Co bylo aktuálním impulsem ke spuštění kursu o genocidním chování, který je prvním v republice?
Idea vzdělávání v oboru studií genocid vznikla v roce 2012. Hlavním motivem bylo riziko vzrůstajících tendencí k rasismu a xenofobii v České republice, zejména ve vztahu k Romům. Komparativní studium genocid ukazuje historickou zkušenost, která je v rámci vzdělávání nezaměnitelná. Lidská podstata se – bohužel – nejnázorněji projevuje v lidských dějinách. Studia genocid neukazují, jaký má svět být, ale co se z něj stane, pokud základní principy přestávají fungovat. Teprve s odstupem jsme schopni nalézt primární motivy pachatelů, ať již ekonomické, náboženské, nebo psychologické. Genocidní chování je stále neprobádanou oblastí a obor studií genocid je mladou vědeckou disciplínou. Do jeho vzniku v 80. letech minulého století se sociální věda tomuto komplexnímu jevu spíše vyhýbala. V České republice je to obor zcela nový. O tom, že je takový typ zkoumání a výuky potřeba, svědčí i aktuální události genocidního násilí v Sýrii, které je páchané několika skupinami současně.
Skutečně genocidní chování, ať už to byla otázka Arménů v roce 1915, Židů za druhé světové války, ale třeba i hrůzy v Jugoslávii v devadesátých letech, spouští zejména eskalace válečného konfliktu. V současnosti vidíme exodus statisíců lidí. Nemůže být i toto spouštěčem nějaké budoucí genocidy?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Josef Petrů