Liberec: Tramvaje se na novou trať mezi Libercem a Jabloncem vrátí od 1. května

29.04.2024 13:37 | Tisková zpráva

Náročná modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou skončila. Cílem rozsáhlé rekonstrukce bylo uvedení tramvajové trati do stavu dle platných technických norem včetně zlepšení některých parametrů a současné odstranění dopravních závad. S tím byla spojená změna rozchodu na 1435mm

Liberec: Tramvaje se na novou trať mezi Libercem a Jabloncem vrátí od 1. května
Foto: liberecky-kraj.cz
Popisek: Liberec

Jednalo se o jednu z historicky největších staveb v novodobé historii obou měst - Liberce a Jablonce nad Nisou. Projekt přispěl k vytvoření podmínek pro zvýšení využívání hromadné dopravy v její tramvajové trakci. Modernizace trati byla započata již v roce 2000, kdy byly provedeny rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu. Od spuštění modernizace byl projekt rozložen do několika etap.

Poslední etapa rekonstrukce tramvajového tělesa probíhala od dubna 2022 z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Veřejná nadlimitní soutěž na zhotovitele byla zahájena dne 18. 11. 2021 a ukončena podpisem smluv s vybranými dodavateli dne 22. 4. 2022.  Pracovalo se nepřetržitě na čtyřech úsecích současně.

Dodavatelé na úsecích:

  • úsek Kyselka – Proseč, škola: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
  • úsek Proseč, škola – Proseč, výhybna: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
  • úsek Nový svět – Měnírna: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail
  • úsek Jablonec nad Nisou – Budovatelů: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rai

V průběhu realizace došlo k opoždění stavby vlivem legislativních problémů, nastal problém s výkupy pozemků jednoho majitele, což znamenalo i významné zpoždění na straně přeložek ČEZ. Realizaci stavby ovlivnil vliv pandemie COVID 19 a následně také dění na Ukrajině. Nevyhnula se technickým problémům, které se ale řešily průběžně během stavby.

„Stavba se skládala ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších 20 zajišťoval ČEZ distribuce a CETIN. Kompletně se vyměnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělají se nové povrhy a signalizace,“ zdůrazňoval v průběhu roku Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel DPMLJ, a.s.

Pro povolení zkušebního provozu stavby bylo rozhodující vyjádření a schválení drážního úřadu pro společný přejezd se železniční tratí v Proseči nad Nisou. Trať musí splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, v místě se jedná o celorepublikovou raritu. V prostoru bývalého nádraží byl vybudován společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde cestující budou mít nově možnost pohodlného přestupu z jednoho dopravního prostředku na druhý.

„Jedná se o jednu z největších investičních akcí dopravního podniku v novodobých dějinách, ale i z hlediska Libereckého kraje, která stála zhruba 893 milionů korun bez DPH,“ informoval Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, a.s. 

V současné době na tramvajové trati probíhají zácviky zaměstnanců dopravního podniku s cílem poznání nových úseků. Jedná se celkem o 110 osob školených lektorem. K tématu byl vytvořen i nový manuál pro provoz na lince MHD č. 11.

Společná tramvajová trať mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou byla otevřena v roce 1955. Svými 12 kilometry délky je druhou nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milión cestujících. Hovoří a plánuje se i její prodloužení o dalších cca 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou.       

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hustopeče: Centrum volného času Pavučina opět vyráží na led do Moutnic

22:41 Hustopeče: Centrum volného času Pavučina opět vyráží na led do Moutnic

Centrum volného času Pavučina pokračuje ve své tradici a zahajuje pravidelné výjezdy na ledovou ploc…