Výstavba nové cyklostezky ale mnohdy není levnou záležitostí. V roce 2000 byl zřízen Státní fond dopravní infrastruktury, ze kterého stát začal finančně podporovat výstavbu cyklostezek. Podporovány jsou i malé obce a města, které tak mohou budovat cyklostezky přímo v obcích nebo obce mezi sebou cyklostezkou propojovat. A tak od roku 2000 započala éra výstavby cyklostezek.
Jako první vznikla v roce 2000 cyklostezka spojující Lanškroun a Albrechtice s dotační částkou 3,6 mil. korun. O dotace žádala také obec Ostrov a s dotací 0,5 mil. Kč tak vzniklo propojení Ostrov-Lanškroun vedoucí kolem lanškrounských rybníků. Již od roku 2008 se plánovalo spojení Lanškrouna s Rudolticemi, na něž by mohla navázat trasa vedoucí až do České Třebové. Nová cyklostezka byla nakonec dostavěna v listopadu 2012 s celkovými náklady 11,4 mil. Kč a dotací 5,9 mil. Kč. V říjnu roku 2019 byla dokončena další z cyklostezek, tentokrát spojující Lanškroun a Žichlínek. Na celkovou částku 6,5 mil. Kč bylo z dotací Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno 3,6 mil. Kč. Zatím poslední dokončenou cyklostezkou je ta, která vede mezi Lanškrounem a Sázavou. Tento projekt si na svoji realizaci musel počkat téměř osm let. Nakonec byla cyklostezka vybudována za celkovou částku 20 mil. Kč s dotací z prostředků EU v rámci programu IROP ve výši 15,6 mil. Kč.
Anketní otázka: Co pro vás znamená trend výstavby cyklostezek a kde ještě případně vidíte na Lanškrounsku rezervy?
Nejenom jako cyklista, ale i jako řidič vnímám tento trend velice pozitivně, neboť provoz na komunikacích v posledních letech značně houstne a každá nová cyklostezka nebo chodník
přispívají k vyšší bezpečnosti. Lanškroun bude mít po dokončení této cyklostezky většinu výjezdů zabezpečenu. V současné době se začíná připravovat ještě cyklostezka na Lukovou a pak už zbývá jenom směr Jakubovice a Nepomuky. Trochu rezervu vidím přímo ve městě. Myslím, že zde by mohlo být lepší dopravní značení, různé směrovky nebo i pruhy pro cyklisty.
Jiří Malátek, starosta obce Sázava
Samozřejmě trend výstavby cyklostezek podporuji, už jako otec tří dětí, které se po komunikacích pohybují. Určitě mám velkou radost z dostavby cyklostezek do Žichlínku a Sázavy, které podstatně zvýšily bezpečnou dopravu do a z těchto obcí.
Jako velmi problematické a nebezpečné místo vidím u gladiátorského hřiště, kde chybí spojnice s cestou do chatové osady. Již v loňském roce jsme s paní Vicencovou iniciovali rozhovory s panem starostou na téma dostavby tohoto úseku. Z jednání na zastupitelstvu města se tato dostavba jeví jako reálná. Na diskuzi je i výstavba osvětlení na cestě pod bývalou sjezdovkou směrem na Ostrov.
Ing. Zdeněk Koutník, zastupitel města, velitel hasičské stanice Žamberk
Výstavba cyklostezek je v dnešním silném dopravním provozu velice prospěšná věc a je dobře, že i na Lanškrounsku se cyklostezky daří budovat. V roce 2012 jsem jako radní města oslovil tehdejšího starostu obce Žichlínek pana Řeháka, že by bylo dobré vyvolat jednání o výstavbě cyklostezky Lanškroun – Žichlínek, a povedlo se. Bydlím na konci města směrem na Žichlínek a sleduji s potěšením, jak je stezka hojně využívána. Mám velikou radost, že se podařilo vybudovat obdobnou cyklostezku Lanškroun – Sázava. Tento úsek komunikace je opravdu nebezpečný a přispěje to k větší bezpečnosti v dopravě pro občany města Lanškroun a přilehlých obcí.
Stanislav Popelář, zastupitel města, velitel Městské policie Lanškroun
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV