V knize „Rozum v koncích“ slibujete, že čtenáře zábavnou formou přivede ke kritickému myšlení, žalostně nedostatkovému statku. Když nechám stranou vaše společné dílo s Martou Novákovou, které v tomto čase vydává nakladatelství Olympia, kde se dá kritickému myšlení naučit? Ve škole? Až v praxi při konfrontaci s různými generacemi?
Kritické myšlení se dá naučit obtížně. Buď jste tímto darem obdařen nebo jej získáte důsledným prověřováním zdrojů informací, hodnocením faktů a využíváním správného konce vašeho těla k myšlení.
Jak je na tom mladá generace ve srovnání se střední či starší generací? Nebyl zdravý rozum kriticky nedostatkovým zbožím i v předchozích generacích? V jakých oborech lidské činnosti nejvíce chybí?
Problém v současné době asi není generační, ale je dán přívalem šumu, ve kterém je obtížné se dopátrat skutečných informací. Byte nebo bit už dávno přestal být jednotkou informace, ale je jednotkou šumu. Sociální sítě k tomu přispívají zkratkovitou komunikací viz X, dříve Twitter. Bohužel, těch pár desítek znaků využívají dnes i politici jako převažující komunikaci. Následující reakce jen akcelerují šum a sdělení, případně fakta, se vytrácí. Kritické myšlení chybí ve všech oborech, někde je jeho nedostatek spíše anekdotický, jinde může mít vážné důsledky zvlášť pro osobní i společenská rozhodování.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník