Po rozčarování z ODS jste z politiky chtěl odejít. Zajímaly by mě vaše bezprostřední myšlenky, když vás strana TOP 09 vyzvala, abyste za ni kandidoval do Evropského parlamentu?
Musím vás, pane redaktore, trošku opravit. Z politiky jsem neodcházel, pouze jsem odešel z ODS. Důvody svého odchodu jsem veřejnosti vysvětlil. Pokud je mám velmi stručně zopakovat, pak to byl lidský, ale i názorový rozchod s nemalou částí ODS. Odmítám zkrátka být černou ovcí za to, že jsem se pokoušel reformovat státní zastupitelství a dát tam osobnosti, které zaručí jeho efektivní fungování. Nabídka ze strany TOP 09 mě samozřejmě překvapila, a současně potěšila. Každého člověka asi potěší, když někdo jiný ocení jeho práci a nabídne mu spolupráci.
Na jedné z předvolebních debat TOP 09 jste hovořil o větší provázanosti justiční soustavy EU. Jak by to podle Vás mělo vypadat? Třeba jako absolutní sladění trestního a občanského zákoníku všech zemí EU?
Tématům spolupráce mezi jednotlivými justičními orgány v rámci Evropské unie jsem se věnoval po celou dobu, co jsem byl ministrem spravedlnosti. Za českého předsednictví se nám podařilo prosadit právní předpis, který například zamezuje tomu, aby za jeden trestný čin pachatel nebyl současně trestán ve více státech Evropské unie. Do budoucna jsem přesvědčen, že by mělo dojít ke sjednocení základních procesních práv, které by státy Evropské unie měly garantovat jak obětem trestných činů, tak i obviněným. Nejsem příznivcem absolutního sladění trestního práva a občanského práva. Ale jsou určité právní oblasti, kde určité sladění může být výrazně ku prospěchu občanů Evropské unie, neboť jim může výrazně usnadnit život. Takovým příkladem bylo již prosazené sjednocení kolizních norem v rámci dědického práva. I na tomto projektu jsme pracovali v době, kdy Česká republika předsedala Evropské unii.
Jak přistupujete k rozšiřování EU o státy typu Ukrajina a Turecko?
Jsem příznivcem rozšiřování Evropské unie, ale pouze v případě, kdy dotyčná kandidátská země splní dané podmínky. Nejsem příznivcem toho, aby byl někdo přijat do Evropské unie pouze z politických důvodů a přitom bylo zřejmé, že dotyčná země nesplňuje ani ekonomické, ani právní podmínky členství v Evropské unii. V případě Turecka se domnívám, že je dobré s Tureckem intenzivně spolupracovat na bázi strategického partnerství. A co se týče Ukrajiny, podle mého názoru nemůže Evropská unie nechat Ukrajinu takzvaně „ve štychu“. Je třeba s ní intenzivně spolupracovat, poskytnout jí maximální pomoc tak, aby se vzpamatovala z krize, která jí nyní zmítá. Je dobře, že byla podepsaná asociační dohoda, myslím si, že je to vhodná forma spolupráce. A jak už jsem řekl, Evropská unie se musí podílet na obnově standardních politických a ekonomických poměrů na Ukrajině.
Pavel Telička kandidující do eurovoleb za ANO slibuje zrušení roamingu v rámci EU. Jak se stavíte k podobným prohlášením, když zrušení roamingu je v podstatě už vyjednané? Nepodceňují kandidáti typu pana Teličky české voliče?
Ano, výrok pana Teličky mě překvapil. Překvapil mě o to víc, protože pan Telička je expert na Evropskou unii a nelze ho tedy podezřívat z toho, že by nevěděl o tom, že roaming bude řešen ještě za působnosti současného Evropského parlamentu. Je dobře, že nezávislý tisk na to upozornil a upozornil i na to, že lídr kandidátky za hnutí ANO pan Telička svým slibem vodí voliče tak trošku za nos.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský