Vyhrožují, chtějí ohnutý hřbet za třináct tisíc hrubého. Docentka Švihlíková odhaluje problém, o kterém se moc nemluví

17.01.2019 15:57 | Zprávy

ROZHOVOR Docentka Ilona Švihlíková se pro ParlamentníListy.cz vyjádřila k současnému stavu české, ale i evropské ekonomiky. Prvoplánový alarmismus o nové ekonomické krizi číhající za rohem Švihlíková odmítá, připouští ovšem, že případné strukturální změny by mohly českou ekonomiku oslabit. „Německo má specifickou průmyslovou pozici, kterou dokáže velmi dobře využívat,“ vysvětluje Švihlíková dramatickou propast mezi českou a německou platovou hladinou. Pro Němce jsme subdodavatelskou ekonomikou, což má dopad na výši mezd. „Na jedné straně nabízejí vyšší mzdy než české firmy, na stranu druhou si k českým zaměstnancům dovolují to, co by si doma nikdy nedovolili,“ komentuje ekonomka počínání zahraničních firem na českém trhu.

Vyhrožují, chtějí ohnutý hřbet za třináct tisíc hrubého. Docentka Švihlíková odhaluje problém, o kterém se moc nemluví
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ilona Švihlíková

Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat? 

V první fázi je to problém firmy, ne státu. Ten se těžko bude vkládat do nějakého výkyvu. Stát by se vložil do situace v případě velké krize nebo nějakého strukturálního posunu, například kdyby se inovativní výroba kompletně přesunula do Německa a nám tu zůstaly ty „zbytky“. Ale i tam je otázka, co by s tím stát udělal, když jsme si tu ekonomiku takto nastavili. 

Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by to tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?

To už je příliš mnoho spekulací, které vypadají, jako že za rohem číhá nová velká deprese. Bezesporu existuje ve světové ekonomice množství rizik, ale jako mnohem větší riziko vidím skutečně strukturální posun, ne konjunkturální výkyv.

V Evropě už víc aut na hlavu než Češi vyrobí jen Slováci. Automobilový průmysl tvoří více než pětinu našich exportů. Pokud v Evropě poklesne zájem o nová auta, bude to pro nás problém? Je naše ekonomika dostatečně komplexní?

Já bych spíše řekla, že nemá strukturální odolnost. Jedna věc je, jak moc může být relativně malá ekonomika komplexní v situaci obrovské světové konkurence a velmi hluboké dělby práce. Druhá věc je, jestli není příliš orientovaná na určité sektory a trhy – a tady si myslím, že skutečně ta ekonomika není dostatečně odolná. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Do pár let se ceny nových aut srovnají a po dalších pár letech se srovnají i ceny ojetin.

Co myslíte tím srovnáním cen nových elektroaut? A kolik lidí myslíte, že dnes má na nové auto? A ještě, kde berete tu jistotu, že ceny elektroaut budou do pár let nižší? Nebude to spíš naopak, vždyť proč by se na tom, že je budeme muset kupovat nesnažili výrobci vydělat? A ještě k té přípravě infras...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

20:17 Život ve lži? Jana Bobošíková nejen o cenzuře, školství a české suverenitě

Je svoboda v České republice skutečná, nebo žijeme jen v iluzi? Jana Bobošíková ve svém ostrém rozho…