V uplynulých svátečních týdnech se nic světoborného na mezinárodní scéně nedělo. Jen pár nových událostí okolo covidu, čistka nepokrokových vojáků v americké armádě, prudký pokles Bidenovy popularity a návrat komunismu v Chile. My si nejprve všimneme události charakteru ryze svátečního (někde už se těm svátkům nesmí říkat „Vánoce“, podle direktivy Evropské komise). A zaostříme na osobnost Santa Clause, která se od původního svatého Nikolase alias Mikuláše mění s dobou. V anglosaském světě byl už dávno odsvěcen a sekularizován, letos poznáváme i jeho jiné osobní stránky. Kde začít?
V Norsku. Tam v televizní reklamě na norskou poštu Santa láskyplně a něžně líbá osamělého muže, jemuž dává sebe jako vánoční dárek. Odpovídá tak na jeho dopis „Milý Santo, k vánocům chci jen tebe“. Reklamní spot je pojmenován „Když Harry potkal Santu“, podle populárního romantického filmu s Hanksem a Ryanovou. Reklama končí titulkem „V roce 2022 Norsko slaví 50. výročí možnosti milovat, koho chcete“. Připomíná tak, že před 50 lety Norsko dekriminalizovalo homosexualitu.
Reklamní spot rozvířil po světě debatu o možných variantách Santovy modernizace, „wokeizace“ a „LGBTQizace“. Sondáž veřejného mínění agentury YouGov v Británii kladla otázku, zda by si svět neměl z Norů vzít příklad a Santu přizpůsobit duchu doby. Výsledky vypadají takto: Za homosexuála by ho přijalo 50 % Britů celkově, 60 % ve věkové kategorii 18-24. U osob kategorie LGB se souhlas vyšplhal až na 76 procent. Ženu by z něho chtělo mít 45 % mladých (18-24), ale jen 27 % celkově.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Martin Huml