Co říkáte odstoupení ministra Prachaře, myslíte si, že svou funkci nezvládl, nebo jen nevydržel mediální nátlak?
Když byl pan Prachař vybrán, tak se mi v tu chvíli zdál jako prototyp politika budoucnosti. Bohužel to pan Prachař nezvládal mentálně. Nebyl na tak složitý rezort dostatečně bystrý, aby ho zvládl. Je potřeba říct, že ani já bych asi nebyl dobrým ministrem dopravy. Ta pozice není pro každého. V žádném případě to nebyl odborník. Když má kamionovou firmu, neznamená to, že je odborníkem. Byla to špatná volba, což se stává. Pan Babiš měl pouze jeho neschopnost odhalit dříve. Ve firmách je běžné, že na to máme tři měsíce, abychom zjistili, že dotyčný zaměstnanec není dostatečně schopný. Mám pocit, že u manažerů je na to dokonce půl roku ze zákona. Do té doby by mělo být jasné, zda je daný ministr schopný, aby tu pozici zvládal.
Myslíte si, že nový ministr dopravy Dan Ťok bude lepším než jeho předchůdce?
On je univerzální manažer, který pracoval ve velkých firmách, a mimochodem jedna z posledních byla firma stavební. Pan Ťok je vzděláním strojař, takže si myslím, že do toho trochu vidí. Ale hlavně si myslím, že je dostatečně chytrý a ctižádostivý na to, aby to zvládl. Nejde do toho rezortu proto, aby odešel s nepořízenou, ale proto, aby rezort opravdu spravil. Pokud si ovšem v hlavě srovná dostatečně dobrou koncepci.
Který ministr dopravy byl podle vás nejlepším? Gustáv Slamečka, Vít Bárta, Radek Šmerda, Pavel Dobeš, Zbyněk Stanjura, Zdeněk Žák nebo Antonín Prachař?
To asi nedokážu říct. Nikdo z nich ten rezort nechytl za správný konec a nezačal ho měnit k dobrému, všichni v tomhle měli výsledek stejný. Udržovat stávající stav umí každý, to zvládli všichni. Ale od nového ministra se očekává, že přinese nové koncepční změny.
Proč se podle vás ministři dopravy střídají tak často? Často se hovoří o tom, že právě přes toto ministerstvo se financují jednotlivé politické strany, je to podle vás pravda?
O tom jsem přesvědčen, že se přes Ministerstvo dopravy financují politické strany, zejména ty původní. Za poslední dva roky už se ale soutěží férově v rámci nových staveb. Ceny spadly z tzv. českých na evropské, takže se staví o 40 procent levněji. A materiál určitě o čtyřicet procent nezlevnil a ani nebyly takhle vysoké marže, takže to byla právě ta část z peněz, které potom šly do kapes majitelů firem a ti se pak museli dělit se stranickými pokladnami. To už je odbouráno, protože se opravdu soutěží otevřeně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka