„Mohu potvrdit, že v současné době zpracováváme připomínky k návrhu rozpočtu fondu dopravy. Oproti letošnímu roku se výrazně snížil objem výdajů do dopravní infrastruktury. Jsem tímto vývojem naprosto šokována,“ říká předsedkyně Sdružení a hrabyňská starostka Zdeňka Jordánová (ČSSD). Zástupci Sdružení mají s tímto návrhem obrovský problém. „Musím říct, že mne to vůbec netěší. Současný návrh je v rozporu s programovým prohlášením vlády. Ta se jednoznačně zavázala, že objem peněz do dopravní infrastruktury neomezí,“ dodává místopředseda Sdružení a náměstek opavského primátora Josef Stiborský (KDU-ČSL).
Navrhovaný rozpočet fondu dopravy podle slov vedoucích představitelů Sdružení prakticky znemožňuje zahajování nových staveb. Podle nich se sníží akcelerace čerpání evropských peněz z nového programovacího období a navíc se absolutně ruší podpora krajům na opravy silnic II. a III. tříd, která byla zahájena teprve letos. „Zásadně nesouhlasíme, aby nedostatek peněz byl i nadále řešen odsouváním realizace staveb, zvláště ve strukturálně postiženém regionu jako je ten náš. To je skutečná rána pod pás,“ přibližuje rozpočet dopravního fondu tajemník Sdružení Martin Dostál.
Podle jeho slov Sdružení v minulosti upozorňovalo na to, že není dodržován střednědobý výdajový rámec. „Dlouhodobé nedodržování střednědobých výdajových rámců nepřináší tolik potřebnou stabilitu do systému financování dopravních staveb. Paradoxně je v navrhovaném rozpočtu méně peněz, než v letech krize. To absolutně nechápu. Jde to ode zdi ke zdi,“ říká tajemník Dostál.
Co to pro západní část našeho kraje vlastně znamená? „V návrhu usnesení vlády se sice ukládá ministrovi financí navýšit výdajový rámec fondu dopravy na příští rok, velmi se ale obáváme, že k tomu nemusí dojít. Můžeme tak být v situaci, že obchvat Krnova či Frýdku-Místku nebudou vůbec příští rok zahájeny. To musíme ve spolupráci s Moravskoslezským krajem odvrátit“, dodává Martin Dostál. Podle jeho vyjádření má naštěstí východní část severního obchvatu Opavy zelenou. Proto se zástupci Sdružení koncem srpna v Praze zúčastní vypořádání připomínek k předloženému rozpočtu fondu dopravy. „Na toto jednání se pečlivě připravujeme. Obchvat Krnova se musí po letech čekání konečně rozběhnout. Pokud vím, tak k jeho odložení došlo minimálně pětkrát. Další odložení zahájení výstavby je už za hranou,“ dodává rezolutně předsedkyně Sdružení Jordánová.
Pro Sdružení je nebezpečí oddálení zahájení realizace některých klíčových dopravních staveb doslova černou můrou. „Z naší strany jsme pro přípravu nezbytných silnic udělali v uplynulých letech maximum, což ministerstvo dopravy vždy oceňovalo. Představa, že by nás stát opět hodil přes palubu, je naprosto neuvěřitelná,“ doplňuje na závěr předsedkyně Sdružení Zdeňka Jordánová.
O dalším vývoji situace bude Sdružení širokou veřejnost informovat.
Ing. Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV