Zelené emisní příplatky, které schválila i česká vláda, prodraží benzin a naftu asi o dvě koruny na litr. Co taková změna podle vás přinese planetě? Omezí se emise CO2?
K omezení emisí CO2 u osobních vozidel by došlo pouze v případě, že by uživatelé v důsledku zdražení (2Kč/l je optimistický odhad, spíše půjde včetně DPH o více než 3 Kč) omezili počet jízd a tím i spotřebu a emise. Dosavadní zkušenosti ukazují, že cena paliva příliš nerozhoduje.
U nákladní dopravy je počet jízd dán potřebou převážení materiálu a zboží, zdražení se tedy promítne do cen všech převážených výrobků a emise CO2 se tím neovliivní.
Jak byste definoval „udržitelnou mobilitu“ vy, pokud by měla být elektrická, a nikoli spalovací?
Pro udržitelnou mobilitu je rozumné řešení mix všech dostupných druhů pohonů s tím, že pro každý druh použití by měl být používán pohon pro něj optimální. Přirozeně tento mix se může v čase měnit v závislosti na vývoji techniky a na dalších okolnostech. Elektrická mobilita by pak měla zahrnout hybridní vozidla a spalovací motory na syntetická paliva, vyráběná pomocí obnovitelné elektřiny.
Může taková „zelená“ mobilita snížit objem CO2 v atmosféře?
Zelená mobilita čili elektromobilita může ovlivnit emise CO2 jen velmi málo. Podíl všech evropských osobních automobilů na celosvětových emisích CO2 z lidské činnosti je jen cca 1 % (podíl automobilů na evropských emisích CO2 je cca 13 %, krát 7% až 8% podíl Evropy na světových emisích z lidské činnosti)! Elektromobil je formálně považován za bezemisní, ale ve skutečnosti tomu tak není kvůli emisím při výrobě baterie a elektřiny. Náhradou aut se spalovacím motorem elektromobily se tedy může ušetřit jen část z toho 1 %.
Jakým způsobem by podle vás dávalo smysl propagovat elektromobilitu směrem k masové veřejnosti?
Hlavní výhodou elektromobilu jsou nulové emise (kromě částic) během jízdy. Nejde ani tak o CO2, ten je v běžných koncentracích zdravý neškodný, zřejmě není jedinou ani hlavní příčinou změn klimatu a pro přírodu je prospěšný. Přesto, že jiné, zdraví škodlivé, emise spalovacích motorů jsou dnes již minimální. Pokud projede špatně větranou ulicí několik tisíc vozidel denně, tyto emise se sčítají. Elektromobily tedy dávají smysl ve městě, např. v MHD, v různých rozvážkových a servisních službách apod. A také jako druhý vůz do rodiny, i když u něj je problém, že zpravidla najede málo km a nevyrovná tak vyšší počáteční emise CO2 z výroby baterie.
Nárůst elektromobility se rovná rostoucí poptávka po elektřině. Už teď se často objevují zprávy o tom, že třeba elektrická síť v Německu naráží na svůj strop. Může toto být překážkou dalšího rozvoje?
Rozvoj OZE (solárních a větrných elektráren) a omezování stabilních zdrojů elektřiny na straně jedné – a růst spotřeby elektřiny elektromobily, tepelnými čerpadly a datovými centry na straně druhé – vede k podstatnému zvýšení nároků na rozvodné sítě a na jejich řízení, což může zvláště v některých lokalitách vést k limitu dalšího rozvoje. To pak vede k omezování spotřeby v čase a v použitelném výkonu (např. omezení nabíjení elektromobilů v určité době).
Odpovídá podle vás elektromobilita, při dnešní technologické úrovni např. při získávání elektrické energie, pojmu „udržitelná“ doprava?
Neodpovídá. Často citované důvody – dojezd a čas dobíjení – jsou spíše nepříjemné záležitosti, ale vývojem techniky se mohou zlepšovat. Základním problémem je potřeba surovin pro výrobu baterií (dnes pod kontrolou Číny), jejichž těžba a výroba výrazně poškozuje životní prostředí. Druhým problémém je zajištění dostatečného množství „čisté“ elektřiny kdykoliv během dne i roku.
Je podle vás reálné, že by elektromobily v dohledné době zlevnily natolik, aby se v Česku masově rozšířily?
Prodej elektromobillů je tažen převážně dotacemi, tedy penězi pocházejícími z daní všech obyvatel. Většina států (kromě ČR) tyto dotace již ruší. Dlouhodobé předpovědi o výrazném poklesu ceny se nesplnily. Ceny elektromobilů mohou klesat, ale jen mírně. Výraznější snížení ceny by bylo možné jen zmenšením velikosti baterií a tedy i dojezdu vozidel. Výrazně menší baterie jsou např. u klasických (nedobíjitelných) hybridů.
Nejasný zůstává vliv cen čínských elektromobilů. Jejich nižší cena je dána zejména strategickým zajištěním surovin a jejich primárního zpracování, náskokem v elektrotechnice i státní podporou, což bude nyní kompenzováno clem. Poslední levné elektromobily z Číny se vracejí k starým typům lithium-fosfátových baterií, které jsou levnější, ale zvyšují hmotnost a omezují dojezd vozidla.
Pokud budou nová elektroauta příliš drahá, čím budou Češi jezdit?
Pokud nedojde k zásadním změnám v přístupu k pohonům vozidel, hrozí „havanizace“ vozového parku, t.j. udržování starých vozidel v provozu jakýmkoliv způsobem za cenu vyšších emisí.
Problémem v současné době není ani tak zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory od roku 2035, při revizi v roce 2026 může dojít ke změně tohoto předpisu. Největším problémem je neustálé snižování limitu CO2 u spalovacích motorů a pokuty automobilkám za jeho nedodržení, což nutí firmy vyrábět drahé elektromobily bez ohledu na požadavky a možnosti zákazníků. Pro zlepšení prodejnosti elektromobilů se pak zdražují auta s pohonem spalovacím motorem tak, aby se pokryl potřebný zisk automobilky, potřebný pro investice do zavádění výroby a do inovací.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný