Jste známým politologem, co vás vedlo k tomu, že jste se začal zabývat i výzkumy?
Zahraniční zkušenost. Ze zažitých volebních kampaní na různých úrovních a desítek politologických analýz, kdy jsem byl opakovaně svědkem desítek rozličných tematických a specializovaných online výzkumů veřejného mínění. Jejich obrovskou výhodou je, že jsou rychlé, značně přesné, levnější a zejména v rámci nich odpadá obava respondenta odpovědět na citlivé otázky. Na řadu citlivějších dotazů by tázaní při jiných typech průzkumů neodpověděli. To mám ověřeno z vlastních studentských let, kdy jsem brigádničil jako tazatel jedné z renomovaných agentur. Od té doby mi výzkumy veřejného mínění nejsou lhostejné.
Phoenix research on-line? Podle čeho jste vymýšlel název?
Šlo o kolektivní dílo, vzniklé po dlouhých debatách s přáteli. Má značit vážně míněnou snahu zvednout český on-line výzkum z popela.
Jak dlouho jste tedy celý projekt promýšlel a sestavoval?
Se vším všudy dva roky.
Metodiky průzkumů jsou velmi složité a na politologii se spíše neučí, inspiroval jste se někde?
Prapůvodně jsem čerpal ze svých brigádnických zkušeností tazatele, při studiích z přednášek z politické sociologie, sociální a politické psychologie, a pak z opakované zkušenosti ze zahraničí a bouřlivých debat s přáteli sociology. Pro mě úplně ideální mix.
Společnosti jako je STEM, CVVM a další jsou na trhu dlouhodobě zavedeny, nabízíte něco navíc?
Ve vší a dlouhodobé úctě ke zmíněným, projekt Phoenix nabízí online výzkumy podle nejmodernějších postupů a praxe z ciziny, odvozené z velkých „politických” trhů. Přinášíme ozkoušenou praxi vycizelovanou stovkami kampaní, jak politických, tak lobby a společenských, i občanských, které jsou používány v anglosaském světě, i u našich západních a severních sousedů. Nejbližší „ikonou” pro naši práci jsou společnosti jako PewResearchCenter z USA, organizace s mezinárodní působností 3 Q global a anglosasko-německá AMR.
Co byste celkově o agenturním prostředí v České republice řekl zejména ve srovnání s vašimi angažmá v Polsku a Německu?
Opakované zážitky z polského a německého marketingového a výzkumného trhu mě utvrzují, že u nás jsme příliš zlenivěli, spokojili se se zajetými kolejemi, nehledě na vypovídací hodnotu a přesnost následných výzkumů a analýz veřejného mínění.
Budete se zabývat primárně politikou, nebo můžeme očekávat výzkum i na jiná témata?
Život a mínění společnosti je mnohem pestřejší, chceme se v něm zrcadlit, proto i náš záběr bude mnohem širší, směrem k výzkumům životních trendů, společenských postojů, ale i společenských fóbií a přehlížených tabuizovaných témat.
Proč jste začal právě nyní v době komunálních voleb?
Částečně souhra času a místa, ale především výzva v podobě nové volební situace – jeden volební obvod namísto v minulosti volebně roztříštěné Prahy, vykloubená stranická scéna s desítkami nových subjektů, hnutí a stran. Jde o naprosto vyjímečnou situaci, kdy i relativně mladé subjekty už mají několik nových vyzyvatelů. Střetávají se strany o jednom dominantním lídrovi se stranami ideologickými a stranickými, se subjekty regionálními a sousedskými. To Praha doposud nezažila a je zajímavé „měřit” mínění Pražanů, jak se s touto situací poperou a dle čeho se rozhodují….
Jaké nejbližší výzkumy lze očekávat?
Budeme pokračovat dvěma řadami, týkajících se pražských komunálních voleb, a rádi bychom se zaměřili na průzkum zabývající se čistě novými subjekty. Ať už jde o 65 demokratů Jana Kasla, Passerovo hnutí PRO Prahu, či Patrioty Jiřího Vítka. Naši aktivitu nechceme zúžit jen na české reálie a tuzemský trh, ale plánujeme spolupráci na středoevropské, a možná i širší mezinárodní bázi.
Hodláte dělat řady – popularita politiků, vztahu k EU, sociální a jiná témata?
Ano, těmito mediálně atraktivními průzkumy se chceme zabývat také. Kromě toho chceme přinášet I rychlé výsledky popularity například u klíčových předvolebních televizních debat, jak je to běžné například v USA.
Jaký význam výzkumům přikládáte?
Výzkumy vnímám jako cennou inspiraci, hodnotnou zpětnou vazbu, určitý kompas myšlením, radostmi, stesky, dobrými vlastnostmi, ale i slabinami naší současné společnosti. Neustále si ovšem opakuji to pověstné „dobrý sluha, ale špatný, velmi nebezpečný pán” – člověk nesmí podlehnout a zredukovat svůj instinkt jen a pouze na výzkumy a ankety popularity, pak zákonitě přichází pád a sociální slepota.
A pokud zůstaneme konkrétně u toho vašeho aktuálního, jak si vysvětlujete slabé ANO vůči celorepublikovým datům, kdy dosahuje prakticky dvojnásobných hodnot?
Špatná personální politika, permanentní obměňování lídrů pro pražskou metropolis. Vnitřní spory prané na veřejnosti, řevnivost a nedostatečné obhájení leadershipu pro Prahu. Tyto neúspěchy vždy vynikají v situaci, když se městské politice nedaří, kasa je rozvrácená, veřejnost odcizená od radnice. Což přesně Praha zažívá. Pražská radnice se uzavírá do sebe, vize metropole stagnuje, kvalita života a úroveň poskytovaných služeb městem se zhoršuje. Voliči očekávají na tato témata jasnou odpověď, odvážné recepty a ne nekonečné personální rošády, což se u „Babišů” přesně děje, proto ten propad.
- První průzkum agentury Phoenix pro pražské komunální volby ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový