Vláda tvrdí, že schvalování změny valorizačního automatu důchodů muselo být schvalováno ve stavu legislativní nouze, aby nedošlo k hospodářským škodám. Co si o tomto koaličním výkladu myslíte?
Stav legislativní nouze lze vyhlásit jen za mimořádných okolností, kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) používá právě argument, že státu hrozí velké hospodářské škody, pokud tato úprava nebude přijata. To, že máme dostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu pro valorizaci důchodů a nedojde k hospodářským škodám, přitom jasně řekl v nedělních Otázkách Václava Moravce sám ministr financí Zbyněk Stanjura. Už tímto jasně všechny utvrdil, že nejsou podmínky pro to, projednávat tento zákon ve stavu legislativní nouze.
Vláda se nemůže vymlouvat, že situace byla nepředvídatelná. Prognóza České národní banky ze 4. srpna loňského roku předpovídala výhled a vývoj inflace. Česká národní banka predikovala, že celková meziroční míra inflace bude 16,5 %, ve skutečnosti to potom bylo 17,5 %. Ve zprávě České národní banky ze začátku loňského listopadu se píše: „Inflace se ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku zvýší nad 18 %.“
Člen Bankovní rady České národní banky Jan Frait na přelomu loňského a letošního roku v rozhovoru uvedl: „Inflace v lednu bude šok. Jsme uprostřed tvorby nové prognózy, ale asi není tajemství, že očekáváme v lednu meziměsíční šok. Meziroční inflace vzroste z necelých 16 % někam nad 18 %. Na čem bude tento lednový skok založen? Je tam podstatný nárůst cen energií. Elektřina vystoupá na cenové stropy a také konec úsporného tarifu z konce loňského roku. Poměrně silný je impuls v cenách potravin.“
ČNB informovala tedy vládu včas, ale ta situaci naprosto ignorovala.
V průběhu projednávání došlo nad rámec legislativní nouze k dalšímu omezování práva Sněmovny vyjadřovat se k předloženému návrhu. Byly podle vás dány důvody k dalšímu omezování řečnických práv?
Koalice na mimořádné schůzi k valorizaci penzí zkrátila řečnickou dobu na dvakrát pět minut a na faktické poznámky. Jde o ohýbání jednacího řádu. Uveďme si konkrétní příklad, § 67 jednacího řádu jasně říká: Kdykoliv o to požádá předseda vlády, člen vlády, předseda strany nebo předseda klubu, tak dostane přednostní právo. Omezit tedy mluvčí s přednostním právem na dvakrát pět minut je v rozporu s § 67 jednacího řádu.
Za mě se jedná o cenzuru a omezení svobody slova. Nejenže zákon byl projednáván v legislativní nouzi, pro kterou nebyly podmínky, tedy zrychleně, aby nebyl dostatečně prodiskutován ve výborech, ale jako problém vnímám i samotnou retroaktivitu zákona. Omezením diskutujících vláda prostě chtěla zatnout tipec opozici, která na tyto skutečnosti upozorňovala.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo