Divadelní hra, v níž postava ztvárňující Ježíše znásilňuje muslimku, která byla uvedena v rámci brněnského divadelního festivalu, hýbe diskusemi. Na jedné straně lidé tleskají těm, kdo se snažili představení přerušit, a považují za naprosto nepřijatelné, co herci předvedli. Další část tvrdí, že jde o umění, které někdy provokuje, a svobodu projevu. Než se dostaneme k jednotlivým reakcím, co vás nejdřív k tomu napadlo?
Zdravím čtenáře ParlamentníchListů.cz. V první řadě bych chtěl říci, že jsem inscenaci neviděl a trochu mě zarážejí protesty a vyjádření lidí, kteří inscenaci též neviděli. Ať z jednoho tábora, nebo z druhého. Takže se k tomu vyjádřím obecněji.
Divadlo vždy přinášelo do společnosti témata k diskusi, provokovalo. Třeba v době monarchie nebo totality bylo divadlo jedním z mála způsobů, jak vyjádřit protest proti něčemu. Když si za monarchie chtěl někdo udělat legraci z vrchnosti, převlékl se jako šašek a ten protest vyjadřoval formou komedie.
Nejsem si však úplně jist, jestli urážení nějaké víry je legrace. Z recenzí jsem se dočetl, že ta hra přináší spoustu témat, o který je fajn diskutovat. Třeba: Truchlíme kvůli obětem teroristických útoků v Paříži a Bruselu stejně jako kvůli těm, co zemřeli v Bagdádu nebo Kábulu? Jsme si vědomi, že naše bohatství závisí na tisícovkách mrtvých na Blízkém východě? Jsme si vědomi toho, kdo vyrábí produkty, které si kupujeme, a v jakých podmínkách? To jsou témata, nad kterými je fajn vést diskusi. Ale ne formou provokace. Tím, že někoho provokuji, nevyvolám diskusi. Většinou se mi dostane agresivní reakce. Tudíž tato divadelní hra to vzala za špatný konec.
Obecně vzato se mi pak nelíbí urážení jakékoliv víry. Stejně jako považuji za hloupé rozlévat krev před mešitami nebo pálit Korán, stejně hloupé mi přijde urážet Ježíše Krista.
Proti hře se ohradila spousta křesťanů, kardinál Dominik Duka na sociální síti uvedl: „S povděkem kvituji, že se blasfemická hra v Brně nedočkala ohlasu. Vnímám ty, kteří se peticí a u soudu proti hře postavili. Nejedná se tu o svobodu slova, ale její laciné zneužití k urážkám víry,“ vyjádřil své potěšení nad tím, že uvedení hry provázely protesty. Naopak katolický kněz Tomáš Halík říká, že si to věřící celé vyložili špatně. Hra je prý protestem proti dnešnímu světu, leč protest podle Halíka zůstal nepochopen: „Pak jsem snad pochopil – na rozdíl těch od protestujících – smysl té hry: chce drastickými prostředky vykřiknout: Podívejte se, v jak šíleném světě žijeme! V té hře vůbec nejde o ‚Ježíše znásilňujícího muslimku‘, nýbrž o protest proti světu, v němž se vše – i svaté symboly náboženství – zneužívá k rozdmýchávání nenávisti jedněch proti druhým. Mně se představení také ‚nelíbilo‘, ale cílem ‚cool theatre‘ není se líbit a bavit, nýbrž provokovat k myšlení.“ Jak to vidíte vy? Ohrožuje hra křesťanské hodnoty?
Víte, já úplně tu reakci křesťanů nechápu. V Bibli se v 10. kapitole Matouše píše: „Kdokoli mne tedy vyzná před lidmi, toho i já vyznám před svým Otcem, který je v nebesích. Kdo by mne ale před lidmi zapřel, toho i já zapřu před svým Otcem, který je v nebesích.“ Jinými slovy. Pokud si ti herci dělají nepokrytě legraci z Ježíše a je někdo věřící, tak ví, že bude potrestán za své hříchy. Nejsem pro nějaké náboženské soudy. Kdo věří, ví, že každý bude odměněn podle svých činů. Já jakožto věřící se v tichosti budu za ty představitele hry modlit, ať dostanou rozum, nebo modlit za odpuštění jejich hříchů. Určitě však jsem proti nějakým křižáckým výpravám, upalování, násilí vůči komukoliv. To tu už jednou bylo a myslím si, že církev si nese toto břímě dost dlouho a měla by se za ty činy omluvit, a ne je znovu opakovat.
Řada lidí se ptá, k čemu je takové umění, když je odporné? K čemu jsou umělci, kteří nerozumějí vlastnímu národu? Drtivá většina politiků hru jednoznačně odsuzuje s tím, že jde o perverzi a hnus i hanobení našeho státního symbolu, které je trestné, a je skandální, že je toto dotováno z veřejných peněz. „Netroufám si toto hodnotit, nechci být kavárnou označen za fašistu. V sociologii se probírají podobné věci v kapitole s názvem ‚sociální patologie‘,“ uvedl europoslanec Jan Keller pro ParlamentníListy.cz.
Tak co je odporné pro jednoho, nemusí být odporné pro druhého. Ale vše musí mít nějakou zákonnou formu. A naše vlajka si určitě úctu zaslouží. Je symbolem naší země, která si prošla nacistickou diktaturou, totalitou. Za naši svobodu zemřelo hodně lidí. To se mi nelíbí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá