomostní výbavou každého občana. Pak se diví, co po nich na vysoké škole chceme. Srovnám-li to s naší generací, je to podstatný rozdíl. Pravda, my jsme neměli mobily, internet a další vymoženosti dnešní doby. Ty ovšem nabízejí všemožná lákadla, která odrazují mládež od zájmu o problémy společnosti.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

ono to tady smrdí, již od hadráku, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusečeněk , 23.04.2023 12:48:31
, jak to dělali ti nemožní husákovci, že se šlo do důchodu v 55-60 letech, důchodce ani dělník nebyl terčem opovržení, až nenávisti, nebylo možné aby důstojné bydlení, energie , léky, zubaři, nebyly jen pro největší gaunery, nebyly sadistické exekuce, i batolat , což je světový unikát, lichva, bossing, rozkradení -tzv. privatizace , rozdání za korálky, vytvoření umělých , neřešitelných dluhů, nebubnovali do války, nebylo 66 pohlaví, fašismus, byli jsme soběstační v jídle, normy byly nejpřísnější v evropě, dnes dovážíme vše i odpad z EU, jedovaté potraviny z UA, jsme popelnicí západu, školství bylo po japonsku, a germánsku 3. na světě, dnes je v rovníkové africe-blbcům se lépe vládne, cílený, smrtící úder dostalo vše lidské, normální, jsme krok od likvidace těmi odpady či válkoui

|  12 |  0

Další články z rubriky

„Nechoď, Petře, s Frantíky na led,“ zamýšlí se historik Fidler nad dlouhodobou podřízeností

11:21 „Nechoď, Petře, s Frantíky na led,“ zamýšlí se historik Fidler nad dlouhodobou podřízeností

„Nemám pocit, že by současná vláda o nějakém poučení z krizového vývoje ve třicátých letech byla och…