Celostátní média sice během září řešila názorový veletoč kolem sčítání Romů a facebookového vyjádření o „medúzách, které jsou také k ničemu“, ovšem v ty samé dny žije romské sídliště v Chanově zcela něčím jiným, jak v rozhovoru prozrazuje Martin Nebesář.
Jedenáct Romů a Romek z Chanova začalo v září studovat první ročník učňovského oboru „zahradnické práce“. Pro děti z mosteckého „cikánského“ ghetta – kde ani základní školu nedokončí všechny – je tohle velká výva a možnost, jak se vymanit ze sídliště na okraji města. Na čem závisí, aby střední školu dokončily?
Ona to není jen jedna věc, je to souhra více okolností. My jsme si vyzkoušeli, že je dobré, když jsou při přechodu ze základní na střední školu už trochu dopředu seznámeny s prostředím, do kterého půjdou. Proto je už během osmé nebo deváté třídy připravujeme na to, že budou někam chodit nebo jezdit. V prvním ročníku, i když mají teorii a také praxi, tak obojí se děje přímo v Chanově. Samozřejmě dochází i k nějakým výjezdům přímo do Střední školy technické ve Velebudicích v Mostě, aby si postupně zvykaly. Ve druhém ročníku už pak praxi mají právě v dílnách ve Velebudicích nebo na nějakém pracovišti: Když šlo v předešlých letech o obor skladník, tak to bylo v nějakém obchodu, supermarketu. U zahradnického oboru je to u Technických služeb města Most.
Nápad zřídit pobočku školy v Chanově nejdříve před lety ztroskotal, protože se přihlásil, tuším, jen jediný Rom. Nyní to vypadá slibně. Ale co bude poté, až vám skončí projekt, díky kterému se tento vzdělávací pokus dotuje?
My jsme rozjezd zdejšího detašovaného pracoviště střední školy začínali bez projektu. Prostě jsme si řekli, že nabízet jenom rekvalifikace a motivační aktivity nezaměstnaným, to nestačí. Do rekvalifikačních programů se nám hlásily i zdejší děti, které dokončily základní školu a nikam nenastoupily. To v podstatě není ta správná cesta. Nakonec se nám podařilo domluvit zřízení pobočky střední školy přímo v Chanově, a to jsme na to neměli žádnou dotaci. Myslím, že teď už je vše dobře nastartované, takže to nedopadne tak, že skončí-li projekt, skončí i vzdělávání. Samozřejmě že s dotačními prostředky je vše snazší, máme víc možností, a to i pro rodiče, kteří se mohou více zapojit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš