Kdo v listopadu 1989 řídil změny? O těchto jménech se mluví. Ale Jakeš byl mimo. Spisovatel Čejka také o Babišovi a dnešní cenzuře mlčením

14.12.2019 20:00 | Zprávy

ROZHOVOR Před listopadem 1989 již panovalo znatelné uvolnění poměrů. „Jinak bych se těžko mohl stát na jaře roku 1989 vedoucím odboru kultury ÚV KSČ. Vždyť pouhý rok předtím zamítl Miloš Jakeš mou kandidaturu na ministra kultury ČR se slovy: ,Soudruh Čejka má někdy podivné názory!‘“ vzpomíná spisovatel Jaroslav Čejka, který byl v roce 1989 krátce vedoucím odboru kultury ÚV KSČ. Sám Jakeš už byl podle Čejky v klíčových okamžicích mimo hru. Zato jiní... v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz několik jmen zaznělo. A Jaroslav Čejka také promluvil o tom, zda je dnešní literatura prosta cenzurních zásahů, či nikoli.

Kdo v listopadu 1989 řídil změny? O těchto jménech se mluví. Ale Jakeš byl mimo. Spisovatel Čejka také o Babišovi a dnešní cenzuře mlčením
Foto: Wikimedia
Popisek: Spisovatel Jaroslav Čejka

Jste úspěšný český spisovatel a v prostředí kultury se pohybujete dlouhá desetiletí. Co se v české kultuře změnilo po listopadu 1989 po stránce tvůrčí svobody? Je všechno v pořádku, nebo stále dochází k nějakému omezování, byť třeba v jiné formě?

Za nejdůležitější považuji dvě změny – definitivní konec následné cenzury, která u nás po roce 1968 vystřídala cenzuru předběžnou, zrušenou během tzv. pražského jara, a nastolení tržních zákonů i v kultuře. Jejich zásluhou vystřídala ideologickou diktaturu diktatura tržní. Komerční úspěch je důležitější než umělecká hodnota a obojího současně se dosahuje jen vzácně. Ale ani kádrování a politické tlaky na původní tvorbu zcela nevymizely. Ztratily ovšem svůj institucionální charakter a nabyly spíš podoby konkurenčního boje. Je to vidět zejména na literatuře a filmu. Po listopadovém převratu se vrátily na plátna kin tzv. trezorové snímky a do edičních plánů nakladatelství dlouho nevydávané knihy zakázaných autorů, kterým museli i ti nejúspěšnější předlistopadoví autoři vyklidit pole. To by samo o sobě bylo v pořádku, kdyby šlo ovšem o přechodný jev. Jenže ono to paradoxně trvá dodnes. Zájem o tvůrce trezorových filmů a samizdatových knih rychle klesl, ale své místo na slunci si chtěli logicky vybojovat i autoři šedé zóny i ti úplně noví. A tak ti, kteří byli, řečeno slovy polistopadového gurua české literární kritiky Milana Jungmanna, zatlačeni do bezvýznamnosti, jsou v ní udržováni dodnes, a to takzvanou cenzurou mlčením, kádrováním a třicet let trvající ostrakizací.

Reflektuje moderní literatura události roku 1989? A nedošlo po revoluci k tomu, že by beletrie po změně totalitního zřízení v demokratické rezignovala na svou společenskou funkci?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Krev jim nevadí. Kobza ke špičkám EU, které si třesou rukou s novým syrským režimem

20:02 Krev jim nevadí. Kobza ke špičkám EU, které si třesou rukou s novým syrským režimem

Poslanec SPD a bývalý diplomat Jiří Kobza tepe vedení EU za to, jak se sbližuje s novým syrským reži…