Pokud vás lidé na podzim zvolí do Senátu, byl byste – tuším – teprve třetím, kterému se podařilo dostat do horní komory Parlamentu s přestávkou podruhé. Tuto zkušenost mají Jaroslav Doubrava a Jitka Seitlová. Proč chcete znovu kandidovat?
Dovolím si vás trochu doplnit, kromě jmenovaných to byl ještě Karel Korytář, ale to není podstatné. V minulých volbách jsem skončil druhý za tehdejším hejtmanem Palasem. Na rozdíl od spousty našich občanů se domnívám, že Senát je místo, kde lze spoustu věcí ve veřejném prostoru měnit ve prospěch celé společnosti. Alespoň mně se některé legislativní i opravdové problémy podařilo vyřešit a rád bych v této práci pokračoval. Navíc jsem velmi rozpačitý z vývoje v naší společnosti. A vždy existuje možnost pouze tiše kritizovat, nebo se aktivně zapojit. Zásadně preferuji druhou možnost.
Při vyslovení slova Bruntálsko se mnohému vybaví jakýsi zapadlý kout kdesi na severní Moravě. Jaká je skutečná realita?
Bruntálsko není žádný zapadlý kout, je to plnohodnotná část naší země s úžasnou přírodou i lidmi, kteří musí překonávat více překážek v životě i v práci a přesto zde velmi rádi žijí. Odlehlost a možná zapadlost ve vnímání je především obyvateli Prahy, ale to se netýká jen nás. Chybí nám kvalitní dopravní infrastruktura, ale určitě vás i všechny čtenáře PL srdečně zvu na návštěvu Bruntálska. Bude se vám zde líbit.
Je klíčovým problémem tohoto regionu nezaměstnanost?
Nezaměstnanost je určitě problém, ale paradoxně existuje celá řada nabídek práce a tyto pozice se nedaří obsadit. Vzhledem k rozlehlosti území a dlouhodobě špatně nastavenému systému sociálních podpor existuje skupina obyvatel, kterým se prostě pracovat nevyplatí a bohužel mnohdy nepracují celé rodiny. A to už v několikáté generaci. To je veliký problém. Okres Bruntál byl v minulosti velmi zemědělský a hodně zaměřený na zpracování lnu a potravin. To je pryč. Drobným podnikatelům stát život stále komplikuje a s ohledem na velmi malou hustotu obydlení, schází i kupní síla. Těch problémů je ale mnohem více.
Již jste to i naznačil. Dopravní infrastruktura v této odlehlé části České republiky není nic moc. Existuje nějaké relativně rychlé řešení tohoto problému?
Dopravní infrastruktura je jeden z klíčových problémů a rychlé řešení není. Velmi by pomohl obchvat Krnova i Bruntálu, přímé napojení kvalitní silnicí na Polsko.A to jak na české, tak i na polské straně. Hlavně trasa Olomouc – Bruntál – Krnov – Polsko je přetížená tranzitní kamionovou dopravou. Ale i železniční doprava na tom není nejlépe.
S kterým klíčovým tématem předstoupíte před bruntálské voliče?
Těch témat je řada, velmi stručně snad zjednodušení života a méně zásahů státu do svobodného života každého občana. Řada nových zákonů, i když byly možná myšleny dobře, postihuje nejvíce lidi na venkově. Mám na mysli třeba naštěstí zatím nepřijatý protikuřácký zákon, který by v navrhované podobě takřka zastavil běžný spolkový život, EET pro malého živnostníka je v mém obvodu nesmírně komplikovaná záležitost a v daném případě nic neřeší. Spousta nesmyslných registrů vedených on-line, mnohdy byrokracie a zbytečná administrativa. Osobně mám hrůzu z šiřitelů dobra a děsí mě, když úředník posoudí, co je pro jednotlivce dobré a co ne. V jedné větě tedy: více zdravého rozumu, méně regulací a více důvěry v jednotlivce.
Do Senátu kandidujete za koalici ODS/Soukromníci. Soukromníci se podle některých mohou stát černým koněm krajských voleb na podzim. Třeba na Zlínsku atakují podle průzkumů již 12 procent. Jak vnímáte tuto stranu?
Vzhledem k tomu, že celou polistopadovou dobu, s výjimkou mého působení v Senátu a na Ministerstvu dopravy, jsem byl a stále jsem soukromník a pracoval jsem sám nebo maximálně se čtyřmi zaměstnanci, je mi Strana soukromníků velmi blízká a zcela se ztotožňuji s jejími myšlenkami. Proto také do Senátu kandiduji společně za ODS a Soukromníky.
Soukromníci v uplynulých měsících bojovali proti kontrolnímu hlášení DPH, EET, upozorňovali na ošidnosti nového zákona o hazardu. Atakují i snahu schválit tzv. protikuřácký zákon. Již jste to naznačil: Vy jste pro zákaz kouření v restauracích?
Jsem zastáncem současné právní úpravy. Odmítám teorii, že restaurace, hospoda nebo bar je veřejný prostor. Naštěstí je zatím nezřizuje stát a ani je neprovozuje. Souhlasím s tím, že ve veřejných prostorách se kouřit nesmí a přijde mi normální, že v době podávání jídel je kouření omezeno. Je na svobodné vůli provozovatele, ale hlavně návštěvníka, jakou restauraci chce navštívit. Chodit do hospody není povinné. Stejně tak i personál si může celkem svobodně vybrat, zda chce pracovat v kuřácké nebo nekuřácké restauraci. Ve stejné logice se pak v budoucnu můžeme dočkat stavu, kdy bude zakázán bůček a další potraviny. Následně pak i řada jiných činností…
Trochu z jiného soudku. Motorističtí fanoušci vědí, že jste jako pilot i navigátor startoval v devadesátých letech v rallye Paříž – Dakar. Řekněte, bylo šťastné přestěhovat tento závod, s tradicí od roku 1979, do Jižní Ameriky?
Organizovat Dakar v původních afrických zemích opravdu dnes nejde a velmi pravděpodobně do budoucna nepůjde. Byl jsem osobně účasten, když byli závodníci přepadáváni, v roce 2010 jsem jednal v Senegalu, Mali i Burkině Faso s ministry vnitra, obrany i turismu o budoucnosti „Dakaru“ v Africe a všichni se shodli na tom, že je to moc mrzí, ale nejsou schopni garantovat bezpečnost účastníků. Byl jsem jedním z těch, kteří neodstartovali v jubilejním 30. ročníku a vraceli jsme se domů z Lisabonu. Posléze mi pracovníci francouzského ministerstva zahraničí potvrdili, že teroristická hrozba byla skutečně velmi vážná a proto byl závod zrušen. Jižní Amerika je nádherná a je tam mimořádná atmosféra. Ale ten starý Dakar už to není. Ale s tím nic nenaděláme.
Myslíte, že bylo možné zabránit definitivnímu konci automobilky LIAZ v roce 2009?
Tak toto je asi nejsložitější otázka, odpověď by byla na několik stánek. Odpověď je ano i ne. A v roce 2009 už to nebyl LIAZ ale TedomTruck. Řešení bylo před rokem 1989 a těsně potom. Osobně je mi to moc líto, se značkou LIAZ jsem strávil zhruba 20 let života.
V České republice je cizinců stále jen zanedbatelné množství. Do sousedního Německa však loni přišlo vice než milion migrantů. A přicházejí další. Obáváte se, že tento problém třeba už letos zasáhne i nás?
Problém migrace nás už zasáhnul. Jsme – a doufám, že zůstaneme – součástí Evropy a schengenského prostoru. Masivní příliv migrantů značně zhoršuje bezpečnostní situaci a mění kulturní prostředí v Evropě a následně se to dotkne i nás. Pokud to nebyl záměr, tak měla Evropa reagovat mnohem dříve a chránit důsledně vnější hranice. Samozřejmě souhlasím s tím, že jednotlivci ohrožení na svém životě mají právo na azyl, ale toto není ten případ. Jedná se o masivní exodus za lepším vysněným životem. Tak trochu válka, obsazení a postupná kolonizace cizího území bez běžných konvenčních zbraní. Tak trochu „trojský kůň“. Přitom spousty běženců je mi lidsky líto, někdo jim slíbil ráj na zemi, někdo jim dal nebo půjčil peníze na cestu a svým způsobem je zneužil. Mnoho z nich zaplatilo životem. Naše chyba je a byla, že jsme nereagovali před třemi nebo čtyřmi lety a skoro je do Evropy pozvali, i když já ani ODS rozhodně ne.
Je vůči hrozbě migrace premiér Sobotka při jednáních v Bruselu dostatečně razantní? Ve srovnání třeba se slovenským premiérem Ficem či maďarským Orbánem se to tak moc nejeví…
Těžko se mi posuzuje působení premiéra Sobotky na Radě Evropy, naštěstí tam s ním nejezdím. Jsme malá země a velkou sílu sami ve vyjednávání nemáme. Rozhodně je třeba jednoznačně odmítnout kvóty, jsou nesmyslné a nerealizovatelné. Toto je problém celoevropské diplomacie a asi je dobré být o něco důraznější.
Jak byste ohodnotil dosavadní působení koaliční vlády? Proč přetrvává stabilní obliba hnutí ANO ministra financí Babiše?
Koaliční vláda nějak funguje. Oproti vládě premiéra Nečase se pokouší nepouštět na veřejnost své půtky a spory. Právě současné působení současné vlády je pro mě silným motivem o pokus vrátit se do politiky. Mám dojem, že se odkláníme od našeho směřování do centra Evropy a ocitáme se stále více na východě. V některých věcech jsme už z mého pohledu spadli před rok 1989. Společnost a tato vláda má štěstí, že vládne v období konjunktury. Takže má i docela popularitu. Současně ale řada kauz, které by ještě před třemi a více lety vedly k pádu vlády prochází celkem bez povšimnutí. Obliba hnutí ANO stojí a padá s osobou pana Babiše. A podle všeho asi spoustě lidí imponuje tvrdé autokratické vedení. V kombinaci s levnými hesly a zjednodušováním reálných problémů se jeví být asi tento přístup pro určitou skupinu voličů velmi atraktivní.
Prezident Miloš Zeman je jistě svébytná osobnost. Co byste na jeho více než tříletém působení na Hradě zkritizoval?
Pana prezidenta Zemana jsem osobně poznal zhruba před dvaceti lety a rozhodně řemeslo politika dokonale ovládá. Dokázal bych si na Hradě představit někoho typově zcela jiného, nicméně takto si ho voliči vybrali. Nepřísluší mi kritizovat prezidenta. Dost mi vadí, že takřka celé jeho působení je jedna velmi zručně prováděná volební kampaň. Týká se to cest, komentářů, mnohdy skandálních výroků i bonmotů. Samozřejmě i snaha předělat politický systém na poloprezidentský.
Pokud se do Senátu probojujete, čemu se tam hodláte věnovat? Navážete na něco z let 2004-2010, kdy jste byl členem horní komory Parlamentu ČR?
Pokud bych byl znovu zvolen, rozhodně bych chtěl navázat na problematiku z minula – doprava, venkov, ústavnost, demokracie, mezinárodní vztahy a zjednodušování zákonů a potažmo i života nás všech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Josef Petrů