Jednalo se o jednu z historicky největších staveb v novodobé historii obou měst - Liberce a Jablonce nad Nisou. Projekt přispěl k vytvoření podmínek pro zvýšení využívání hromadné dopravy v její tramvajové trakci. Modernizace trati byla započata již v roce 2000, kdy byly provedeny rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu. Od spuštění modernizace byl projekt rozložen do několika etap.
Poslední etapa rekonstrukce tramvajového tělesa probíhala od dubna 2022 z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Veřejná nadlimitní soutěž na zhotovitele byla zahájena dne 18. 11. 2021 a ukončena podpisem smluv s vybranými dodavateli dne 22. 4. 2022. Pracovalo se nepřetržitě na čtyřech úsecích současně.
Dodavatelé na úsecích:
- úsek Kyselka – Proseč, škola: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
- úsek Proseč, škola – Proseč, výhybna: zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ
- úsek Nový svět – Měnírna: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail
- úsek Jablonec nad Nisou – Budovatelů: zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rai
V průběhu realizace došlo k opoždění stavby vlivem legislativních problémů, nastal problém s výkupy pozemků jednoho majitele, což znamenalo i významné zpoždění na straně přeložek ČEZ. Realizaci stavby ovlivnil vliv pandemie COVID 19 a následně také dění na Ukrajině. Nevyhnula se technickým problémům, které se ale řešily průběžně během stavby.
„Stavba se skládala ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších 20 zajišťoval ČEZ distribuce a CETIN. Kompletně se vyměnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělají se nové povrhy a signalizace,“ zdůrazňoval v průběhu roku Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel DPMLJ, a.s.
Pro povolení zkušebního provozu stavby bylo rozhodující vyjádření a schválení drážního úřadu pro společný přejezd se železniční tratí v Proseči nad Nisou. Trať musí splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, v místě se jedná o celorepublikovou raritu. V prostoru bývalého nádraží byl vybudován společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde cestující budou mít nově možnost pohodlného přestupu z jednoho dopravního prostředku na druhý.
„Jedná se o jednu z největších investičních akcí dopravního podniku v novodobých dějinách, ale i z hlediska Libereckého kraje, která stála zhruba 893 milionů korun bez DPH,“ informoval Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, a.s.
V současné době na tramvajové trati probíhají zácviky zaměstnanců dopravního podniku s cílem poznání nových úseků. Jedná se celkem o 110 osob školených lektorem. K tématu byl vytvořen i nový manuál pro provoz na lince MHD č. 11.
Společná tramvajová trať mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou byla otevřena v roce 1955. Svými 12 kilometry délky je druhou nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milión cestujících. Hovoří a plánuje se i její prodloužení o dalších cca 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV