Začalo to u Faltýnka? Bývalý ředitel dopravního podnik připomněl, kde vznikla kauza Hlubuček

27.06.2022 15:57 | Rozhovor

Jaroslav Ďuriš byl v čele Dopravního podniku Praha (DPP) tři roky. Jeho působení skončilo v květnu 2016 za vlády Adriany Krnáčové z hnutí ANO. A již tehdy měl údajně začít příběh, který dnes plní stránky novin pod názvem Dozimetr. „Jazýčkem na vahách při našem odvolání byli právě pan Petr Hlubuček a Petra Kolínská, a ti se přiklonili na stranu tehdejšího vedení města. Tím začala éra, jejíž konec právě sledujeme,“ říká v rozhovoru bývalý generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. „Zcela jistě je to největší skandál jak DPP, tak i vedení města. Nikdy v historii neodváděla policie 1. náměstka primátora v poutech,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Ďuriš, který vinu vidí jednoznačně v politicích, kteří podnik řídí.

Začalo to u Faltýnka? Bývalý ředitel dopravního podnik připomněl, kde vznikla kauza Hlubuček
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš

Jak s odstupem času vzpomínáte na vaše téměř tříleté působení v čele Dopravního podniku Praha (DPP)? Vrátil byste se do čela DPP?

Vzpomínám na to moc rád. Nejen na ty tři roky v čele podniku, ale i na těch více než 26 let před tím. Já jsem nastoupil do DP Metro hned po vojně a až do sametové revoluce jsem pracoval v provozu. Manažerské pozice jsem začal vykonávat až po změně režimu. Pracoval jsem například na pozici náměstka ředitele, když byla v roce 2002 povodeň. To byla tvrdá škola. Později jsem zastával i pozici personálního ředitele DPP, až do roku 2008, kdy jsem z podniku odešel, to byl generálním ředitelem Martin Dvořák. V DPP jsem tedy pracoval prakticky 30 let a mám k němu citový vztah. V DPP je spousta srdcařů. No a jestli bych se vrátil? Myslím, že cesta už jde jinudy. Máme velmi zajímavý byznysový model, roste nám to pod rukama, nepotřebujeme žádné dotace, žádné vlivné politiky. Je to ekologické téma hospodaření s vodou, na bázi cirkulární ekonomiky a udržitelného rozvoje. Strašně nás to baví a má to neskutečný potenciál.

Za vaší éry došlo k prodloužení metra A, ale zároveň váš odchod provázala kritika tehdejší primátorky Adriany Krnáčové, která vám vytýkala problémy spojené s dodávkou tramvají, ale také ústupky vůči firmě Rencar, která zabezpečovala reklamu v metru. Jak se na tuto kritiku díváte po více jak šesti letech?

Situace v DPP před těmi skoro devíti lety byla obdobná jako dnes. Nestabilní situace vně i uvnitř podniku, stavba prodloužení trasy A prakticky stála, v médiích rezonovaly různé kauzy, probíral se audit zpracovaný panem Wagenknechtem, generální ředitelé se střídali po několika měsících. Když jsem v roce 2013 nastupoval do pozice generálního ředitele a předsedy představenstva DPP, měl jsem několik zásadních úkolů. Dokončit a zprovoznit trasu metra A, modifikovat a narovnat uzavřenou smlouvu na dodávku tramvají 15T ve prospěch DPP a výrazně uspořit provozní náklady podniku. Můžu konstatovat, že se nám to všechno podařilo. Prodloužení trasy metra A jsme nejen dokončili a zprovoznili ve stanoveném termínu, ale dokonce za výrazně nižší investiční náklady, než bylo původně plánováno. Z původních 22,5 mld. Kč jsme se dostali pod dvacet. Mimochodem je to přibližně polovina toho, kolik stála Blanka, což je přibližně stejně dlouhý tunelový komplex. Podařilo se nám dojednat a podepsat dodatek ke smlouvě na dodávku tramvají, který byl pro DPP výrazně finančně výhodnější a obsahoval i řadu technických úprav. V provozních nákladech jsme měli úsporu přes půl miliardy korun. Jen na externích právních službách to bylo sto milionů korun. Když to shrnu, tak jsme splnili zadání, které jsme od města dostali, a podnik jsme stabilizovali finančně, mediálně i personálně. Z těchto důvodů beru kritiku paní primátorky Krnáčové jako kouřovou clonu pro kroky pana Jaroslava Faltýnka a pana Květoslava Hlíny. Přímo do očí mi žádnou kritiku neřekla ani ona, ani nikdo jiný z členů dozorčí rady. Odvolali nás bez udání důvodů. Když vezmu jenom příklad společnosti Rencar, který zmiňujete, tak my jsme rozhodně v ničem neustoupili, ale bylo to v patové situaci, ze které se těžko hledala cesta. Po našem odvolání byly novým vedením společnosti učiněny kroky, které podle mého názoru jsou právně sporné a bude to řešit mezinárodní arbitráž.

Dopravní podnik Praha provází v posledních letech řada skandálů či vážných pochybností. Čím to je? Může za to velikost firmy, nebo politici, kteří ji řídí?

Jednoznačně to je vina politiků, kteří podnik řídí. Mnoho let vnímám u politiků pocit, že dopravě rozumí a tím pádem do toho mohou mluvit. Valnou hromadou společnosti je rada města, která rozhoduje o klíčových otázkách chodu firmy. Dozorčí rada je 15členná a z toho je pět zástupců zaměstnanců, ostatní jsou nominovaní politici. Pouze v představenstvu jsou odborníci. Teda až na pana generálního ředitele, toho za odborníka nepovažuji. To, že politici nejsou schopni takovýto podnik řídit, je vidět z reakcí pana radního pro dopravu Scheinherra a pana primátora Hřiba. Oba se tváří, že u toho nebyli, že jim nesvítili a za nic nemůžou a teprve teď to začnou čistit. Tak to mají takřka čtyři roky zpoždění.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nemravné.“ Vláda chce další peníze lidí pro ČT, varuje Hrnčíř

4:44 „Nemravné.“ Vláda chce další peníze lidí pro ČT, varuje Hrnčíř

Co všechno může za vysoké ceny potravin? I o tom mluví v rozhovoru poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Zmiňuj…