Libor Lukáš: Odbornost, tah na branku a konkrétní výsledky práce

12.09.2024 17:34 | Rozhovor

Libor Lukáš, zkušený politik a odborník v oblasti dopravní infrastruktury, má za sebou řadu úspěšných projektů v rámci Zlínského kraje. V rozhovoru jsme se zaměřili na jeho názory na budoucnost regionu, priority v oblasti dopravních investic, problémy spojené s realizací důležitých staveb a v neposlední řadě i plány na zlepšení veřejné dopravy.

Libor Lukáš: Odbornost, tah na branku a konkrétní výsledky práce
Foto: Archiv Libor Lukáš
Popisek: Libor Lukáš

Jaké jsou vaše hlavní priority v oblasti dopravní infrastruktury ve Zlínském kraji? Které projekty považujete za nejurgentnější?
 
Jedná se především o dokončení páteřní kapacitní silniční infrastruktury, která nám stále chybí. Další prioritou jsou obchvaty měst a obcí a modernizace a elektrifikace železničních tratí, s výhledem na jejich připojení k vysokorychlostní železnici. Za nejurgentnější považuji výstavbu dálnice D55 z Kroměříže až po Rohatec, dále dálnici D49 z Hulína do Fryštáku, přes Slušovice a Vizovice až ke státní hranici se Slovenskem. Je také nutná stavba kapacitní silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Palačova, modernizace a elektrizace železničních tratí Otrokovice–Zlín střed–Vizovice a Staré Město–Kunovice–Luhačovice–Bojkovice. Velkou pozornost je třeba věnovat i obchvatům Valašského Meziříčí, Luhačovic, Uherského Brodu, Bystřice pod Hostýnem a dálničním přivaděčům ve Zlíně a Uherském Hradišti-Starém Městě.
 
Pro rekreační plavbu po Baťově kanále je důležité zrealizovat plavební komoru na Bělovském jezu a přístaviště na Pahrbku v Napajedlech. Neméně důležitá je i modernizace a oprava stávajících silnic II. a III. třídy.
 
S ohledem na vaši dlouholetou zkušenost s prosazováním dopravních projektů, co považujete za největší překážky při realizaci důležitých infrastrukturních projektů v regionu?
 
Jednoznačně špatně nastavené zákony, které umožňují ekologickým aktivistům neustále zdržovat povolovací procesy. K tomu se přidává nadměrná byrokracie a nedostatek financí na urychlené dokončení chybějící infrastruktury.
 
Jakým způsobem chcete zajistit dostatek finančních prostředků na tak velké investice, jako je výstavba dálnic a modernizace železnic?
 
Jedná se o strategické investice státu, které přinášejí budoucí přidanou hodnotu. Je nutné jasně definovat priority a zapojit všechny dostupné zdroje – národní, evropské i soukromé. Když Poláci dokázali za posledních deset let postavit 2 800 km dálnic a my jen 190 km, je jasné, že to možné je. Jen je potřeba mít k tomu silnou vůli.
 
Co se musí změnit, aby se zabránilo dlouhým soudním sporům s ekologickými aktivisty, které často zdržují výstavbu dopravní infrastruktury?
 
Je nutné razantně změnit zákony tak, aby ekologičtí aktivisté nemohli zdržovat povolovací řízení a následně obhajovat svá pochybná tvrzení prostřednictvím čtyřstupňové soudní soustavy, či dokonce podávat žaloby na Českou republiku do Bruselu. 
 
Jak hodnotíte současnou kvalitu veřejné dopravy ve Zlínském kraji? Kde vidíte největší prostor pro zlepšení?
 
Doporučil bych optimalizaci jednotlivých linek autobusové i vlakové dopravy, abychom nevozili „vzduch“ místo lidí. Důležité je také vyloučit „černé pasažéry“, a to nejen další digitalizací nákupu jízdenek, ale i rozšířením samoobslužných terminálů, které nabídnou i tištěné jízdenky. Zároveň je třeba zlepšit kvalitu dopravních služeb, přesnost spojů a úroveň nádražních prostor a čekáren. Doufám, že brzy dojde k přestavbě vlakového nádraží ve Zlíně do podoby moderního dopravního terminálu.
 
Jak plánujete zlepšit provázanost autobusové a železniční dopravy v kraji, aby byla co nejefektivnější a odpovídala potřebám obyvatel?
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

12:16 Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

Premiéra inscenace PRO MOU VLAST v Divadle na Vinohradech, ale také nynější společenská situace a to…