Jste rektorem vysoké školy. Občas však zaznívá, že je u nás vysokých škol hodně.
Nyní je 26 veřejných vysokých škol a 2 státní vysoké školy (Univerzita obrany Brno, Policejní akademie Praha). Pokud stát chce omezovat počet svých vysokých škol, jde o rozhodnutí Parlamentu, protože zrušit veřejnou nebo státní vysokou školu lze jen zákonem.
A soukromé vysoké školy?
Ze 42 soukromých vysokých škol uváděných v seznamu Ministerstva školství je jich polovina v Praze. V Brně sídlí jen 3 soukromé vysoké školy, které přijímají studenty. Jedna z nich je Vysoká škola Karla Engliše. Pak zde působí některé pobočky vysokých škol pražských. Mimo Prahu a Brno je zpravidla jen jedna vysoká škola. Na Moravě a ve Slezsku není mnoho vysokých škol. Mnoho vysokých škol je v Praze. Má-li být redukován počet vysokých škol, pak tam, kde je jejich přetlak - v Praze. Je správné nabídnout studentům z Moravy možnost studia na Moravě.
Studenti ale i Národní akreditační úřad by měli kriticky posoudit činnost poboček. Je obvyklé, že instituce své prostředky uplatňuje především ve svém sídle. Pobočky jsou zajištěny méně. Je špatné, pokud na Moravě budou působit jen pobočky pražských škol.
Je konkurence veřejných a soukromých vysokých škol?
Veřejné školy jsou zpravidla velké výzkumné instituce s napojením na veřejné rozpočty. Rozpočet Masarykovy univerzity v Brně je 6,5 miliardy korun. V miliardách je i rozpočet dalších veřejných vysokých škol. Nemůžeme a ani nechceme konkurovat Masarykově univerzitě ve výdajích. Soukromé školství je u nás doplňkem nabídky veřejného školství. Ovšem zase pružným, jelikož miliardové rozpočty veřejných vysokých škol nesou sebou i byrokratickou zátěž. Cíle soukromých škol mají být užší, ale o to aktivněji prosazované skrze konkrétní chytré nápady nezatížené administrativou.
A jaké nápady se povedly uskutečnit vám?
Vysoká škola Karla Engliše chce být nejlepší soukromou vysokou školou na Moravě. Spolupracujeme s Regionální hospodářskou komorou Brno, jejíž předseda Ladislav Chodák se na činnosti školy podílí. S jeho pomocí a iniciativy vznikl Business Simulator Karla Engliše, jehož podstatou je vytváření týmů studentů, učitelů a zástupců podniků, které řeší konkrétní úkol, na němž má podnik zájem. Výborně se prolíná praxe a studium. Studenti získávají praktické dovednosti a firmy si mohou touto formou otestovat budoucí zaměstnance.
Jsme školou, jejímž odborným zájmem je ekonomika, management, právo a bezpečnost. Proto se škola a její akademici podílí na kritickém posouzení dopadů zákonodárné činnosti - například zavedení EET a kontrolního hlášení na malé podnikatele anebo dopad různých státních regulací na samosprávu obcí. Dobrá vysoká škola a její učitelé musí být ve veřejném prostoru slyšet.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová