Milan Váhala s manželkou Silvií pocházejí z Moravy a nemají žádné muslimské předky. Váhala původně studoval přírodní vědy na univerzitě v Olomouci a jeho manželka vystudovala na katedře psychologie tamtéž. Ke konverzi k islámu je přivedly dle jejich slov odpovědi na zásadní životní otázky. Po přijetí islámu manželé delší dobu pobývali v Egyptě, kde studovali arabštinu, a poté v Saudské Arábii, kde se věnovali studiu islámu. Váhala se po absolvovaní univerzity v Medíně stal islámským učencem tzv. šejchem. Po návratu do Česka začali manželé v Praze provozovat malé přednáškové centrum. Přednáší v něm muslimským konvertitům, i nemuslimům, kteří mají zájem dozvědět se více o islámu. Váhalova manželka zde učí arabštinu.
Jak dlouho jste muslimem? Co vás k islámu přivedlo?
Jsem muslimem společně s manželkou necelých 18 let. Ještě před islámem jsem hledal pravdu na otázku, proč žijeme. Studoval jsem různé jiné pravdy, víry a filosofie. Potom jsem se stal muslimem s manželkou dohromady. Nejdřív jsme se tedy vzali, a až poté se stali muslimy.
No dobře, ale proč zrovna islám?
Protože jen v islámu jsme dostali logické odpovědi na naše otázky. Velice mě zajímal vesmír a jeho stvoření. A jako bývalého studenta biologie mě fascinoval perfektní systém fungovaní přírody, a bylo mi jasné, že vznik pomocí náhody je vysoce nepravděpodobný. Taktéž se mi líbil systém víry, který je přímý, bez duchovenstva či církve, kteří by zprostředkovávali kontakt s Bohem. Každý muslim se má obracet přímo na Stvořitele, jen Jeho žádat o pomoc, ochranu, zdraví apod. Vzdělávání muslimů mají na starosti graduovaní učenci čerpající z autentických zdrojů víry, těm se říká šejchové. Muslim, který je ustanoven komunitou a také většinou vede modlitbu v mešitě, se nazývá imám. Modlitbu však muže vést i jakýkoliv člen komunity, bývá to nejznalejší z těch, kteří jsou přítomni.
V protestantském křesťanství ovšem věřící také mají vztah s Bohem napřímo a bez prostředníka. Vrátím se tedy opět k předešlé otázce, proč vám tolik učaroval zrovna islám?
Ano, tam také nejsou prostředníci. V islámu se mi ale ještě navíc líbila koncepce jednotného a nedělitelného Boha, což v křesťanství s jeho svatou trojicí není a také mi přišlo naprosto logické, představa Stvořitele postaveného zcela mimo náš čas a prostor.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž