Jak se vám, pane profesore, zatím líbí působení Babišovy vlády?
Kvalifikovaně hodnotit rozsáhlé spektrum vládní agendy rozhodně neumím. Velmi kladně na mě působí ministryně financí. Solidně a srozumitelně objasňuje strategii vlády a dopad jednotlivých kroků do bilance státního rozpočtu i bilance našich domácích rozpočtů. Líbí se mi pan ministr Adam Vojtěch. Obdobně ministryně Maláčová. Méně přesvědčivý je pro mne ministr Metnar. Domnívám se, že vysílá do veřejnosti poněkud neuváženě formulovaná prohlášení. To samé bych řekl o ministru Plagovi. Jeho schůzka s těmi, kdo formulovali zprávu BIS o výuce historie, působila dojmem, že bude napříště bezpečnostní služba ovlivňovat školní osnovy. To je dost absurdní.
O Andreji Babišovi se říká, že je to premiér, jaký tu ještě nebyl. Jak se vám líbí jeho manažerský styl řízení kabinetu?
Premiér je nesmírně pracovitý tahoun. Jeho mezinárodní aktivity rozhodně upevňují českou pozici. Vzpomenu-li si na bezvýrazného Sobotku či úředníka Nečase, Babiš je zcela jistě jiný level. Je skutečně osobností v čele vlády. Manažerský systém řízení má v krvi z podnikatelských aktivit. A navíc dokáže být sebekritický, jak jsme se o tom mohli přesvědčit z jeho projevu na sjezdu ANO.
Poměrně výraznou členkou kabinetu se stala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Někteří považují její sociální program za správný, jiným přijde až příliš ambiciózní a nákladný. Jak se na něj díváte vy?
Domnívám se, že pootáčí nefunkční koncept neoliberální doktríny, aplikované od 90. let, který byl stvořen k tomu, aby bohatí byli stále bohatší, a rozevřel nůžky sociálního konsenzu, k funkčnímu konceptu „walfare state“, který byl po desetiletí úspěšný ve většině západní Evropy, zejména ve Spolkové republice Německo. Slepá kolej neoliberální doktríny vytlačila z politické scény politické osobnosti typu W. Brandta, L. Erharda či G. Schrödera a nahradila je průměrnými techniky moci ovládanými bankéři a nejasnou strukturou „lidí v pozadí“. Paní ministryni Maláčovou hodnotím velmi kladně.
Ministrem zahraničí v Babišově vládě je Tomáš Petříček, o němž se objevovaly pochybnosti prakticky již od jmenování s ohledem na jeho nezkušenost. Později byl kritizován zejména pro svou cestu na Ukrajinu, jiní ale zcela vážně říkají, že to, že jej kritizují prezident Zeman a KSČM, je tím nejlepším důkazem, že ministerstvo řídí dobře. Jak se na jeho činnost díváte vy?
Domnívám se, že strategii mezinárodních vztahů určuje především A. Babiš. A je v tom mimořádně úspěšný. Petříček je určitě závislý na neuspokojených kandidátech na post ministra zahraničí a působí na mne jako nevyzrálý ambiciózní chaotik.
Co vůbec říkáte na zahraniční politiku současné vlády? V posledních dnech se v souvislosti s návštěvou premiéra Babiše v USA začalo opět mluvit o tom, kdo vlastně zahraniční politiku dělá, protože premiér a ministr zahraničí fungují do značné míry nezávisle…
Musím jen opakovat, že A. Babiš ve velmi složitém období mezinárodních vztahů formuluje vyvážený vztah zahraniční politiky ČR a budí respekt v partnerech v EU. A. Babiš byl v této oblasti velmi aktivní před Petříčkem a jsem přesvědčen, že je dnes ve světě uznávanou osobností. Samozřejmě v mezích možností státu s deseti miliony obyvatel a její váhy ve světovém mocenském a hospodářském systému.
A do toho do zahraniční politiky fušuje ještě prezident Zeman. Některými je kritizován, že v zahraniční politice vyjadřuje názory Ruska a Číny. V posledních dnech ale mnohé překvapil svým postojem k událostem ve Venezuele. Vy jste Miloše Zemana docela dobře poznal – jak si tedy vysvětlujete jeho zahraničněpolitické postoje a jak vám do nich zapadá jeho stanovisko k Venezuele?
Pan prezident, jak jsem ho poznal v minulosti, je velmi vzdělaný člověk. Obdivuji jeho schopnost mluvit konzistentně bez pomůcek papíru nebo čtecích zařízení. Zdá se mi ale, že poněkud uvázl v malicherných domácích láskách a neláskách. Radikálně formulovaný odpor k novinářům a „nepřízeň“ k České televizi nabývají podobu jakési obsese. Orel much nelapá. Od prezidenta, jak jsem ho znával, bych očekával jasně formulované postoje ke globalizaci, k neoliberální doktríně, která devastovala sociální kohezi na většině planety. Myslím tím artikulaci stanovisek, jak je formuluje třeba nositel Nobelovy ceny Krugman, nebo jeden z nejskvělejších myslitelů století Noah Harari. Jsou intervence finančního spekulanta Sorose do politiky téměř všech vyspělých zemí zanedbatelné, nebo představují rakovinné bujení vlivu velkých peněz na život nás všech, a mělo by se s tím něco dělat?
Zpět k vaší otázce. Jistě jsem nebyl sám, koho prezident jistou překotností formulování postoje k vnitřním problémům Venezuely překvapil. Ve dnech následujících si to, myslím, uvědomil a začal své pozici lámat hroty. Jeho čínské mise by asi působily méně kontroverzně, kdyby měly hmatatelné hospodářské výstupy. Opatrné čínské investice v oblasti mediální a sportovní napomáhají ideologizaci prezidentových cest. Pokud jde o cesty do Číny, jejich početnost je u prezidenta nesrovnatelně menší než A. Merkelové. Jenže Merkelová reprezentuje hospodářského tahouna Evropy, zatímco místo ČR ve vědomí Číňanů není příliš zajímavé. Snad kromě možnosti pronikat přes malý stát do EU. Ale to neumím posoudit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo