Filozof: Neuvěřitelná agresivita atlantické civilizace a humanismu. Stalin byl hrobař bolševické revoluce. A Trump...

23.01.2017 19:49 | Zprávy

ROZHOVOR „Neuvěřitelná míra agresivity atlantické civilizace dostává od ideologie, či spíše kvazináboženství, humanismu své (doslova) posvěcení a svým představitelům se zevnitř jeví jako revoluce. Jak doufají, má to být permanentní revoluce. Toto je stručný popis postupu oné infekce. Jedinou léčbou je – a oni to už vědí a bojí se toho – kontrarevoluce,“ říká reakční kontrarevoluční filozof Jiří Hejlek. Stalinská sovětská ideologie se dle něj stala směsí starého marxismu, carského samoděržaví a „sovětského“ vlastenectví.

Filozof: Neuvěřitelná agresivita atlantické civilizace a humanismu. Stalin byl hrobař bolševické revoluce. A Trump...
Foto: Akce D.O.S.T.
Popisek: Jiří Hejlek

V poslední době se hodně hovoří o tom, že v realitě přestává platit klasické dělení na pravici a levici a konzervativní spisovatel Vlastimil Podracký říká, že to dělení je nyní na linii „patrioti versus globalisté“, obránci národa a rodiny vs. jejich destruktoři. Když se podíváme do Francie, tak Marine Le Pen je v ekonomice poměrně levicová, ale hájí národní zájmy. PiS Kaczyńského není též ekonomicky liberální. Trump podporuje protekcionismus. Pak tu máme strany, které o sobě tvrdí, že jsou pravicové, jako TOP 09 a ODS, a ty se snaží poslouchat to, co nařizují z Washingtonu či z Bruselu, „pravicová“ Merkelová vítá uprchlíky a „levicový“ Zeman fandí „pravicovému“ Trumpovi, „levicový“ Fico kritizuje islám a tak dále…

Jestliže se nemýlím, v jednom ze svých předchozích rozhovorů s vámi jsem již jednoznačně odmítl aktuálnost dělení politických stran na pravicové a levicové. Na druhé straně si nejsem jist, zda je už nyní možno pozitivně vymezit přesnou dělicí čáru mezi nově se formujícími silami. Raději mluvím o stranách systémových a antisystémových, tedy dávám přednost vymezení negativnímu. Každopádně ztratilo označování politických jevů a postojů jako pravicové nebo levicové svou vypovídací hodnotu.

V táboře „systémovém“ či režimním jsou nejen uvědomělí globalisté – a v táboře protisystémovém nejsou jen patrioti. Zejména tento druhý tábor je značně rozrůzněn, jak to u klubající se opozice bývá. Myslím, že v tuto chvíli v něm lze rozlišit tři hlavní proudy.

Tři proudy?

Nyní se je pokusím stručně charakterizovat. Zaprvé jde o umírněné kritiky systému, původem liberály, kteří však samy sebe většinou nazývají konzervativci. Jejich cílem je návrat k jakési ideální demokracii. Jsou proti oligarchickému charakteru současného politického systému, jsou často patrioty vystupujícími proti EU a své kořeny hledají u britských myslitelů 17. až 19. století. Říkejme jim brexitáři.

Druhý proud tvoří ti, které bychom dříve nazvali levicí. Jejich kritika je zaměřena zejména proti ekonomické stránce systému. Politicky prosazují rozšíření a prohloubení demokracie ve jménu rovnosti. Představují přechod od starého systému a je z nich cítit dezorientace. Budou se muset rozhodnout, jak dál. U nás jich mnoho není, vyskytují se zejména v jižní Evropě. Přestože považuji levicovost za obsoletní charakteristiku, dovolte mi malou nedůslednost a jako prozatímní nálepku pro ně používejme výraz levičáci.

Nejdůležitějším proudem je ten třetí. Je nejradikálnější a doufám, že na sebe strhne vedení. Zdálo by se logické mluvit o něm jako o konzervatismu, nicméně dnešní konzervativci jsou spíše liberály, a tak o antisystémových radikálech mluvme jako o tradicionalistech.

„Nemělo by ani zapadnout, že Trump vyhlásil program omezení globálního obchodu, přihlásil se k ochranářským opatřením a chce chránit americký trh a americká pracovní místa… Jde o to, že je potřeba chránit především vlastní podnikatele a zaměstnavatele, že je nutno chránit pracovní místa pro domácí zaměstnance, že je nutno bránit nekontrolovanému odlivu kapitálu, který oslabuje národní ekonomiku, kupní sílu obyvatel i prosperitu, že je potřeba chránit některá odvětví před konkurencí jiných ekonomických mocností a nadnárodních společností… Globalizace končí, v zahraničí se o tom mluví již řadu měsíců, trhy se začínají chránit, není možné, aby na to USA a Evropa nereagovaly,“ napsal v prosinci předseda ODS Petr Fiala. Co si myslíte o jeho slovech?

Globalizovaná ekonomika je bezesporu jedním z ústředních zel dnešní doby. Brexitáři, mezi něž pan Trump patří, vědí, že jde o zlo, se kterým je třeba bojovat. Osobně znám takové i u nás, ale pan Trump má tu výhodu, že ze své pozice s tím něco může dělat. Je pro mě novinkou, že by se ODS vynořila z bahna a chystala se přejít na druhou stranu.

A není to tak, že „protekcionismus“ je součástí konzervatismu? Konzervatismus chce chránit hodnoty jako národ, rodina, náboženství, řád a tak dále. Není pak nelogické, že jedna oblast – ekonomika – by z toho byla vyňata? Nejde tedy ekonomický liberalismus proti logice konzervatismu?

Jsme u toho, proč používám výrazu konzervatismus velmi opatrně. Konzervativci, zejména anglosaští, většinou spojovali a spojují „hodnotový“ konzervatismus s podporou volného trhu. I brexitáři chtějí omezit trh jen málo. Tradicionalisté, mezi něž se počítám, odmítají jak volný trh, tak socialistické, rovnostářské regulování trhu. Stále přežívá ideologické klišé, že neexistuje třetí cesta, která by byla alternativou k volnému trhu a ke státnímu plánování. Není to pravda, vždy tu je třetí a někdy i čtvrtá cesta. Pouze v bývalém bipolárním světě jsme mohli propadat klamu, že třetí cesta není, ačkoliv i tehdy existovaly věrohodné pokusy o její uskutečnění.

Je čas, abychom se inspirovali některými díly často zapomenutých opravdu konzervativních myslitelů. Vyzdvihl bych za všechny Hegelova mladšího vrstevníka, jenž kdysi byl nejuznávanějším odpůrcem Adama Smithe. Nebyl nám příliš vzdálen, byl to Středoevropan. Byl sice původem z Berlína, ale svůj pouhých 50 let dlouhý život byl činný zejména ve Vídni.

Myslíte si, že nastane smrt Západu, nebo ještě existuje šance na jeho obrodu? Jsou zde možná jisté vlaštovky v úspěších těch stran a politiků, o kterých jsme se zmínili?

Opět se u nás ve všech pádech skloňuje Západ. Skvělý filozof Oswald Spengler ve svém díle Zánik Západu z léta roku 1918 mluví o tom, že takzvaná západní civilizace prochází nutně poslední fází své existence, která se mimo jiné vyznačuje vládou hospodářsky silných jedinců a celkovou myšlenkovou sterilitou. Jako první ukázal, že dějiny netvoří jeden jediný proud, že každá civilizace má své vlastní dějiny, které jednou končí. Já raději mluvím o atlantickém civilizačním útvaru, který je opravdu na konci své existence. Jeho začátek vidím zhruba v polovině 18. století a jeho „ostrým startem“ byly americká a francouzská revoluce na obou stranách Atlantiku. Jeho ústřední myšlenkou je humanismus, který v průběhu posledního čtvrttisíciletí nabýval rozličných podob. Od začátku se manifestuje jako boj za lidská práva.

V této podobě ho drtivě zkritizoval Edmund Burke ve svých Úvahách o francouzské revoluci. Dnes se vyznačuje mnoha tvářemi, z nichž nejobludnější je multikulturalismus. Vy se asi ptáte, zda je nějaká přijatelná alternativa k buď vojenskopolitické, nebo ekonomické katastrofě tohoto útvaru. Není to obroda, nýbrž dobrovolné nahrazení humanistického systému systémem novým. Nejjednodušší cestou by bylo nové rozšíření křesťanství. Kéž nám je dopřána! Spengler a další tvůrci koncepce takzvané konzervativní revoluce po první světové válce v Německu hodně očekávali v tomto bodě od křesťanství ruského. I pro nás je F. M. Dostojevskij stálým zdrojem inspirace. Patriotismus je pouhým doplňkem, byť nutným.

Jak vlastně hodnotíte Trumpa, Le Penovou, Hofera a spol., lze-li je tedy vůbec takto hodit do jednoho pytle, z hlediska obrany „permanent things“, věčných hodnot (přirozeného řádu), tedy pojmu, který proslavil konzervativní klasik Russel Kirk?

Všichni jsou antisystémoví. Politiky však musíme hodnotit podle jejich politiky, když jsou u moci. Předvolební a opoziční rétorika pouze naznačují a to nestačí. Pan Trump naznačil zatím nejvíce. Jak už jsem řekl, zařazuji ho mezi brexitáře. Zbývající dvě osobnosti slibují být tradicionalisty. Všimněte si chybného hodnocení paní Le Penové jako ekonomické levičačky. To je právě ten omyl, o kterém jsem hovořil. K tradicionalismu patří i ona ekonomická „třetí“ cesta, které lidé špatně rozumějí a pletou si ji se socialismem.

Pan Hofer mě zaujal svou středoevropskou orientací. Státy střední a jihovýchodní Evropy mají historickou příležitost úzce kooperovat v tradicionalistickém duchu a jít tak příkladem značně dekadentnějším oblastem směrem na západ. Myslím, že tato nová celoevropská kooperace by postupně měla zahrnout celou kontinentální Evropu, jak si to kdysi představoval Charles de Gaulle: od Uralu po Atlantik.

Nemůžu si odpustit poznámku k vašim „permanent things“. Jsme u dalšího důležitého ideového problému. Kontinentální Evropa se musí osvobodit nejen od ideového poručníkování Angloameričanů. Wilhelm von Humboldt poznal již skoro před dvěma stoletími, že v jazyce vyjadřuje národ svůj pohled na svět. Když se používala jako dorozumívací jazyk v Evropě latina, bylo to něco jiného. Tehdy již dávno nebyla mateřskou řečí nějakého jednotlivého národa. Angličtina prolínající se nyní všemi oblastmi života je ale zároveň mateřskou řečí nejmocnější země světa. Spolu s jazykem nám do hlav proniká i způsob myšlení Anglosasů, což má na evropské národy devastující účinek.

Nyní byla i zajímavá výměna názorů mezi katolickým knězem Evermodem Sládkem a europoslancem KDU-ČSL Pavlem Svobodou. Co si myslíte o postoji Svobody k ISIS a k Asadovi, a co to vypovídá o lidovcích?

Ano, četl jsem to. Nesouhlasím sice úplně se vším, co otec Sládek v tom rozhovoru říká, ale to se týká jeho historických poznámek. Co se týče Sýrie, souhlasím s ním naprosto. Samotné rozlišování pana Svobody mezi Asadovým vztahem ke křesťanům a jeho vztahem celkově k Syřanům je kuriózní. Stejně i vyčíslení obětí. Občanská válka proti syrské vládě trvá dlouho, takže počet obětí na obou stranách může být opravdu vysoký, zatímco zničehonic se vynořivší ISIS toho na svědomí má zatím méně. Lidovci jsou – jak známo – stranou eurohujerů. Nepřekvapuje mě, že její představitel hájí zájmy globalistů. Pokud jde o situaci uvnitř té strany, nemohu se vyjádřit, protože ji neznám.

Do jaké míry neomarxismus infikoval nominálně pravicové strany?

Už před nějakou dobou jsem se poněkud ohradil vůči výrazu neomarxismus. Dávám přednost konkrétnějším označením. Pokud tím míníte frankfurtskou školu, tak ta napáchala nedozírné myšlenkové škody po celém světě. Nejvíce zřejmě v samotném Německu hned po válce. Krásně to popisuje americký židovský myslitel Paul Gottfried. Své napáchali američtí trockisté ve hnutí neokonzervatismu. Pak také různí ideologové šedesátých let po celé Evropě.

Položme si spíše otázku: proč původně levicová ideologie strhla pod svůj vliv prakticky všechny politické strany včetně pravicových? V atlantické civilizaci se ideologii humanismu dařilo postupně potlačit všechny pravicové proudy, které se spolu s jejím vznikem objevily, většinou jako reakce na tuto ideologii. Postupem doby se vykrystalizovaly dvě formy politického života atlantické civilizace, které se navzájem doplňují, ovlivňují a ve výsledku vzájemně přibližují. Jedna je moderní pravice, druhá moderní levice. První dává liberální důraz na volný trh a v ekonomických otázkách získala převahu. Druhá vychází ze socialismu a má navrch v oblasti hodnotové a mravní. Liberálové se původně opírali o britský utilitarismus a formálně uznávali křesťanství. Tato vazba se stále oslabovala a dnes po ní skoro není stopy. To umožňuje moderní levici stupňovat svou ideologickou agresivitu.

Původní revolučnost zažila renesanci a od 60. let panuje atlantickému civilizačnímu prostoru. V polovině 90. let, po pádu bipolarity, oba proudy prakticky splývají, i když pro účely uchování fikce demokratické volby předstírají rivalitu, která se ovšem ve skutečnosti omezuje na boj o ekonomické pozice. Směřování k permanenci revoluce, jak to historicky známe z jakobínské diktatury a z trockismu, nachází nové uplatnění. Neuvěřitelná míra agresivity atlantické civilizace dostává od ideologie, či spíše kvazináboženství, humanismu své (doslova) posvěcení a svým představitelům se zevnitř jeví jako revoluce. Jak doufají, má to být permanentní revoluce. Toto je stručný popis postupu oné infekce. Jedinou léčbou je – a oni to už vědí a bojí se toho – kontrarevoluce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Voliči si zaslouží pravdu.“ Fiala to přehnal. Tvrdě narazil i ve vlastní ODS

12:31 „Voliči si zaslouží pravdu.“ Fiala to přehnal. Tvrdě narazil i ve vlastní ODS

Ostravský politik Radim Ivan (ODS), zakladatel platformy ČESKO.plus, považuje vyjádření premiéra Pet…