Evropský parlament schválil návrh, podle kterého má být po roce 2035 zakázáno prodávat nová auta se spalovacími motory. Čekal jste, že tento návrh uspěje?
Po těch zmatcích, které provázely hlasování o návrzích v balíčku Fit for 55, jsem myslel, že by mohla projít soft verze, kterou navrhovala Evropská lidová frakce. Tlak byl ale enormní.
Vy sám jste hlasoval proti a upozorňoval jste na rizika, která tento závazek může přinést. Jaká jsou podle vás největší?
Všichni chceme zdravější a zelenější planetu pro naše děti, ale používejme u těch návrhů, jak toho dosáhnout, mozek. Obávám se, že tady zvítězila zelená ideologie nad rozumem. Já bych byl opravdu nejradši, kdyby to záviselo na evropském spotřebiteli. Ať ten si vybere, jestli chce jezdit elektroautem, nebo benzíňákem či nafťákem.
Pokud budou elektromobily lepší, což zatím rozhodně nejsou, tak ať klasická auta se spalovacím motorem klidně převálcují. Zatím tady tlačíme myšlenku elekromobility a nevíme spoustu věcí – dostupnost, tedy cena, nedostatečná infrastruktura pro nabíjení, výroba a likvidace baterií (velikost, riziko vznícení, … ), což je zatím naprosto neekologické v obou případech, atd.
Bojím se, že obyčejní lidé si jednoduše nebudou moci elektromobil dovolit.
Pro návrh ale hlasovala i řada poslanců z vaší frakce (včetně českého Luďka Niedermayera). Jaký byl k tématu postoj v Evropské lidové straně?
Ne každý elektromobil je čistý. Pokud se nám nepodaří dekarbonizovat výrobu elektřiny nebo budeme riskovat vznik nových závislostí na jiných zemích, musíme být schopni přejít na jiné dekarbonizační technologie, jako jsou alternativní paliva. Za naši frakci tam byl kompromis, který chtěl ponechat manévrovací prostor zavedením cíle snížení emisí o 90 % pro osobní automobily a dodávky do roku 2035. Evropská lidová strana také navrhla dobrovolný systém kreditů pro alternativní paliva na podporu zavádění alternativních paliv v automobilovém průmyslu.
Existovaly v tomto hlasování a v tomto tématu nějaké „štěpící linie“ na regionální bázi?
To bych úplně neřekl. Ten směr je daný; bavíme se o tom, kam až půjdeme. Jak tvrdé budou podmínky. Já jsem třeba v otázce elektromobility skeptičtější než kolegové.
Německo je podobně jako Česko zemí, jejíž průmysl a celá ekonomika do značné míry stojí na automobilismu. Pohled na elektromobilitu a na konec spalovacích motorů je ale v Německu jiný než v ČR. Co vám k tomu říkají němečtí europoslanci, když se s nimi bavíte?
Němečtí kolegové z frakce vidí v elektromobilitě budoucnost, ale snaží se zachovat si alespoň racionální přístup, na rozdíl od Zelených (Greens). Chybí mi podrobnější data a studie o dopadech na autoprůmysl u nás a v EU. Vím, že spousta automobilek počítá s přechodem na elektromobilitu a už tomu leckdy přizpůsobují svou výrobu, ale stejně se objevují hlasy šéfů automobilek, kteří nad tím kroutí hlavou a říkají, že to politici zbytečně vyhrocují. Do toho očekávaný nástup emisní normy Euro 7... Autoprůmysl čekají těžké časy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jakub Vosáhlo