Z kandidátky ANO do podzimních voleb v Libereckém kraji odstoupilo už několik lidí. Vadí jim osobnosti na předních místech i směr, kterým se hnutí v regionu ubírá. Co vy na to? Neobáváte se, že to stranu jako celek může ve volbách poškodit?
Jestli někdo setrvá na kandidátní listině nebo ne, záleží jen a jen na něm a není to nic neobvyklého, že se i po schválení na kandidátkách měnili lidé nebo se posouvali v pořadí. Důležité je, že je kandidátka schválená celostátním výborem a já mám za sebou skvělý tým lidí, kteří za mnou stojí. Každý, kdo odchází, protože se třeba neprosadil, jak si představoval, pak uvádí nějaký důvod a řeči a novém směru jsou nejčastější výmluvou. Ne, hnutí ANO jde pořád cestou selského rozumu a pracovitých a schopných lidí, kteří něco dokázali. Na tom se u nás v Libereckém kraji určitě nic nemění.
Bohužel v řadě měst, včetně těch největších jako jsou Praha, Brno, Ostrava, kde se ANO dostalo do vedení radnice, se členové hnutí po volbách rozhádali mezi sebou a následně se jim rozpadly koalice. Jak tomu budete chtít případně předejít? Snažíte se nyní situaci uvnitř strany nějak řešit, stabilizovat?
Co vím z doslechu, může být problém i v tom, že lidi z ANO prostě nechtějí jen tak naskočit do nastaveného systému. Jsme vetřelec, který se tradičním stranám nehodí do krámu. Ti lidé na radnicích byli zvyklí podivně kšeftovat a najednou k tomu nemají parťáka, který by jim kryl záda. To pak občas nějaká ta koalice nevydrží. Pokud ale vím, zrovna Praha, Brno, i Ostrava dál fungují, naši lidi našli cestu, aby velká města měla stabilní vládu, a naši primátoři tam odvádějí skvělou práci. Neumím říct dopředu, že nás čekají lehké časy, co ale vím, že jako většina mých kolegů nikdy neuhnu ze svých zásad.
V šesti ze třinácti krajů vedou kandidátku ANO ženy. Věříte, že mohou vnést do řízení krajů pozitivní změnu? V čem konkrétně?
Nevím, jestli je to o ženách nebo mužích, spíš je to o kvalitě lidí. Ale jak jsem měla možnost vypozorovat na pár volebních setkáních, naše dámy jsou opravdu osobnosti. A to víte, že ženy jsou schopny politiku zjemnit, dokáží být často většími diplomaty, dokáží usměrnit politickou kulturu. Takže jsem ráda, že je nás tolik.
Proč jste se rozhodla kandidovat vy sama? Čemu byste se chtěla v krajském zastupitelstvu věnovat a co konkrétně prosadit?
Do politiky jsem nechtěla vstupovat dřív, než vychovám děti a nasbírám pracovní zkušenosti. Profesionální politik by měl mít zkušenosti i z praxe. Veřejné zakázky, příprava investic, nakládáním s majetkem, veřejná správa, to všechno jsem si vyzkoušela. A tak jsem až před dvěma roky vstoupila do komunální politiky jako zastupitelka v České Lípě. Naučila jsem se tam, že je to hodně o komunikaci s lidmi, být s nimi pořád v kontaktu.
A co bych chtěla prosadit? Hodně důležitá je kvalita silnic. Náš region má sice jako jeden z mála dobré spojení s Prahou, ale musíme dobudovat nedotažené obchvaty a mnohde zlepšit kvalitu dopravní obslužnosti. Další velký úkol, vylepšovat podmínky pro pacienty i lékaře v nemocnicích, které vlastní kraj, a nastavit spolupráci i s ostatními zdravotnickými zařízeními v kraji, aby systém zdravotnictví byl koordinován. Prioritou je rozvoj krajských nemocnic. Proto mám ve svém týmu zkušené odborníky a jsme schopni vypracovat koncepci zdravotnictví pro náš region. Musíme dál rozvíjet páteřní síť nemocnic s přístrojovým vybavením na vysoké úrovni tak, aby se dostalo každému kvalitního a včasného ošetření. Na to všechno, ale musíme mít peníze, takže je potřeba správě investovat a nedopustit další zadlužování Libereckého kraje.
Původní profesí jste ekonomka. Máte nějaký recept na snížení miliardového dluhu kraje? Kde by se podle vás dalo ušetřit?
Několik možností se nabízí. Současné vedení kraje dluh částečně snížilo, ale je to mimo jiné zásluhou procentuálního zvýšení podílu krajů na výnosu z DPH, a to z 7,86 na 8,92 % v rámci rozpočtového určení daní, ke kterému mohlo dojít i s ohledem na kvalitní hospodaření státu. Vyšší výběr daní je jednou z hlavních priorit našeho hnutí a ministr financí v tomto směru udělal velký kus práce. Konkrétní možnosti jsou v informovanosti o investičních záměrech s dostatečným předstihem před jejich realizací (dodavatelé se tak mohou dostatečně připravit na výběrové řízení), centrální zadávání veřejných zakázek, což se částečně děje, ale ne ve všech případech. Též koordinované, systematické a koncepční zadávání veřejných zakázek může přinést kraji snížení nákladů. Nastavením plánu investic a jejich včasná příprava tak, aby bylo možné neprodleně reagovat na vyhlášené dotační výzvy. I v efektivním hospodaření s nemovitým majetkem kraje – zde lze do budoucna nalézt významné úspory.
Vedení Libereckého kraje podle krajského protikorupčního pracoviště netlačí na antimonopolní úřad, aby konečně rozhodl ve věci čtyřmiliardové zakázky na dopravní obslužnost. Přitom v srpnu vyprší roční lhůta, ve které může podat žalobu k soudu pro nečinnost ÚOHS. Úřad zakázku zrušil loni v květnu a kvůli tomu kraj platí za autobusovou dopravu vyšší cenu, než jakou nabídli vítězní uchazeči. Kraj nařčení z nečinnosti odmítá. Jak na vás celá kauza působí? A máte představu, jak spory na provozování autobusové dopravy v kraji ukončit?
Tato kauza se skutečně táhne již od roku 2012, kdy byla vypsána veřejná zakázka za vlády ČSSD a SOS. Je v ní hodně nejasností a chyb. V každém případě by měl být co nejrychleji vyhlášený nový tendr, aby nebyly nehospodárně vynakládány finanční prostředky. Kraj k tomu ale, podle mého názoru, přistupuje dost vlažně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková