Ačkoliv máte zkušenosti z regionální politiky, v krajské politice jste nováčkem. Proč, s jakým cílem, jdete do nadcházejících voleb?
Popravdě řečeno byl jsem osloven a navržen svitavskou oblastí na lídra kandidátky do krajských voleb. Zprvu jsem tomu nedával velkou váhu a čekal jsem, že Pardubice navrhnou svého silného kandidáta. Regionální sněm mi dal jasně najevo svoji vůli, a tak jsem se tedy stal v krajské politice jako lídr nováčkem. Jaký je můj cíl? Dovést a připravit pardubickou ODS k volbám tak, aby občané viděli, že jim máme co nabídnout, že máme tvořivý a zkušený tým, který má zkušenosti v komunální politice, ale i v profesních oblastech.
Oproti dřívějším způsobům sestavování kandidátních listin, strana prvně pověřila sestavením kandidátní listiny lídra kandidátky. Jak těžký to byl pro vás úkol? Byl o místo na kandidátce zájem, nebo si krize, kterou si strana prošla, a z níž se zcela ještě nedostala, vybírá svou daň?
Mým přáním a úvodní podmínkou pro tyto volby bylo, že si svůj tým sestavím sám. Samozřejmě, že vše muselo projít schvalovacím procesem. Oblasti navrhly své zástupce, ze kterých jsem tým sestavoval. Tím, že mi členové dali velkou důvěru, tak sestavení nechali z 90 % na mně, a pokud jsem zaznamenal nějaké doporučení, tak jen a pouze ve formě „zbožného přání“.
Pod heslem „Zjednodušme to“ se chce ODS zaměřit na snížení daní, odvodů, zlepšení bezpečnosti, dopravy, školství či zdravotnictví. V které z výše uvedených oblastí kraj podle vás musí nejvíce přidat?
Nejvíce se kulhá v nejtěžší disciplíně, a to je zdravotnictví. Bohužel kraj se může snažit, jak chce, ale bez pořádné a jasné legislativy státu je veškeré snažení marné. Vždy vás to doběhne ze strany, od které to čekáte nejméně. V dopravě jsou také mezery, i když musím uznat, že po kotrmelcích předchozí vlády už velký kus práce krajánci v dopravě udělali. Školství je také z velké části věc státu, který pořád přešlapuje jak kozel v zelí. Po schválení snad lepší legislativy bude i v tomto odvětví sakra hodně práce.
Z hlediska houstnoucí dopravy, kdy zejména města jako Vysoké Mýto a Litomyšl jsou neúměrně zatěžována silniční dopravou, je pro kraj klíčové zahájení dostavby R35. Dokončení tohoto silničního tahu přinese také vytvoření druhého páteřního tahu ČR ve směru západ–východ. Jako spojnice mezi dálnicemi D11 a D47 vytvoří R35 v severní části republiky paralelní propojení Čech s Moravou k trase D1. V rámci Pardubického kraje by pak urychlení přípravy i realizace stavby mělo pomoci rozvoji kraje a posílení jeho regionálních vazeb. Jaké jsou vaše možnosti urychlit projekt? Co byste pro to učinil?
D35 je kapitola sama pro sebe a to, že se stavba posunula téměř o 10 let, nebudu komentovat. Lidé, kteří tehdy rozhodovali, neunesli tlak různých sdružení a ani politiků. Jsme právní stát a vše má své zákonem dané postupy. Nelze si jen tak mírnix týrnix měnit trasu dálnice.
Je potřeba vyvinout maximální úsilí pro kvalitní a hladký průběh legislativních procesů, které spadají pod krajský úřad a následně budou spadat i pod obce s rozšířenou působností. Je nutné tato pracoviště na určitou dobu posílit kvalifikovanými lidmi, kteří se nebojí a umějí správně a rychle rozhodovat.
Jaké investice do dopravní obslužnosti považuje z rozpočtu kraje za klíčové?
Investice do oprav silnic krajských komunikací. Dál bych investoval do nových technologií dopravních prostředků, jako jsou elektromobily, elektrobusy. Investoval bych rovněž do řízeného parkování přímo v Pardubicích, ale i podpořil parkovací systémy ve všech ostatních městech Pardubického kraje. Hlavní prioritou je rovněž co nejdříve připravit obchvat Pardubic.
Jak byste hodnotil neúspěšný pokus vedení kraje o optimalizaci školství? A máte vlastní návrh řešení? Prozradíte nám ho?
Optimalizaci středních škol nehodnotím jako zcela neúspěšnou. Při rušení středních škol je potřeba brát v potaz vždycky více hledisek, než je jenom současná naplněnost středních škol. I okrajové části regionu potřebují střední školy navázané na zaměstnavatele, takže není jednoduše možné rušit školy jenom proto, že nyní v nich není dostatek žáků. Zvlášť, když se jedná o profese žádané zaměstnavateli. Budeme pokračovat v podpoře technického vzdělávání, ve spolupráci škol a firem a s řediteli budeme projednávat jejich vize v rozvoji škol.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková