Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat?
V první fázi je to problém firmy, ne státu. Ten se těžko bude vkládat do nějakého výkyvu. Stát by se vložil do situace v případě velké krize nebo nějakého strukturálního posunu, například kdyby se inovativní výroba kompletně přesunula do Německa a nám tu zůstaly ty „zbytky“. Ale i tam je otázka, co by s tím stát udělal, když jsme si tu ekonomiku takto nastavili.
Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by to tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?
To už je příliš mnoho spekulací, které vypadají, jako že za rohem číhá nová velká deprese. Bezesporu existuje ve světové ekonomice množství rizik, ale jako mnohem větší riziko vidím skutečně strukturální posun, ne konjunkturální výkyv.
V Evropě už víc aut na hlavu než Češi vyrobí jen Slováci. Automobilový průmysl tvoří více než pětinu našich exportů. Pokud v Evropě poklesne zájem o nová auta, bude to pro nás problém? Je naše ekonomika dostatečně komplexní?
Já bych spíše řekla, že nemá strukturální odolnost. Jedna věc je, jak moc může být relativně malá ekonomika komplexní v situaci obrovské světové konkurence a velmi hluboké dělby práce. Druhá věc je, jestli není příliš orientovaná na určité sektory a trhy – a tady si myslím, že skutečně ta ekonomika není dostatečně odolná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs