Do Dopravního podniku byly z plzeňské Škody Electric postupně přivezeny čtyři standardní vozy a dva trolejbusy s pomocným dieselagregátem pro jízdu mimo trolejové vedení. Nové vozy se objeví v Hradeckých ulicích v první půlce prázdnin a cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkových 31, na které dopravní podnik získal dotaci z EU.
Tato dodávka trolejbusů je výjimečná tím, že její součástí jsou i dva vozy - 30 Tr s DG - s pomocným dieselovým generátorem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. My jako jedni z mála využíváme tento typ pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele dopravního podniku Vladimír Pejřil. Trolejbus s agregátem je nasazován na linku číslo 1 do Kluků. Jízdu až na Nový Hradec absolvuje jako běžný trolejbus. Dále do Kluků však trolejové vedení není, takže zbylou trasu trolejbus projede s pomocí dieselagregátu.
První kombinovaný trolejbus se na této lince objevil v roce 1994. „V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, bylo neekonomické a neekologické nasazovat na tuto linku autobus. Zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná Vladimír Pejřil. Zrodil se tedy nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával energii v době, kdy nebude napojen na trolejové vedení. „Agregát jsme vyrobili vlastními silami. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátor z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie náměstek.
Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální výrobek. Při plánování současné obměny vozového parku se i s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly objednány hned dva. Před spuštěním do provozu musely všechny trolejbusy projít revizemi, typovými zkouškami, zkouškami se zátěží a schvalováním Drážním úřadem.
Nové trolejbusy budou podobně jako ty předchozí pojmenovány podle pohádkových postav z knih hradecké spisovatelky a ilustrátorky Marty Pohnerové. Na kapotách tak přibudou obrázky a jména skřítka Stoočníka, víly Fialky, Vrbového skřítka, skřítka Moudříka, skřítka Dobromysla a víly Barvičky.
Postupná obměna je realizována v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů, spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Dalších osm vozů pořídí město do poloviny roku 2013.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org