Lídr v Pardubickém kraji Kutílek (SZ): Jdeme na kraj pracovat s pokorou a otevřenou myslí

10.08.2016 10:24 | Zprávy

V rozhovoru, který poskytl pro ParlamentníListy.cz Jakub Kutílek (SZ), nám představil nejen volební program koalice Pro otevřený kraj. Prozradil nám i to, proč se rozhodl angažovat v politice on sám. Okomentoval řadu dopravních staveb v kraji, včetně diskutovaného splavňování Labe do Pardubic a výstavbu kanálu Dunaj–Odra–Labe. Jako předseda krajské organizace Strany zelených vnímá krajské volby jako výzvu a je připraven po volbách složit účty. Jak ale hodnotí předsedu strany Matěje Stropnického? I to zajímalo naší redakci.

Lídr v Pardubickém kraji Kutílek (SZ): Jdeme na kraj pracovat s pokorou a otevřenou myslí
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Předseda Krajské organizaci SZ Pardubického kraje a kandidát na hejtmana Jakub Kutílek

Můžete nám v krátkosti přestavit volební program koalice pro krajské volby v Pardubickém kraji?

V programu koalice Pro otevřený kraj – Piráti, Zelení, Změna těžíme především z toho, co je nám nejbližší.

Piráti do koalice přinášejí zejména téma otevřenosti, a to v obou směrech. Práci zastupitelstva, rady i úřadu chceme co nejpřívětivější formou zpřístupnit všem. Zveřejníme přenosy, záznamy a zejména podklady z jednání zastupitelstva. Budeme prosazovat rozklikávací rozpočet i srozumitelnější elektronickou úřední desku. Současně budeme velmi otevření podnětům občanů i obcí.

Právě partnerská spolupráce s obcemi bude doménou hnutí Změna a jejího lídra Radima Vetchého, který je starostou města Lanškrouna. Budeme důsledně dbát potřeb obcí a současně jim usnadníme jejich agendu. Obce totiž často musejí řešit obdobné výzvy na vlastní pěst. Vytvoříme jim lepší podmínky pro sdílení zkušeností a současně se budeme podílet na zavádění konkrétních opatření, například při zveřejňování informací, pořizování přenosů a záznamů ze zastupitelstev či zavádění rozklikávacího rozpočtu.

Pro zelené je klíčová udržitelnost. Chceme tedy řešit reálné potřeby lidí šetrně jak z hlediska dopadu na životní prostředí, tak na veřejné finance a společenskou soudržnost. Pro mě osobně je to například racionalizace plánů na výstavbu dopravní infrastruktury. Máme nespočet velkolepých projektů na papíře a realizují se velmi neefektivně jen jejich útržky.

Kompletní program jsme již zveřejnili na našem webu www.prootevrenykraj.cz.

Proč je podle vás výhodné spolupracovat? Kde vidíte průsečíky vašich programů?

Jako zelení jsme o spolupráci jednali i s dalšími subjekty. Nicméně spolupráce se Změnou i Piráty se od počátku jevila být přirozená. Přestože má každá ze stran těžiště zájmu trochu jinde, shodujeme se jak na základních principech otevřenosti, transparentnosti a udržitelnosti, tak na praktických opatřeních.

Spojuje nás také odhodlání po změně. Proto jsme si také vybrali motto Měníme zaběhnuté nepořádky a za maskotku otvíračku na konzervy.

Předvolební koalice taky ukazuje naší schopnost spolupracovat s ostatními i po volbách.

Jaká první opatření byste učinil, pokud byste se stal hejtmanem Pardubického kraje?

Ať už v jakékoli pozici – jdeme na kraj pracovat s pokorou a otevřenou myslí. Takže od nás nečekejte, že budeme bez detailní znalosti situace sypat z rukávu priority a opatření. To udělalo hnutí ANO před dvěma lety na pardubické radnici, a já jsem to tehdy jako koncepční specialista na dopravu odboru hlavního architekta nesl velmi nelibě.

V první řadě se tedy budu chtít seznámit s lidmi a jejich detailní agendou. Prodiskutovat rozpracované projekty a pořízené koncepce. Pak teprve bude možné se vrhnout naplno do práce.

Jakého největšího pochybení se dopustilo vedení kraje v uplynulých čtyřech letech?

To souvisí i s mou osobní motivací angažovat se na krajské úrovni.

Kraj zatím vždy nekriticky přijímal megalomanské plány na dopravní stavby, byť je zřejmé, že jsou naprosto nerealistické. Skutečná řešení jsou pak zpravidla opomíjena. V tomto volebním období se opět začalo mluvit o splavňování Labe do Pardubic a o výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe, který by měl protnout celý Pardubický kraj. Kolem Pardubic je také naplánováno asi šest nových silnic bez jasné prioritizace. A reálně potom není nic než třetí patro opatovické křižovatky, které končí v poli.

Tématem je teď i modernizace elektrárny ve Chvaleticích. Ta je již bohužel povolená krajskými úředníky a rozhodovat bude soud.

Pardubický kraj má pouze 9 km dálnice, což se projevuje na přetíženosti silnic I., II. a III. třídy. Nejvytíženější je pak v kraji komunikace R35, která prochází 5 z 9 největších měst v kraji. Máte představu, jak účinně problém s přetíženou dopravou v kraji vyřešit? Lze udělat něco více, než dělá stávající vedení?

Kraj musí daleko aktivněji spolupracovat s Ministerstvem dopravy, zejména na stanovení jasných priorit. Plánů je mnoho, ale je třeba efektivně připravovat to, co opravdu poslouží.

V první řadě je třeba podpořit investice do železnice. Její rozvoj zaostává za rozvojem silniční sítě, který je obecně považován za nevalný. Nicméně doprava je jen jedna a primárně bychom tedy měli rozvíjet tu šetrnější. Železniční koridor vedoucí přes Českou Třebovou a Pardubice už narazil na svou kapacitu, a tak je třeba investovat do železničního propojení Čech a Moravy, aby dále nenarůstal tlak právě na využívání „pětatřicítky“. Pro mě je třeba tristní, že mezi Pardubicemi a Hradcem Králové vznikla nejdříve čtyřpruhová silnici a teprve nyní se zrychluje a zdvoukolejňuje železniční trať. Pak se samozřejmě velká část dopravy odehrává po silnicích, zbytečně.

V případě samotné silnice I/35 je třeba respektovat to, že nepostavíme všechno hned. Bude daleko efektivnější se soustředit na obchvaty dnes zatížených obcí a měst, prozatím třeba jen v polovičním dvoupruhovém uspořádání. Naplánované trasování dálnice D35 to umožňuje.

Málo také zatím využíváme možností usměrnit těžkou tranzitní dopravu na kapacitní komunikace, které již existují. Dobrým příkladem je aktuální vykázání kamionů ze silnice mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, protože mohou využít silnici I. třídy přes Opatov. Obdobně by se mělo třeba ulevit Lázním Bohdaneč a dalším obcím na trase vedením tranzitu mezi D11 a Pardubicemi přes Opatovice, namísto čekání na zbytečnou novostavbu silnice.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Armádní vysílání Zdeňka Svěráka. Zbořil přidává jadrné přísloví

20:37 Armádní vysílání Zdeňka Svěráka. Zbořil přidává jadrné přísloví

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA Válka, povodně, a do toho ještě volby. Takto vypočítal katastrofy této země Z…