Senátor Papoušek pro PL: Kristus nechtěl založit náboženství. Nekázal, ať stavíme kostely. Žijeme v takovém blahobytu, až ztrácíme instinkty odvahy

04.08.2016 4:40 | Zprávy

ROZHOVOR Evropané žijí podle senátora Zdeňka Papouška v jakémsi blahobytu a požitcích, které západní společnost poskytuje, a tím přicházíme o instinkty zdravé odvahy a statečnosti. „A musíme být zřejmě nějak vyprovokováni, abychom si uvědomili, že nebezpečí existují, a nastavili takový systém, abychom hodnoty a svobody, na kterých naše civilizace stojí, uhájili,“ prohlásil středoškolský pedagog, sociolog a dramatik Zdeněk Papoušek v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Senátor Papoušek pro PL: Kristus nechtěl založit náboženství. Nekázal, ať stavíme kostely. Žijeme v takovém blahobytu, až ztrácíme instinkty odvahy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Zdeněk Papoušek

Jak vnímáte fakt, že islámští radikálové útočí na symboly naší západní civilizace – svobodu slova, svobodu projevu, křesťanské hodnoty? Už proběhly útoky proti redakci Charlie Hebdo, na židovský obchod, masakr v Nice v den výročí pádu Bastily, vražda kněze v katolickém kostele.

Osobně si myslím, že teroristům vůbec nezáleží na tom, koho zabijí. Jestli to postihne někoho v restauraci, obchodním domě nebo kostele, je jim to jedno. Chtějí prostě páchat zlo. Já to jako mezináboženský konflikt nevidím. Vidím to jako konflikt mezi těmi, kteří tady žijí a vyznávají nějaké hodnoty, a mezi těmi, kteří destruují, a ať už z důvodu, že podlehli nějaké ideologii, nebo jsou prostě zlí sami o sobě, a páchají takové nepravosti. Jednou na to doplatí nějaký kněz, jindy někdo jiný. Jde o to, aby vyprovokovali jakékoli demografické a sociální skupiny. Oni možná chtějí, aby to vypadalo, že tady vznikla válka mezi křesťany a muslimy. Proto si řeknou: vlítneme do kostela a podřízneme kněze. Je možné, že tak uvažují. Ale primárně jde o to, že oni stojí na straně zla. A v tom je ta metafyzika, v tom je vidět ta transcendentálnost – smrt - život. V tom je to kolbiště. Globálnímu světu odpovídají globální zločiny. Tak to je a bude to tak do konce věků. Ale to neznamená, že proti tomu nemůžeme bojovat, samozřejmě měli bychom bojovat. Ujasnit si, kde stojíme, co tenduje ke zlu, co tenduje k nějakým roztržkám, rozbrojům a nenávistem. Každý by měl sám za sebe vyhodnotit a postavit svůj život na nějakých evangelních pravdách a bohudíky za to.

Ale nemá islámský terorismus souvislost s islámskou vírou, jejíž součástí je i povinnost muslimů šířit svoji víru všemi prostředky, třeba i násilím? Není toto náboženství pro západní civilizaci nebezpečné, protože v koránu je mnoho kontroverzních věcí, které nejsou slučitelné s našimi pravidly a zákony?

Ano. Hlásíme se ke křesťanským hodnotám, když říkáme, že Evropa je křesťanská a je založena na křesťanských hodnotách. Nevím, kolik lidí se snaží tyto hodnoty v životě uplatňovat. Kdybychom udělali průzkum, co si lidé pod křesťanskými hodnotami představují, možná by bylo hodně tápání a mnozí by ani nevěděli, co jsou křesťanské hodnoty. Začalo se mluvit o válce islámu proti křesťanství, proto se lidi začínají říkat, my jsme ti křesťané a musíme zjistit, co to ty křesťanské hodnoty jsou. Základní hodnota je to, že Kristus „zakládal“ křesťanství, i když je to sporné, on nechtěl založit žádné náboženství, připadá mi, že přišel člověka spíš od náboženství, od úkonů a obřadnictví osvobodit. On nikdy nevyzval k tomu, aby se postavil jediný kostel nebo aby se provedly nějaké obřady. On není klasický zakladatel nějakého náboženství, on přišel říci, co má člověk dělat, aby žil svobodně a aby bylo na Zemi lépe. A hlavně nikdy nevyzýval k nějakému násilí. Zásada je, že člověk nesmí pro jakoukoli myšlenku utrácet životy druhých. To je základní hodnota. Nesmí se to stát ve jménu nějaké filozofie, ve jménu Stalina nebo někoho jiného. A když to muslimové dělají, je potřeba zjistit, jestli mají oporu v nějaké ideologii nebo v jejich učení. A to by bylo špatné.

V Bibli se říká, že když nás někdo udeří, máme nastavit druhou tvář. Nechová se dnes západní civilizace v duchu této mírumilovné rady, když není schopna čelit násilí ze strany islámských teroristů, kteří přišli do Evropy buď sami, nebo jsou potomky uprchlíků, kteří už žijí na Západě léta?

Rada, že je třeba nastavit druhou tvář, je dobrá hlavně pro moji svobodu. Protože když se budu užírat nějakou nenávistí, jsem pořád obětí toho, komu se chci pomstít. Ale zároveň je jasné, že mám povinnost ochránit svoji lidi. To znamená, že když někdo napadne moji rodinu, budu ji samozřejmě bránit. Samozřejmě útočníka nechci zabít, ale když při obraně svých lidí, za které mám odpovědnost, dojde k jeho zabití, tak to je, bohužel, celkem v pořádku. Protože hájím svoje lidi, to se nedá nic dělat.

Někteří filozofové říkají, že západní společnost je upadající, slabá, nemá dost charismatických vůdců, aby byla schopna se ubránit zlu, někteří toto zlo dokonce bagatelizují a pak to má takové důsledky. Souhlasíte s tímto názorem?

Je to tak. Samozřejmě že západní civilizace umdlévá, ochabuje, to cítíme všichni. Je to hrozně nebezpečné, protože v jakémsi blahobytu a požitcích, které západní společnost poskytuje, přicházíme o instinkty zdravé odvahy a statečnosti. To tak je, musíme být zřejmě nějak vyprovokováni, abychom si uvědomili, že nebezpečí existují, a nastavili takový systém, abychom hodnoty a svobody, na kterých naše civilizace stojí, uhájili.

Změnil se po sérii útoků, které nepochybně neskončily a budou pokračovat, někteří dokonce tvrdí, že se ze západoevropských zemí budou posouvat dál na východ a na jih, nějak váš pohled na migraci, na to, že jsme do Evropy pustili takové množství lidí, aniž bychom věděli, kdo vlastně jsou? Ukazuje se na řadě útoků, že mnozí útočníci skutečně přišli s migrační vlnou.

To bych to trochu možná upřesnil. Není jasné, kolik jich přišlo s migrační vlnou. Objevil se jeden nebo dva v Německu a ve Francii, kteří s touto vlnou přišli. Ale myslím si, že jich nebylo tolik. Myslím, že pocházejí spíš z řad muslimů, kteří v Evropě už jsou usazeni a žijí tam delší dobu.

Někteří odpůrci migrace z islámských zemí tvrdí, že asimilace muslimů v Evropě je téměř nemožná, protože muslimská komunita se velmi těžko integruje na rozdíl od jiných komunit. Není skutečnost, že někteří teroristé pocházejí z druhé nebo třetí generace migrantů, potvrzením tohoto názoru? Nebo to není pravda, ale pak selhaly západní státy ve snahách o jejich integraci.

Řekl bych, že to nebylo ani selhání v tom prvotním plánu, protože to asi vycházelo z tolerance k jiným náboženstvím, že zkrátka máme poskytovat svobodu vyznání, k čemu nás vyzývají všechny ty deklarace práv apod. V tom je podle mne počátek, teď zjišťujeme, že mnohé socio - demografické skupiny nejsou schopny přijmout západní hodnoty a ani to pořádně nechtějí. Evropa bude muset přehodnotit, co s tím, dostala se do takové patové situace a neví, co s tím dělat. Jak jste řekla, chybí ti charismatičtí vůdci. Mnoho lidí by si přálo, aby přišel nějaký vůdce, který by řekl, takhle to bude, ale to asi nejde. Protože dřív nebo později by se to zvrhlo v nějakou totalitu nebo diktaturu.

Neměla jsem na mysli vůdce jako diktátora, ale vůdce jako státníka, který má důvěru veřejnosti.

Aha. Jako nějakou autoritu. Ale i tak by se to mohlo zvrtnout.

Jak se díváte na přijímání uprchlíků v České republice? Jde sice zatím jen o pár desítek lidí, ale neměli bychom, po zkušenostech ze západoevropských států, být opatrnější a prověřovat jejich identitu, abychom až po nějakém teroristickém útoku třeba nezjistili, že sedmnáctiletý Afghánec je třicetiletý Pákistánec?

Myslím, že dnes už jsou lidé, kteří k nám jdou, prověřováni, že ta situace už je jiná a když sem přijde pár desítek nebo stovek lidí a budou se integrovat, nehrozí žádné nebezpečí.

Ale díky Schengenu je Evropa otevřená a není tajemstvím, že se po Evropě pohybují desítky, možná stovky tisíc migrantů, o kterých úřady nic nevědí, protože se do systému nepřihlásili. To nepovažujete za nebezpečí?

Ano, to přinesla migrační vlna, ale podle mého soudu už to tak snad nebude, protože už se to nějakým způsobem upravuje. Jde o to, aby se to nestávalo v dalších zemích. Proto je důležitá ochrana, aby sem neputovali lidé, o kterých se nic neví a nepáchali tady nějaké nepravosti. Doufám, že se jejich pohyb nějak zreguluje. Myslím, že se s tím začíná něco dělat. Uvidíme, jak se s tím západní státy poperou. U nás se to zatím neděje, protože migranti k nám nechtějí, a ti, kteří sem přišli, od nás prchli.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Libuše Frantová

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

12:16 Petr Zuska: Ďábel zůstal, covid byl jen první převlek. Má vlast je ničena

Premiéra inscenace PRO MOU VLAST v Divadle na Vinohradech, ale také nynější společenská situace a to…